torsdag 31 januari 2013

BegBåt: SNABB KVARTETT FRÅN 80-TALET!




 Bilderna visar från ovan Cranchi 21, Coronet 21, Nimbus 21 och Ockelbo 21 - en kvartett som fortfarande håller stilen!
-------------------------------------------
 En snabb kvartett av 21-fotare som också tål busväder kom delvis uppgraderade i mitten av 80-talet och håller fortfarande profilen i beg-båtsmarknaden på nätet. Båtarna heter Coronet 21, Ockelbo 21, Nimbus 31 och Cranchi 21 och de säljs idag i prisnivåer mellan 50 000 kronor och 160 000 kronor. De dyraste kan vara motorutrustade med sötvattenskyld V8_motor.
  21 fot blev någon av en idealisk skrovlängd för planande båtar när de utvecklades då 1960-talet. Djup V-botten med steglister blev lösningen för att en 21-fotare skall gå någolunda mjukt i 35 knops fart i småkrabb inomskärssjö i farter upp mot 35 knop.
   Bränsleförbrukningen med en V8 på 200 hk kan ligga på ca 1,5 liter per sjömil - 24 kronor på ett bränslepris på 16 kronor per sjömil 2012:s pris i sjömack.
  Det kostar på att köra fort på sjön med dessa 21-fotare - men de är med sina motorer som körs på bly 95 utan inblandning av olja betydligt miljövänligare än tvåtaktare.
  21-fotarens komfort är god med stor sittbrunn och hyggliga övernattningsmöjligheter. En närmast perfekt dagtursbåt i den lite större klassen. Båttypen känns mycket lätt att köra.
  Svaga punkter i en begagnad 21-fotare kan vara kylning och brandsäkerhet. Är motorn saltvattenkyld så är risken större för korrosion i motordelar än om båten har sötvattenskylning med värmeväxlare.
  Fast brandsläckare i motorrum ger trygghet. En 21-fotare men en fast bränsletank på ca 200 liter bensin är en flytande bomb då brand kan uppstå på grund av statisk elektricitet, gnistbildning i samband med tankning, och en brand måste kunna släckas snabbt.  En fast brandsläckare kan släcka en brand utan att motorluckan behöver lyftas upp och tillföra syre. En motorrumsfläkt som vädrar ut bensingaser före start ger extra trygghet.
  De fyra 21-fotarna kostade 1986 mellan 160 000 kronor och 190 000 kronor beroende på motoralternativ. 
    I dagsläget går det att hitta en 21-fotare av denna typ för 67 000 kronor på nätet.

lördag 26 januari 2013

Fredsspaning: FEM OMRÅDEN SKA FÖRSVARAS - HUR?






  Fem områden i Sverige ska försvaras - men frågan är vilket och hur då? Dagens utspridda militära förband måste kraftsamla mot ett viktigt område om försvaret ska bli effektivt.
  De fem områden som bedöms som viktiga är Stockholm, Gotland, Norrbotten, Göteborg och Skåne.
  Det framgår av lördagens artikel i Svenska Dagbladet som kan ses som en uppföljning av ÖB Sverker Göransons (bilden) tidigare uttalande om vad försvarsmakten kan orka med i nuläget det vill säga försvara "ett begränsat mål".
  Det är tidningens försvarsreporter Mikael Holmström som i detalj redovisar hur den aktuella försvarsplanen ser ut. En stor del av landet ligger utanför de områden som prioriterats.
  De fem områdena är enligt SvD:


  • Stockholmsområdet. Rikets ledning med kungahus, riksdag, regering, försvarsledning, myndigheter, företag och befokningscentrum. I det militära försvaret ingår säkerhetsbataljonen i Kungsängen, amfibiebataljon och sjöstridsflottilj i Berga.
  • Gotland. Viktigt för övervakning av kontroll av Östersjön. Basering av Gotland ger militära fördelar. Försvar: Hemvärnsbataljon.

