fredag 31 oktober 2014

Sjövet:SVARTMÖGEL - ETT GISSEL! TÄCK LAGOM!





Fråga: Jag har nu tagit upp båten och skall täcka den för vintern. Förra säsongen täckte jag båten noga i alla hörn. När jag lossade på pressen i vårat upptäckte jag små svart prickar på garnering och i stuvningsutrymmen. Vad är detta? Är det månne böldpest? Fläckarna var svåra att få bort och Klorin såg ut att funka bra. Vad gör jag?
                                           "Bryggseglare"

Svar: Din båt har sannolikt drabbats av svartmögel som är en  mögelsvamp som består av svarta fläckar. Den sätter sig gärna på inredningsdetaljer. Gammal garnering på äldre plastbåtar från 80-talet och tidigare kan vara helt svartprickiga. Likaså luckor i stuvningsutrymmen och i övriga utrymmen som är dåligt ventilerade.
    När de billiga japanska plastpresenningarna dök upp på marknaden så började många ambitiösa båtägare att linda in sina båtar under vintern så att de liknande kåldolmar. Resultatet av denna välvilja blev att luften stannade inombords under pressen. Når vårsolen sedan började stråla så blev det varmt och kallt med kondens som inte vädrades ut och mögelsvamparna tog fart. 
    En perfekt  miljö för svartmögel som avger giftiga ämnen som kan orsaka allergiska reaktioner och inte minst dålig lukt. För att motverka svartmögel är bra ventilation en metod. Låt alla luckor stå öppna och lämna en glipa för och akter så att luften kan passera. En luftfuktare typ Torrbollen är inte fel. En hygrometer som mäter luftfuktighet kan ge en signal om läget.
  En tidig vårpromenad till kära båten kan också innebära någon timmes lättnad på presenningen medan termosfikat intas. 
   Engelska båtfarare brukar tala om "fiddle in the garden" när de tar hand om sin båt på land. En fin tradition.
Gör om gör rätt :-)

onsdag 29 oktober 2014

Sjövet: DYVIKA - PROPP TILL LÄNSHÅL





Fråga: När jag tog upp roddbåten hittade jag ett hål i båten med nån slags plugg i. Vad gör jag med denna plugg? Skall den sitta i till våren?
                   "Nybliven roddare"

Svar; Du har sannolikt hittat Dyvikan som är en propp till ett länshål som du bör skruva eller ta bort  så att vatten inuti båten rinner ut och inte ligger och fryser under vintern. 
   Glöm inte att sätta i Dyvikan i vår då kan vatten rinna in och båten sjunka eller hamna i marvatten. 
 Sjöordet Dyvika kan härledas till lågtyskans Douvicke eller holländskan Douvik som betyder Tapp.

tisdag 28 oktober 2014

Sjövet: UBÅTSSPANING OCH UBÅTSJAKT




Bildtext: Överst en modern kustkorvett - ytstridsfartyg - som deltog i senaste underrättelseoperationen i Stockholms skärgård. Fartygets kantiga struktur STEALTH skall se till att hon inte syns i en fientlig radar.
Mellanbilden från Horsfjärdenincidenten 1982. I förgrunden hänger en en Vertol-helikopter som lyssnar på eventuella ljud. Kan fälla sjunkbomber direkt. Inga helikoptrar var med vid den senaste incidenten. Inga vapeninsatser gjordes.
  Nedre bilder visar Stridsbåt 90 som deltog aktivt i ubåtsspaningeni Stockholms skärgård. Tillhör marinens anfibiebataljon. Vattenjetsdrift för att kunna ta sig in i grundvatten. Halvplutonsbåt för 20 tungt beväpnade kustjägare-







Fråga: Vad är det för skillnad på "ubåtsjakt" och "ubåtsspaning"? Är "försvarsmakten" någon ny myndighet som går till sjöss och kollar eventuella ubåtar? 
   Det har varit många ord i media om senaste tidens "underrättelseoperation" i Stockholms skärgård och rapporterna har varit ibland motsägelsefulla och förvirrande för oss vanliga som lever utanför det militära tänket
                                                    "Agnes i Viken""

