tisdag 30 april 2013

Fredsspaning: VI MÅSTE VISA VÅR FÖRMÅGA!


 Vi måste visa vår förmåga när främmande makt genomför militära övningar i vårt närområde!
  Det är den enda rimliga slutsats att dra efter senaste strulet med våra JAS-plan på marken när Ryssland genomförde flygövningar nära svenskt territorium och möjligen övade anfall mot svenska mål. Att visa sin förmåga innebär inte att höja konfliktnivån eller starta ett krig utan mer tala om att vi finns där.
  Parallellen till 80-talets ubåtskränkningar under det kalla kriget är slående. År 1972 skrotades i princip den fartygsbaserade ubåtsjakten och när den ryska kärnvapenbestyckade U 137 grundstötte i Gåsefjärden i oktober 1981 så fanns inte mycket att ta till möjligen några helikoptrar. Ett genialt drag var att placera en tung svensk isbrytare i vägen för att hindra ett eventuellt ryskt fritagningsförsök.
  När ubåtsjakten i Horsfjärden drog igång ett år senare 1982 låg jagaren Halland på Muskö för att avrustas. Om hur fartygschefen kommendörkapten Hans von Hofsten kände sig vittnade han senare om i sin bok "I kamp mot Överheten!.
  Vi lyckades inte fullt ut visa vår ubåtsjaktförmåga under 80-talet vilket orsakade samma turbulenta debatt som nu mellan de som tror och de som tvivlar på att vi skall visa vår förmåga.
  Vem skall vi lita på i nuläget när vi inte har något folkligt försvar längre?

  

onsdag 24 april 2013

Sjösättningsdax: GLÖM INTE DYVIKAN!






  Valborgshelgen mellan april och maj är för många båtfarare sjösättningstid. En kollega till mig hade alltid som mål att kunna segla varje år till Valborg och få uppleva att ha hal nattis på fördäcket. Hon seglade mycket ensam bland annat en Stor-Triss till Åland när det begav sig. 
  Sjösättning (eng. launching, tysk. Stapellauf) är ett högtidligt ögonblick i båten/fartygets liv. Ett stort fartyg är för det mesta inte sjöklart när det sjösätts. Hon skall sedan utrustas för att kunna seglas eller köras. Vi sjösättningen - stapelavlöpningen - skall det nya båten/fartyget döpas helst av en kvinna som önskar båten/fartyget lycka och välgång på sina resor över de sju haven. En flaska champagne kan krossas mot stäven i dopögonblicket och den bör vara säkrad så att ingen råkar illa ut om inte flaskan går sönder. I sjömanstraditionen i bland annat England finns instruktioner hur detta skall gå till.
  Dyvikan är ett annan sjöterm som dyker upp vid årets sjösättning inte minst i mindre båtar. Dyvika (eng. plug, tyska.Bootspropfen) är en träplugg eller dylikt som insättes i dyvikshålet (plug hole - Bootspropfenloch).  Dyvikshålet är öppet under den tid båten ligger på land för att vatten inombords skall kunna rinna ut. 
  "Det är således en länsanordning när båten är hissad men motsatsen om den drages ut när båten är är i sjön", skriver Emil Smith i sin nautiska ordbok utgiven första gången 1914.
  Att förse en ny båt med ett målat öga i förstäven är också en tradition i vissa länder. Ögat skall garantera att båten på sina färder har koll föröver.
  En fritidsbåt sjösätts bottenmålad och klar med hjälp av en vagn eller mobilkran. Det är ett lustfyllt ögonblick av frihet när båtägaren ser och känner att hon flyter välputsad och fin. 
  Ett stort fartyg sjösätts med aktern mot vattnet och skall helst glida ner av sin egen tyngd. Det händer att nybygget sjösätts med sidan mot vattnet och då blir det en rejäl svallvåg när hon plumsar i sjön.
  

söndag 21 april 2013

"MANGE" HAR MÖNSTRAT AV!