  • Norrbotten. Närhet till ryska baskomplexet på Kola och Arktis Järnmalmsgruvor viktiga för Sverige och EU-länderna. Försvar: Två mekaniserade bataljoner, artilleri och ingenjörstrupper i Boden, jägarbataljon i Arvidsjaur, flygflottilj i Luleå.

  • Göteborgsområdet. Befolkningscentrum, viktigaste importhamnen, centrum för olje- och kemisk industri. Försvar: Flygflottilj i Såtenäs, två mekaniserade bataljoner och logistik i Skövde, lätt infanteribaraljon Karlsborg.  

  • Skåne. Befolkningscentrum - kontroll av Östersjöns utlopp med 10 000-tals fartygsrörelser varje år. Försvar: Två lätta mekaniserade bataljoner i Revinge, luftvärnsbataljon i Halmstad, flygflottilj i Ronneby och marinbas med ytstridsfartyg och ubåtar i Karlskrona.
Av SvD:s artikel framgår att den lägsta militära enhet som självständiga kan gå i strid mot en kvalificerad motståndare har brigadstorlek det vill säga ca 5 000 man. År 1988 hade Sverige 32 brigader idag finns ingen sådan. Sveriges största markförband är sju manöverbataljoner med ca 1 000 personer i varje.
  Hemvärnet är de enda markförband som kan spridas över Sverige och dessa så kallade nationella skyddsstyrkor uppgår till 22 000 personer. De är lätt beväpnade och saknar skyddade fordon. 
  Försvarsmaktens rörliga förband i armén, flyget och marinen uppgår till ca 25 000 personer vilket behövs för att klara av effektivt försvar av ett av dessa områden.

fredag 25 januari 2013

Båtspaning: HJULÅNGAREN NORRLAND!


   En av de legendariska båtarna i svensk kustsjöfart när det begav sig var hjulångaren Norrland. Hon seglade på svenska kusten från år 1837 och gjorde två turer i månaden till Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall, Härnösand och Umeå. Biljettpriset till Umeå för aktersalong och hyttplats kostade 20 riksdaler.
  Norrland hade byggts i Kalmar län på Kolboda varv i ek och furu med en dräktighet av ca 30 ton. Längd 33 meter, djupgående 2,5 meter. Maskinen från Nyköpings verkstad var på 60 hästkrafter.
  Norrland var riggad med två master med gaffelsegel, tre försegel och en bredfock som gav extra fart i undanvind. 
  Det finns modell och tavla av Norrland den senare målad av PW Cedergren när hon lämnar Logårdstrappan i Stockholm. I bakgrunden skymtar slottet och Skeppsbron och ur skorstenen bolmar svart rök. Modellen finns på Sjöhistoriska museet i Stockholm.


  • Lästips: Vill du läsa mer om sjöfarten på den långa svenska kusten - ca 270 mil - så finns en bok Svensk Kustsjöfart 1840 - 1940 som handlar om linjefart under 100 år, fartyg rederier och linjer. Utgiven 1996 som sjöhistorisk årsbok. 

  

tisdag 22 januari 2013

Båtspaning: VILKEN BÅTTYP ÄR DU?

   

 Vilken båttyp är du? frågar sig båtmässan Allt för Sjön som nu vässar inför årets utställning 2 - 10 mars i Stockholmsmässans lokaler i Älvsjö.
  De båttyper som finns att välja på är:

  • Storfamiljen. (Vill ha en Nimbus 26:a!).
  • Coola cityparet (Vill ha segelbåten Diva 35!)
  • Långsäsongaren (Vill ha en Albin Ballad!)
  • Djursholmsparet (Vill ha en Storebro 340!)
  • Fartdåren  (Vill ha en Paragon 25!)
  • Vintageälskaren (Vill ha en Vindö 32!)

torsdag 17 januari 2013

Fredsspaning: SVERIGE I NATO?





