söndag 29 april 2012

Flaggan i topp för Norviks djuphamn!

Stockholm är på gång att få sin efterlängtade djuphamn hamn, och ostkustens i särklass säkraste hamn får nu äntligen komma till sin rätt. Beskedet att Högsta Domstolen inte prövar överklaganden var välkommet för oss som tror på förnuftet.
  Skönt att slippe rita om sin världsbild. Mina worldwideseglande skeppskamrater som var på Norviksudden år 2006 menade att hamnen borde ha byggts för 30 år sedan.

   BAKGRUND: Aktuell för Norviks djuphamn är moderna containerfartyg. Trenden går mot större och större containerfartyg för att kunna kapa kostnaderna. En begränsning i storlek är Suezmax det vill säga största möjliga fartyg som kan passera Suezkanalen, ett fartyg i den klassen kan lasta ungefär 14000 TEU:s. Ett sådant fartyg har en dödvikt på cirka 137000 ton, är 400 meter långt och mer än 50 meter brett och har ett djupgående på nästan 15 meter och en motorstyrka på över 85 MW (över 115000 hästkrafter) för att uppnå 25,5 knop vilket motsvarar ett fartyg i klass med Emma Mærsk.

   Ännu större fartyg är att vänta i form av Malaccamax, ett fartyg i den klassen skulle kunna lasta cirka 18000 TEU:s, uppnå 300000 tons dödvikt, vara 470 meter långt, 60 meter brett och ha ett djupgående på 20 meter, ha en motorstyrka på 100 MW (nästan 136000 hästkrafter), de skulle uppskattningsvis kunna uppnå en hastighet på 25,5 knop. Fartygsklassen har fått sitt namn för största möjliga fartyg som kan passera Malackasundet.
   Detta är troligtvis gränsen innan man måste ändra rutterna för världens allra största containerfartyg.[1] Det största hindret med ett fartyg av den här storleken var att hitta en passande motor, men det har löst sig med uppkomsten av MAN B&W K108ME-C samt Wärtsilä-Sulzer RTA96-CEtt annat problem var att hitta en tillverkare som kunde producera den propeller som behövdes som är cirka 10 meter i diameter och väger upp emot 130 ton. En sådan har tillverkats, till Emma Mærsk. Andra faktorer som inverkar på begränsningen på storleken är tiden som fartygen tillbringar i hamn för lastning och lossning. (KÄLLA WIKIPEDIA)

fredag 20 april 2012

Styrbord på Titanic var babord!

  En uppseendeväckande detalj i händelseförloppet ombord i atlantångaren Titanics undergång var att det sista operativa kurskommandot som gavs var HARD ON STERBORD vilket betyder dikt styrbord. Fartyget började då gira åt BABORD vilket förvånar många betraktare.
  Denna order användes innan ratten blev vedertagen till sjöss och ordern som gavs gällde åt vilket håll RORKULTEN skulle läggas. Lägg rorkulten åt styrbord så girar båten åt babord och denna tvärt-om-känsla tränar många båtbarn i Optimistjollen när de lär sig segla.

  Denna omvända ordergivning levde kvar i vissa länders flottor fram till det första världskriget 1914. Titanic förliste den 14 april 1912.

onsdag 18 april 2012

Nordens största vågbrytare till Nynäs!



Mellan 75 och 80 ton väger varje del av den vågbrytare som i fem delar byggs av företaget SF Pontana på västkustens ö Tjörn. Den totalt 380 meter långa flytande vågbrytarens fem delar skall vara på plats till sommaren stora spektakel i Nynäshamn - Jubileumsregattan till minne av OS-seglingarna 1912. Leverans till 15 maj, enligt tillverkaren.

Den första delen av vågbrytaren går ner 1.8 meter i vattnet för att lugna den sjö som uppstår vid hårda nordostliga vindar. Pontonerna är drygt 5 meter breda.


I anslutning till vågbrytaren byggs "Havstrappan" ut och väntas bli en social träffpunkt för de tiotusentals besökare som väntas komma från den 20 juli till den 8 augusti då firandet äger rum. (
   Övre bilden föreställer den danska sandön Anholts hamn med sina långa smäktande vågbrytare som skyddar från Kattegatts vresiga vågor från alla håll. Innanför pirarna ligger bryggor för besökande båtar.
    Anholt är en av våra paradisöar som vi anlöpt flera gånger. Ett av kvällsnöjena i denna danska hamn var att vandra runt  kolla in alla gästande båtar. Varje kväll strosade en lång kö av båtfolk och andra intresserade efter kajen..
  Möjligen kan den nya vågbrytaren i Nynäshamn öppna för ännu mysiga båtliv med en förlängd havstrappa. Med cirka 7 000 gästnätter finns det många intressanta flytetyg att kolla in.
  Sista bilden är en vy över den danska ön Läsö i Kattegatt - strax norr om Anholt - där vi i lä av vågbrytaren kunde förtöja med "Elisa" när det begav sig och gå iland och köpa rundstycken och spisa hakkebiff med pilsner och "den lille".
  "Vågbrytare" heter på engelska "breakwater" - häftigt eller hur?

fredag 13 april 2012

Emigranttrafiken och Titanic!
















Atlantångaren Titanics förlisning för 100 år sedan den 14 april 1912 är en av de mest omtalade fartygskatastroferna i historien men den bör också ses mot bakgrund av den tidsperiod så miljoner människor utvandrade från Europa till USA. Över en miljon människor lämnade till exempel Sverige mellan åren 1860 – 1930 och det stora flertalet reste med fartyg över Atlanten till Nordamerika.
I början for de ombord i segelfartyg och en resa kunde ta två månader under svåra umbäranden med stormar, sjösjuka, sjukdomar ombord där emigranterna tvingades leva i trånga smutsiga utrymmen. Det var inte ovanligt med dödsfall inte minst ibland barnen som kunde fara mest illa.
Katastrofer inträffade också till sjöss. Den 14 augusti 1888 kolliderade systerfartygen Thingsvalla och Geiser söder om Newfoundland i dimma och lugnt väder. Thingvalla körde rakt in i Geiser sida och åtstadkom ett stort hål och fartyget försvann inom fem minuter. Av 140 ombord räddades 14 passagerare och 17 besättningsmän. Thingvalla kunde sedan bogseras till Halifax och repareras.
Åtta år innan Titanic förliste körde Skandinaviska Amerikalinjens Norge rakt in i den förrädiska klippan Rockall cirka 430 kilometer nordväst om Irland och av de ombordvarande 795 omkom 629 människor varav 103 svenskar. Befälet trodde att det höga klippan omgiven av förrädiska rev var ett stort segelfartyg.
Sett till emigrationen totalt så var det få människor som omkom till havs i proportion till de miljontals människorna som befraktades över haven. Det skriver Clas Göran Wetterholm i skriften Emigranttrafiken över Atlanten som utkom 1996 i samband med en utställning om emigranttrafiken på Sjöhistoriska museet i Stockholm.
Titanic-katastrofen var ett exempel på hur tekniken sprungit ifrån människan. Ett stort fartyg styrdes in i ett område med isberg i för hög fart och utan möjlighet att styra undan när isberget siktades. Kunskapen om sjösäkerhets hos allmänheten var liten – det fanns en skröna som menade att ju fler skorstenar ett fartyg hade desto sjösäkrare var skeppet!
Titanic hade fyra skorstenar.