  En av svenskt kappseglings verkliga profiler Magnus "Mange" Olsson har avlidit 64 år gammal på ön Lanzarote där han tränade en besättning inför nästa kappsegling Volvo Ocean Race.
  "Mange" avled i sviterna efter en stroke i kretsen av sina närmaste.
  För oss som följt segling och kappsegling genom åren var "Mange" en storfavorit att möta och intervjua - alltid ett smittande leende. Inga sura miner. I Nynäshamn var han flera gånger och seglade allt från jolle till senaste Ericssonbåten som var här och testade. Mitt i allt jäktet som omger dessa havets seglande gladiatorer  hade "Mange" alltid en stund över för att svara på frågor.
  "Mange" började sin karriär i jollen 505 och kom senare att segla storbåt på internationell nivå. År 1976 var han med i besättningen ombord i den svenska 12:an "Sverige" i Americas Cup tillsammans med bland annat skepparen Pelle Pettersson. De var goda vänner hela livet och brukade åka skidor tillsammans.
 "Mange" hann med sex starter i jordenruntkappseglingen Whitbread senare Volvo Ocean Race.1997 var han ombord i vinnarbåten EF Language.
  På senare tid hade han anlitats av SCA inför nästa kappsegling och denna båt skall ha kvinnlig besättning. Det var i samband med denna träning som han råkade ut för den stroke vars sviter nu ändat hans liv. 
  Det är ett stort tomrum inom svensk och internationell havskappsegling när nu "Mange" mönstrat av för gott. Hans glada leende lever kvar från en storseglare och en inspirerande förebild. 
   Goda vindar i din seglarhimmel "Mange"!

fredag 19 april 2013

Vårtips: HETT VATTEN OCH DISKMEDEL!



 Vilket är det bästa rengöringsmedlet för plastbåtar vid vårutrustningen? En fråga som ständigt återkommer. Svaret är - hett vatten och vanligt diskmedel. Spola först av båten med kallt vatten för att få bort det som sitter löst. Indränk sedan skrovet med hett vatten med diskmedel och låt det verka en stund. Sedan är det bara att spola av och låta det torka innan polishgnuggande och vaxning tar vid. När skrovet är skinande polishblankt kan en yta av vax skydda för resten av säsongen.

söndag 14 april 2013

Beg-Båt: PRISRAS GER FYNDLÄGE!




 Bara på ett par år har priserna på fritidsbåtar rasat med upp till 50 procent. Nu är det guldläge för köparna att slå till. signalerar DN i söndagens tidning.  Fokus är lagd på begagnade motorbåtar och reportrarna har talat med försäljare i Stockholmsregionen där en säger att aldrig under de senaste 30 åren har det varit så billigt att komma ut på sjön-
  På sajten Blocket fanns 14 526 båtar till salu. I dagsläget går det att köpa en familjebåt med fyra kojplatser för 75 000 kronor - samma båt kostade för några år sedan 130 000 kronor.
  Men vissa båtar har stått sig  tex Albin 25 dubbelruffad som kostade ca 25 000 ny i början av 70-talet och som betingade ett pris på ca 100 000 kronor med ny motor för några år sedan.
  Vanligaste sökordet i kategorin båtar på Blocket är enligt DN just nu:

  • Snipa
  • Buster
  • Styrpulpet
  • Nimbus
  • Ryds
  • Princess
  • Flipper
  • Uttern
  • Motorseglare
  • Stålbåt
 Mest lättsåld är aluminiumbåtar typ Buster storlek 5-6 meter i skrovlängd.  