  Innebär Rysslands kraftiga upprustning av sin försvarsmakt på lång sikt ett strategiskt hot mot Sverige? Svaret på den svåra frågan är högst aktuell mot bakgrund av senaste tidens försvarsdebatt och ÖB:s utspel att vi möjligen skulle orka att hålla stånd en vecka. På Folk och Försvars konferens i Storlien spädde NATO-chefen på debatten genom att markera att ett land som inte är med i försvarsalliansen NATO inte kan räkna med militär hjälp utifrån om det kör ihop sig.
  För oss som inpå skinnet under det kalla kriget upplevde dåvarande Sovjetunionen som ett reellt hot så är NATO-frågan inte speciellt ny då det sedan länge fanns en hemlig militär allians mellan Sverige och NATO-länderna. Att Sovjetunionen sedan gick upp i rök utan större våldsutgjutelse var en dröm som inte ens tusentals forskare kunnat sia om. Sedan blev de tidigare rödmålade länderna runt Östersjön fria och blev medlemmar i EU och som Polen även i NATO. 
  Nu står vi där utan folkförankrat värnpliktsförsvar, utan att fast kustförsvar, utan några landregementen och med några vässade JAS-plan och en mindre flotta av kustkorvetter, minjröjare och inte minst - ubåtar.
  "Försvaret liksom bara försvann på några år utan att nån brydde sig!", sade en  fd kustjägare som i slutet av 80-talet låg i dygn i Stockholms skärgård och spanade efter misstänkta ubåtar.
  Svenskarna blir mer positivt till att ansluta sig till NATO visar senaste tidens opinionsundersökningar. Alternativet är att satsa mer pengar och planera en ny struktur så vi kan slåss mer än en vecka om det kör ihop sig.
  NATO-debatten lär fortsätta ett bra tag framöver. Ingen spaning - ingen aning.

Båtspaning: ÄLDSTA SEGELFARTYGET I ÖSTERSJÖN





Bilder: Foto Marcus Hansson
 Ett av Östersjöns sannolikt äldsta segelfartyg sjösatt före vikingatiden  har hittats på ön Ösel i Estland i båtgravar som grävts ut av arkeologer sedan år 2008. I samband med en utbyggnad hittades skelettdelar som först misstänktes vara från andra världskriget men som efter arkeologisk kontroll visade sig vara skelett i en massgrav från förhistorisk tid.
  I båtarna som använts som gravar hittades skeletten av ett 40 tal män som sannolikt stupat i en rejäl batalj, Av benrester framgår att hårda svärdshugg hade utväxlats. De stupade krigarna kom sannolikt från Gotland och Mälardalen på den svenska sidan och syftet var att plundra och ta tribut av befolkningen. De svenska krigsmännen tycks ha hamnat i ett bakhåll.
  De 1300 är gamla fynden på Ösel anses som sensationella och väntas ge en ny bild av förhistorisk sjöfart på Östersjön före vikingatiden. 

onsdag 16 januari 2013

Beg-Båt: TIPS FÖR HT-BÅT SPEKULANTER!