Svar: Ubåtsjakt förutsätter möjlig vapeninsats i slutänden det vill säga när en främmande ubåt upptäcks så fälls sjunkbomber eller sprängs minor. Om helikoptrar varit med i senaste ubåtsköret (jounalistiskt slangord) så hade de med sina aktiva hydrofoner kunnat upptäcka ubåten och sedan matat över sin målinformation till en vapenbärare typ patrullbåt eller liknande med med sjunkbomber ombord. Så gjorde jagaren "Halland" vid den så kallade Utöincidenten i Stockholms ytterskärgård år 1980.
  Vid Horsfjärdenincidenten 1982 fälldes ett 50-tal sjunkbomber bland annat från helikoptrar.
  Inga vapeninsatser gjorde vid årets ubåtsspaning i Stockholms skärgård. En sådan hade marinen rapporterat omedelbart. Indikationer som ger möjligt ubåt i tekniska system rapporteras normalt inte till allmänheten. Uppskattningsvis 6 000 sådana rapporteras från 1980-talet. Enbart en bråkdel offentliggjordes.
  Ordet Försvarsmakt avser hela den militära strukturen med alla vapenslag plus ledning. Det operativa ansvaret har marinen som består av kustartilleriet och flottan. Modernare ord är ytstridsfartyg och amfibiebataljon - det senare med trupp i land typ forna tiders kustjägare - specialutbildade elitsoldater för strid i skärgård. I denna elitgrupp ingår bland annat attackdykare specialutbildade för spaning under vattenytan. 

måndag 27 oktober 2014

Sjövet: TORRSÄTTA - BÅTEN UPP!





Fråga: Vi har tagit upp båten på land i helgen. Heter denna manöver något speciellt på båtspråk?
                                                       Gasten

Svar: Du kan alltid säga torrsatt båten, Låter lite kryptiskt men torrsätta är motsatsen till ordet sjösätta så det finns en poäng. Ordet torr finns annars lite här och där i sjöspråket. Att vara torr bakom öronen är ett uttryck för att en ung sjöman börjar bli lite mer erfaren. Torrskaffning är ett ord för mat som inte är tillredd typ smör, bröd och kallskuret. Torrdocka är en konstruktion för torrsättning av fartyg som skall bottenmålas eller repareras. Fartyget körs in i dockan som pumpas läns på vatten. Stöttning ser till att det dockade fartyget hålls på plats. När arbetet är slutfört fylls dockan på vatten och fartyget körs ut.
  Att stå på det torra gör en båt som står på sjöbotten på ett ställe där det finns tidvatten dvs ebb och flod.

söndag 26 oktober 2014

33 år sedan U137: " INTRÄNGANDET VAR AVSIKTLIGT!"



 Bildtext: fd ÖB General Bengt Gustafsson ((1989-94) har testat inseglingen till Gåsefjärden där sovjetisk ubåten U137 grundstötte för 33år sedan vid Torumskär, militärt skyddsområde. Ubåten grundstötte mitt i den militära enslinjen med girade babord för sent
__________


För 33 år sedan den 27 oktober 1981 grundstötte den sovjetiska ubåten U137 i Blekingeskärgård. Sedan följde tio dagar som skakade Sverige. Ubåten grundstötte i övervattensläge i en militär farled mitt i enslinjen från Torumsskär. Den ryska besättningen girade för sent babord och smällde på.
  General Bengt Gustafsson som var ÖB under ubåtskrisens mörkaste år under 1980-talet har personligt med båt gått in i Gåsefjärden till ubåtsgrundet. Han skriver i söndagens upplaga av tidningen Expressen att U 137:s inträngande i Gåsefjärden var "avsiktligt"och tillbakavisar alla de spekulationer om oavsiktlig felnavigering som det spekulerats i från olika håll under de 33 år som gått.

  •   Att slumpen skulle leda U 137 på exakt rätt kurs in i Gåsefjärden är osannolikt, i synnerhet om man beaktar den nämnda kursändringen. Men att ubåtens besättning, som manövrerade båten i övervattensläge mellan öarna, inte rätt uppfattade signalerna från de ljusstarka fyrarna i området, de omkringliggande öarna med växtlighet och upplyst bebyggelse samt ljuset över Karlskrona är helt enkelt inte möjligt. Denna slutsats grundar vi på egna iakttagelser under den färd som företogs under i huvudsak samma betingelser som rådde vid U137:s grundstötning. Vi finner alltså att U137:e inträngande var avsiktligt"

  General Bengt Gustafsson var Sveriges överbefälhavare åren 1986 till 1994 och tillträdde samma år som statsminister Olof Palme mördades. Han var sedan ÖB under de flertalet ubåtsutredningar som tillsattes. För honom råder ingen tvekan om att Sovjetunionen låg bakom ubåtskränkningarna. Han är i artikeln bland annat kritisk till  att den senaste  ubåtsutredaren ambassadör Rolf Ekéus inte tagit ställning till huruvida U 137:s inträngande var avsiktligt eller inte utan muntligt accepterat ryssarnas förklaring att ubåten felnavigerat. 
  Bengt Gustafsson om att U137 grundstötte i övervattensläge:

  • För min del visar just intagandet av övervattensläge att det var avsiktligt. Det var nämligen nödvändigt då Gåsefjärdens mynning hade en tröskel som endast ger ungefär sex meters vattendjup, vilket precis är tillräckligt för ubåtens djupgående i övervattensläge"

fredag 17 oktober 2014

Ubåtsspaning: VART TOG UBÅTSJÄGAREN HALLAND VÄGEN?