fredag 12 april 2013

Norviksspaning: SJÖFARTEN ÖKAR PÅ ÖSTERSJÖN






Dags att sätta spaden i marken, säger Johan Castwall VD för Stockholms hamn i senaste numret av "Via Stockholms hamn", hamnens egen tidning. Han hoppas att villkorsprövningen för Stockholm Norviks hamn snarast tas upp i Mark och miljödomstolen i sommar. Tillståndet att bygga är redan klart - nu väntar hamnen bara att få förhandla om under vilka villkor de får bygga och driva hamnen.
  Östersjön fortsätter att vara ett hett hav för sjöfart trots den rådande lågkonjukturen. Containervolymerna stiger kraftigt och det är bara på rorosidan som vikande siffor noterats. 2000 fartyg rör sig ständigt på Östersjön med gods och människor.
  Östersjön bedöms vara en marknad med starkare tillväxt än övriga Europa. En förklaring är västländernas behov av råvaror och konsumtionsvaror från Ryssland, Ukraina, Vitryssland och de baltiska staterna. Tillväxten under 2013 uppskattas till 2,4 procent och nästa år stiger till 2,9 procent.
  Länderna runt Östersjön svarade år 2011 för ca 27 procent av de totala svenska varuexporten och 41 procent av vår totala varuimport (källa: Kommerskollegium)
   Under 2011 hanterades 839 miljoner ton gods under året - en ökning med 3,7 procent året innan. Ryssland är numera med i handelsorganisationen WTO vilket förenklar och stärker handeln i Östersjöområdet.
  Ett stort steg fram för sjöfarten på Nynäshamn var när Stena Line  tog över rutten Nynäshamns-Ventspils från Scandlines.
 Turismen i Österjön bidrar till högre puls i Östersjön Över 12 miljoner passagerare reste via hamnarna i Stockholm, Nynäshamns och Kapellskär plus alla kryssningspassagerare.
  I ett längre perspektiv fram till år 2050 kommer mängden gods på Östersjön att öka med över 80 procent enligt bedömare. Om statens miljömål skall nås måste mer gods gå med fartyg. EU har satt upp målet att 30 procent av all godstrafik som transporteras längre än 30 mil idag skall föras över från järnväg- och vattenvägar fram till 2030.
  Energiförbrukningen för att transportera ett tid gods på fartyg är bara en sjättedel i jämförelse med att göra det med lastbil.
 Fartygen blir större i och med sjöfartens effektivisering och därför blir hamnar med större djupgående mer attraktiva Nya godshamnen Stockholm Norvik som har ett naturligt djup på 16 meter blir därför mycket attraktiv.
  Stockholm växer nu med cirka 35 000 personer varje år och alla  människor i regionen kräver en tryggad varuförsörjning. Målsättningen är att mer av de varor som idag körs mellan Göteborg och södra Sverige till Stockholm skall gå sjövägen.
  Det enda synliga hot mot sjöfartens utveckling på Östersjön är de nya tuffare svaveldirektivet som skall träda i kraft 2015. Det väntas av vissa bedömare föra över mer gods på landsvägarna från sjöfarten. På fem till tio års sikt antas lagstiftningen hinna i kapp så att samma regler gäller för hela och Europa och då kommer inte konkurrensen att snedvridas. Men sjötransporterna blir hur som helst dyrare. 
  Stora vinnaren i det korta perspektivet blir Kapellskär där 700 miljoner kronor nu skall satsas för att rusta upp hamnen.

söndag 7 april 2013

Vårspaning: BÅTVÅR I SIKTE


  
Isen börjar ruttna här nere i södra skärgården. När vattnet stiger inom kort kommer islossningen att gå fort. Det kalla vädret gör det svårt att vaxa och måla. Men allt är försenat. Vårturlistan med skärgårdsbåten skulle ha börjat den 18 april är nu framskjuten till 25 april. Till vissa bryggor kommer turbåtarna inte in till bryggan utan måste välja en annan brygga.
  Har tillbringat några dagar i sjuksängen på ett av regionens stora sjukhus. Mycket bra omvårdnad. En rumskamrat var tidigare en passionerad seglare. Vi jämförde om vad som var bäst ombord. Frukosten i sittbrunnen en stilla morgon. Dalande kvällssol i lävik. 
  Att segla är en livstil. Frihetens instrument kallade författaren Sven Bartel segelbåten. Gärna plockar vi fram ljusa segelminnen när kroppen kärvar och vi skrattar och klumpiga manövrar hos oss själva och andra. 
  Båtliv är en social verksamhet, sade en båtutredare i slutet av 70-talet. Detta utövar vi nu i våra sjuksängar och det stärker sinnena. Nu närmar sig hänryckningen tid då vår korta båtsäsong är som allra bäst.