  Att köpa en begagnad HT-båt som fungerar till sjöss kräver koll på några detaljer för att båtköpet skall bli lyckat. Mellan tummen och pekfingret så motsvarar motorn ungefär båtens halva värde. En HT-båt som säljs för 50 000 kronor med en 50 hk utombordsmotor 2-talt så står alltså motorn för ca 25 000 kronor,
  Om utombordsmotorn är en väl servad 2-takt så bör detta dokumenteras. Snurran bör ha vinterkonserverats med sötvatten och olja i cylindrarna och växelhusoljan bytts ut. Rosten är snurrans värsta fiende. 
  I jämförelse så är 4-taktaren mer svårservad än 2-taktaren och den som lämnat in sin motor till serviceverkstad genom åren har en klar fördel vid föräljning att kunna dokumentera detta med fakturor.
  En båtägare kör i genomsnitt sin motor ca 20 timmar per säsong i  och optimistiska bedömare påstår att en snurra klara 1 000 timmar i drift. Det finns fortfarande välskötta snurror från 60-talet som puttrar på några timmar varje år. 
  Miljöfrågan - samvetsfrågan - för den som köper 2-taktare. Mycket av bränslet går ut oförbränt i sjön och skadar miljön. Numera tillverkas inte 2-taktare längre men de som finns i lager och i begbåtmarknaden får säljas ut. De senaste årens höga bränslepriser har sannolikt minskat nyttjandet av båtmotorer.
  Det kan också uppstå ett läge då det kan vara vettigt att köpa en välhållen HT-båt och byta 2-taktsmotorn mot en bränslesnålare och mer miljövänligt 4-taktare. Passa på att montera en tilt (bilden) som används för att finjustera motorns riggvinkel under gång och få ett gynnsammare trimläge.
  Styrning och ratt på en äldre HT-båt kan vara skäl att byta. Gamla styrningar blir med åren rassliga och innebär en säkerhetsrisk. Montera gärna en länspunp i motorbrunnen som ger lite trygghet om vatten kommer in i båten.

tisdag 15 januari 2013

Tågspaning: TILL SJÖSS MED NYNÄSPENDELN!


Foto: TOMMY ANDERSSON  Senaste oförklarliga tågolyckan på Saltsjöbanan väcker minnet av när SL:s pendeltåg körde ner i sjön Rudan år 1985. Det så kallade säkerhetsspåret vid Handens station ledde till en stoppbock vid sjöstranden som naturligtvis inte höll när tåget kom brakande. Om inte minnes sviker så var det nåt strul med mötande tåg som la om växeln till spåret ner mot sjön. Inga dödsoffer rapporterades men några passagerare blev blöta om fötterna.
  Vi veteranpendlare som åkt flera varv runt jorden och ibland övervägde att tatuera in SL-kortet i pannan - övervägde att köpa in flytvästar för att ingå i våra survival kits. På denna utrustningslista fanns skyddsväst (tåget besköts med jämna mellanrum) och stege (för att klättra ut på banvallen). Varma kläder och proviant ingick naturligtvis och vårt mantra var - det är aldrig för sent att komma fram.
  Ibland tröstade vi oss med en bärs på Bagdad Café i  Tungelsta döpt till "Heavy Electric Town" men det är en annan historia.

måndag 14 januari 2013

OS 1912 SISTA KÖRET GAV GULD

   De svenska Starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Max Salminen efter målgång i sista kören i OS. Det syns på deras ansikten att guldet var deras efter att Brasilen och England hamnat för lång ner i kön för att kunna hota. Sämst hade det blivit brons.
 Flaggan i topp för största svenska seglingsbragden i OS på 36 år!

TEAMET LÖÖF-SALMINEN - ÅRETS LAG!

   Fredrik Lööf och Max Salminen som tog guld i Starbåt vid senaste olympiaden i England valdes till "Årets lag" vid gårdagens idrottsgala i Globen i Stockholm. 
  OS-guldet är det första svenska guldet i segling sedan 1976 då Sverige tog guld i dåvarande OS.klassen Tempest. 
   Vi OS i Kiel 1972 tog Sverige två silver i Starbåt och Soling. 1979 utses seglaren Marit Söderström till årets idrottskvinna. Vid OS-i Moskva 1980 då seglingarna genomfördes i Tallin seglade Sverige hem ett brons i Tornado-klassen (katamaran).

söndag 13 januari 2013

Beg-Båt: ÖRNVIK 535 HT PRIS 89 000 :-

  En HT-båt från 80-talet med mycket goda sjöegenskaper är Örnvik 535 HT. Båten går mjukt och fin i sjön med god kursstabilitet och vid en test 1985 visade båten jämfört med två andra HT-båtar - bästa fart med största belastning - 30 knop med fyra personer med en utombordsmotor Mercury på 75 hk 2-takt.
  Vid 85 års test hade båten också bästa ekonomi med två personer 500 varv under toppfart - 28,8 knop - en liter per sjömil.