   Vart tog jagaren HMS Halland  (bilden) vägen? Vi som varmed 1982 vet svaret. Hon avrustades samtidigt som Horsfjärdsincidenten pågick i oktober 1982. Kommendörkapten Hans von Hofsten var siste fartygschefen och han var besviken för att inte kunna göra nåt åt den misstänkta ubåten.
  Jagaren Halland var ett av flottans sista ubåtsjaktsfartyg som tog ur tjänst. Hon var bland annat utrustad med antiubåtsraketer som sattes in mot misstänkt ubåt i den så kallades Huvudskärsincidenten år 1980 som enligt bedömare var inledningen till 1980-talets ubåtskris. Om en ubåt blev skadad eller ej blev aldrig klarlagt. Möjligen är uppgiften hemlig liksom om att ubåten var rysk.
   En helt avlövad svensk ubåtsjaktförmåga innebär att nu i oktober 2014 så jagas ingen misstänkt i mellanskärgården utan det handlar om spaning. Hur denna underrättelseoperation än slutar så kommer en debatt om vi ska ha någon incidentberedskap med ubåtsjaktförmåga att tala om eller ej.  Läget för försvarsmakten är genant.    
    Gengångare, säger nu de som minns om den aktuella undervattensoperationen i Stockholms skärgård. Hur det än går så har marinen i alla fall vässat sitt språkbruk. På 80-talet när ubåtslarmen så talades det om "möjlig ubåt" eller "främmande undervattensverksamhet".  Annars är mycket sig likt. Men har vi lärt oss något?  
 Ubåtslarm i Stockholms innerskärgård. Fullt pådrag men den sista resten av våra marin. Kanholmsfjärden känner vi väl till som var med. Under ubåtsincidenten Horsfjärden 1982 så var fjärden en av de inbrytningspunkter norrifrån mot den då topphemliga Musköbasen längre sydvart. I denna farled fanns då flera indikationer. Det finns inte så många djupa farleder in mot denna örlogsbas. Antingen Sandhamn eller också söderifrån via Mysingen. 
- Vi jagar ubåt! var det direkta svaret år 1982 från en högt uppsatt militär på frågan varför det var sånt herrans liv med helikoptrar och båtar i Horsfjärden.
  Miniubåtar kom snabbt in i uppgiftsflödet 1982. Små rackare som kom till svenska kusten med någon större ubåt och sedan släpptes in bland våra skärgårdsöar. De la sig på botten när det mullrade till av kreverande sjunkbomber. Någon eller några efterlämnade bottenspår som sedan visades upp som bevis i ubåtskommssionens rapport som senare utpekade dåvarande Sovjetunionen som den kränkande makten. Protesten avvisade bestämt.
  Marinen skaffade två egna miniubåtar "Stor-Klas" och "Lill-

Klas" som testades. De lyckades ta sig in till Musköbasen oupptäckta. Genant men en bra test på vårt ubåtsskydd. Resultat blev avspärrade sund med nät, videokameror och avlyssningsapparater under vattnet. Det gällde att få en ljud verifierat på ytan. Ubåt eller segelbåt? Vi som seglade brukade hälsa på videokamerorna, som enligt några brukade bocka tillbaks.
  Ubåtsjakten i Horsfjärden 1982 kulminerade i några minsprängningar vid Mälsten - den lilla ön i södra Mysingen som är "låset" inte mot Musköbasen. Rutorna skallrade i Nynäshamn. Ett par hundra kilogram sprängmedel i en bottenmina är inte att leka med.
  Ingen ubåt flöt upp vid Mälsten. Inte heller några döda sjömän. Det har varit katastrof. Uppgifter om knackningar från djupet avfördes som trasig mikrofon som låg och hackade på botten. Ubåtsbärgningsfartyget Belos var där och letade. Inga spår, vad vi vet. Vi låg och spanade från Ramklöv och var tidigare på plats vid en av bottensmällarna. Såg ett uppkok av grönt slam.
  Sedan kom Natospåret. Det var en Natoubåt inne i Horsfjärden.
Att det vara en Natoubåt i Mysingen vid ett annat tillfälle i samband med en livräddningsövning med URF:en marinens ubåtsräddningsfarkort visste vi som var där. Vi åkte med URF:en tillbaks till Horsfjärden och det blev ett knäck av det också.
  Vad händer nu 2014? Svårt att inte dra paralleller med Ukrainakrisen, ljugandet från Ryssland, upprustningen i Östersjön, och aggressivare uppträdande från rysk sida. Överraskande anfall med kort militär förvarning, hette det under det kalla kriget på 1980-talet. Gäller det fortfarande? 
     Men vart tog ubåtsjaktfartyget HMS Halland vägen?