  På plussidan också bra förarsäten med reglerbara skålade stolar både till förare och passagerare. Brett skarndäck att gå på.  Stadig pulpit förut.
 På minussidan  - svår att köra stående.
   Vi hittade nu i januari 2013 en båt på Sveriges största begagnade båtmässa på nätet till salu för 89 000 kronor med en Evinrude 100 hk V4/89 på akterspegeln.

lördag 12 januari 2013

Beg-Båt Uttern 520 HT - PRIS 69 500 KR





 En begagnad motorbåt Uttern 520 HT för 69 500 kronor med en Yamaha 85 hk 2-taktare - kan det vara nåt?
  Båten finns till salu på Sveriges största begagnade båtmässa på Internet. Ett klart intressant objekt. Vi testade båten 1985 och på plussidan noterades flytsäker, välutrustad, bra komfort, aktersoffa, stort bord i sittbrunnen, bra brandskydd med ventilerad tank- och batteriutrymme, prydlig klädsel. Godkänd av Sjöfartsverket.
  På minussidan - ej reglerbart förarsätet, lite trångt för högerfoten vid förarplats. Skarndäck saknades.
  Båten testade med en 70 hk 2-takts utombordsmotor toppfart med 2 personer ombord 30,5 knop - 24,8 knop ekonomivarv, bränsleförbrukning 0,8 liter per sjömil. Bränsleförbrukning i ekonomifart ligger på ca 1 liter per sjömil - vilket skulle kosta ca 16 kronor i dagens bränslepris. Motorn är en 2-taktare som numera inte tillverkas av miljöskäl. Denna motor är annars av en stryktålig konstruktion och med alkylatbensin kan det negativa miljöpåslaget minskas kraftigt.

Beg-Båt: HT-BÅTEN HÅLLER ÄN!





 Om någon motorbåt förtjänar att kallas "folkmotorbåt" så är det HT-båten (HT = hardtop) som har utvecklats ur den gamla campingbåten av trä, med litet fördäck och vindruta. I denna typ av båt med Archimedes-snurra bakpå för 50-talets Båt - Svensson ett flytetyg för spännande båtturer.
  Det vimlar nu av HT-båtar i glasfiberarmerad plast från 60,70,80-talen och framåt på Sveriges största båtmässa för begbåtar - Blocket.
  Allmänt så är den modernare HT-båten omkring 6 meter i skrovlängd med liten ruff "hardtop" där besättningen sitter skyddad mot vind, regn och ryksjö, och som i nödfall passar för övernattning.
  I mitten av 1970-talet fanns ett 20-tal hardtopbåtar på marknaden - men plötsligt försvann de ur nyproduktionen möjligen för att Båt-Svensson köpte en större båt gärna med segel, ståhöjd och fullängdskojer för lånade pengar - då räntan drogs av på skatten och inflationen på ibland 10 procent gröpte ur kapitalskulden. Den tiden är nu förbi och det innebär återkomst för HT-båten på beg-båtmarknaden - då båttypen fortfarande har ett värde som utflyktsbåt till ett rimligt pris.
  En HT-båt med ca 50 hk utombordsmotor på akterspegeln - 4-taktare - drar mellan 0,5 liter - 1,0 liter per sjömil, 16 kronor per liter kostade var priset i sjömack säsong 2012. En båtägare kör effektivt sin båt cirka 20 timmar per säsong mellan tummen och pekfingret vilket skulle innebära cirka 10 000 kronor per säsong i soppakostnader.
  Det finns vissa detaljer att se upp med på beg HT-båtar:

  • Sikten föröver är begränsad.

  • Viktigt att kunna stå bekvämt och kör för bästa utkik.
  • Frontrutorna bör vara av rätt glas. Vindrutetorkare brukar vara slut.

  • Bränsletanken utrymme måste vara väl ventilerar om Båten har Blå Skylt det vill säga typgodkänd bör ventilationen var okej.

  • Utrymme bör finnas för 2 bränsletankar. Antalet sjömackar i skärgården har minskat.

  • En seriös säljare av en HT-båt bör kunna tala om hur många knop (sjömil/timme) båten gör med olika belastning.

  • Fråga om motorn har en servicebok med verifierad konservering för varje säsong inklusive oljebyte i växelhuset. Gamla 2-taktare är miljöbomber - då är alkylatbensin ett miljövänligare alternativ.

  • Standardutrustning för en beg HT-båt bör vara ankare, fendertar, förtöjningslinor, pulpit, kapell, lanternor, räddningsstege, vindrutetorkare, lanternor, räddningsstege, brandsläckare, länspunp, dynor, kök, invändning belysning, kompass. 

torsdag 10 januari 2013

Fredsspaning: NY RYSK ATOMUBÅT!


  
  Ryssland skall bygga 14 nya atomubåtar fram till 2020 meddelade president Putin nyligen vid ett framträdande i staden Severomorsk och ubåtarna skall byggas vid varvet Sevmash vid Vita Havet. Första ubåten "Juri Dolgorurik" som byggts sedan år 1996 blir den första i serien som är budgeterad till 4 biljoner rubel som motsvarar ca 864 miljarder kronor. 
  Ryssland satsar nu på att höja sina försvarsutgifter från 2,9 procent av BNP till 3,9 procent av BNP och inom denna ram skall den ryska örlogsflottan förstärkas med 100 nya båtar och ubåtar. Ryska försvarsmakten har tidigare aviserat beställning av två franska amfibiefartyg av Mistral-klass för Östersjöflottan.
De nya aktuella Borej-ubåtar sägs vara mer tystgående än tidigare ubåtstyper.  

tisdag 8 januari 2013

Beg-Båt: MONARK 540 PRIS 10 000:-



   OBS! Det är inte denna 540:a som är till salu för 10 000 kronor men det är så här hon ser ut.
-----------------------------------
 Nu tror jag inte mina ögon. Jag hittade vår första segelbåt i glasfiberarmerad plast som vi köpte i början av 70-talet. Nu var det inte exakt samma båt men det var samma båttyp som stod annonserad på Blocket - Sveriges största begbåtmässa.
  Båten heter Monark 540 och salufördes för 10 000 kronor ! Vi köpte den ny en gång för någonstans kring 30 000 kronor, om inte minnet sviker.
  540:an var större än vad hon såg ut. Båten var ritad av "Mister Segling" Pelle P och var lite av en förgångare till den stora succén Maxi 77. Båten saknade skarndäck och fördäcket var utdraget till sidorna vilket skapade ett stort utrymme inombords.
  Plastkvalitén var garanterad av engelska klassningssällskapet Lloyd´s Register of Shipping markerat med ett  märke akterut. Utrymmet inombords var kojer som räckte till två vuxna och två grabbar i fyraårsåldern. 
   När vi kollade upp båten på första båtmässan i Stockholm kröp grabbarna in i ruffen och sa "här vill vi sova". Båtbarn gillar krypin i förpiken inte minst om det finns en förlucka att kryp upp igenom till däcket för att ta sig iland eller bara sitta med fötterna utanför sittbrunnen.
  Sittbrunnen var stor och rymlig och riggen var lätt att hantera med två försegel - en liten fock för hårdare vind och en större genua som skotades lite länge akteröver. 
  Vi seglade 540:an döpt till "Elisa" några år på 70-talet och fick uppleva mycket båtmys. En gång låg vi inblåsta i tre dygn och väntade ut en kuling på Huvudskär i Stockholms ytterskärgård. Vi vänslades med "kölsvinet" Sune och hittade hjortron i en skreva. Vi spelade kortspelet "skitgubbe" och den som vann slog med händerna i rufftaket. Vi hade ett kapell som gjorde om sittbrunnen till ett litet hus. En gång hamnade vi med strejkade motor i ett överhandsväder och räddades av marinen på Stabbo. "Vi vill inte dö!". ropade grabbarna när de beordrades ner i ruffen så sjön bröt över stäven. 
     Ibland förstod vi hur liten hon var när vi låg i Utö bland gästbåtarna och kollade upp mot Ballader och andra av dåtidens superbåtar. 
  Seglingsegenskaper - ja så där. Ingen snabbseglare precis - men stadig i hårdvind. Bäst i slör och halvvind. När äldsta grabben fick mässling i Stavsnäs och fick åka taxi hem till Nynäshamn med morsan och brorsan - så ensamseglade jag "Elisa" non stop hem förbi Märsgarn och Horsfjärden.
  10 000 spänn för en Monark 540:a - ett kanonpris för en förstabåt. Enda kritiska punkten jag kan komma på var det fasta utbordarfästet som borde bytas upp mot ett med fjäder som går att fälla upp.
  

söndag 6 januari 2013

Begbåtspaning: OCKELBO DC 21


 Nu när nya året är här och dagarna blir ljusare är det dags att börja spana efter årets drömbåt. På Blocket - Sveriges största båtmässa för begbåtar -   hittade vi en Ockelbo DC 21 daycruiser som väckte många glada båtminnen till liv.
  Båtnytts förre chefredaktör Bengt Olof Allskog hade ett finger med i spelet när båten kom till någon gång i slutet av 60-talet. Båten var också med i det dåtida Roslagsloppet mellan Stockholm och Öregrund som var den stora begivenheten på sensommaren när det begav sig.
  DC 21:an har en typ av dubbel V-botten som gör den extra stadig i sjön i motsats till andra V-bottenbåtar som går mjukt i sjön med gärna blir lite ranka.
  Båten har en stor rymlig sittbrunn med kapell och en nedgång till en liten mysig ruff där vi sov två vuxna och två småkids på våra turer i skärgården. Volvo Pentan med inudrev som var 60-talets trendmotor bråkade aldrig men då var bensinpriset inte så mycket att orda om.
  Vi hade båten på Djurgården i Stockholm  och körde ut i mellanskärgårdens vackra vikar med fina badstränder. På vägen hem trängdes vi i Lindalssundet med alla liksasinnande. 
  En DC21;a vi kollade på nu är till salu för 80 000 kronor 76 års modell med en motor från 1985 VPA där topplocken bytts för tre år sedan. 
  DC 21:an kom i ett decennium då bottenformarna utvecklades på motorbåtar och plastbåtsindustrin började får ordning på alla kemiska krav och annan teknik som behövdes för att slutprodukten skulle bli bra. 
  Vad får du idag för båt för 80 000 spänn på nybåtsmarknaden? Vi får se vad den kommande båtmässan Allt för Sjön i mars har att bjuda på i den prisnivån.

onsdag 2 januari 2013

Vrakspaning: NU SKA COSTA CONCORDIA RÄTAS UPP!




Källor: Ny Teknik m.fl.
--------------------------
 Hur skall det gå? Vraket efter Costa Concordia i Italien ska nu dras loss och bogseras till skrotning. Två bärgningsföretag är inblandade i projektet - amerikanska Titan Salvage och italienska Micoperi,
  Vraket väger ca 54 000 ton och 6 000 ton är vatten och sediment som samlats i vraket efter grundstötningen. 2 miljarder kronor lär det kosta att få loss henne.
  Bärgningen skall ske i sex steg enligt mediarapporter. Först skall skrovet förankras så det inte glider ner djupare. Plattformar skall byggas under skrovet och jättelådor av stål svetsas fast på båda sidor av skrovet och de skall vattenfyllas. Sedan skall jättekranar försöka räta upp skrovet så att det vilar på plattformen under kölen och funkar detta så töms lådorna på vatten och blir pontoner som lyfter vraket i flytläge så det kan bogseras bort till skrotning.
  Metoden har aldrig prövats tidigare och det som kan oroa är att skrovet inte håller för alla påfrestningar.