tisdag 14 oktober 2014

Fredsspaning: MERA KVINNOR TILL FÖRSVARET



  
  Kvinnor i försvaret är en effektivitetsfråga, Utöver att bredda rekryteringsbasen kan kvinnor tillföra specifika kompetenser som försvaret behöver. Här finns dock en stor risk att fastna i den fälla som utpekar kvinnor enbart i vissa roller och i vissa kompetenser, skriver Robert Egnell (visiting professor)i senaste numret av tidningen Vårt Försvar som har som tema Kvinnor i försvaret.

  Sverige som är ett föredöme och förebild internationellt i jämställdhetsfrågor ligger i botten i officerskåren med endast 5 procent kvinnor. USA har 15 procent (drygt 200 000) kvinnor, Canada, Storbrittanien, Frankrike och Australien har alla mellan 10-20 procent kvinnor. Norge inför från 2015 allmän värnplikt för både män och kvinnor. Ur texten:

  • Mest uppenbart ur ett operativt perspektiv är att kvinnor ökar möjligheten till kontakt med kvinnor i många samhällen, vilket i sin tur skapar en bredare och bättre underrättelseinhämtning av den lokala miljön och kulturen. Därmed skapas en bättre förståelse för och interaktion med lokalbefolkningen, vilket i sin tur skapar legitimitet för förbandet. Några exempel är Gendel Field Advisors och Female Engagement Teams som skapar kontakter där män inte har access..
    En bättre arbetsmiljö är nödvändig för kvinnor inom försvarsmakten. För en bredare rekrytering av kvinnor krävs en förändring av organisationsstrukturen. Många länders försvarsmakter brottas med problem som sexuella trakassarrier och våldtäkter i det militära. I Sverige har drygt 24 procent utsatts för trakasserier enligt en undersökning från 2009 - men det beskrivs som ett minskande problem. Inga våldtäkter har rapporterats, enligt författaren. 
  Författaren skyller delvis på det gamla värnplikssystemets manliga profil och det tar tid för ett yrkesförsvar att skrota det gamla och ersätta det med något bättre.
  Flera kvinnor intervjuas i detta högaktuella nummer av Vårt Försvar. Till exempel Veronika Wand - Danielsson, Sveriges ambassadör i Paris, om NATOS roll i en nya säkerhetsordningen i skuggan av krisen i Ukraina, Major Karin Malmsten ger sin syn på att vara officer och kvinna: Helene Lackenbauer, forskningsledare vid FOI om kvinnor och militär förmåga; Cecilia Winjnbladh. chefsutvecklarre om hierarki och patriarkat och Gudrun Persson fil dr. om att det drar en isande kall vind genom Europa mot bakgrund av Ryssands agerande på Krim.


fredag 10 oktober 2014

Hamnspaning: BYGGSTART NÄRMAR SIG FÖR NORVIK

  
Nu börjar det dra ihop sig inför bygget av hamnen Stockholm - Norvik. Mark och Miljödomstolen har nu slagit fast hur hamnen skall byggas och drivas. Domstolen har valt att inte ta upp frågan huruvida hamnen skall byggas eller ej så det tidigare tillståndet ligger fast




Allt talar för att den juridiskt sega processen kommit till vägs ände. Start för muddring kan bli någon gång under nästa år.
  Stockholms hamnar ser miljödomstolens beslut att fastställa villkor för byggnation och drift som ett stort steg närmare byggstart.
  - Vi är mycket nöjda med detta beslut. Efter en lång process har vi kunnat passera en milstolpe. säger Johan Castwall VD för Stockholms hamnar på hamnens hemsida.
  Han betonar att godshamnen Stockholm - Norvik är bra för miljön och ger oss en effektivare varuförsörjning. En stor del av det gods som ska till Stockholm med bil och järnväg kan nu komma sjövägen. Den nya godshamnen kommer att kunna ta emot framtidens större fartyg i den snabbt växande Stockholmsregionen, betonar Johan Castwall.
  Domen kan överklagas till högre distans men då krävs prövningstillstånd. 
   Godshamnen Stockholm - Norvik ingår i den satsningen på 7 miljarder kronor som  som Stockholms hamn projekterar för sina tre hamnar Stockholm - Kapellskär - Nynäshamn  I Stockholm byggs en ny pir som blir kajplats för de kryssningsfartyg som kommer till huvudstaden. En trafik som väntas öka. Godset som landats i Värtan kommer om cirka tre år att landas i Stockholm - Norvik om planerna håller. (Se bloggen "Stockholm laddar för Norvik" den 17 september).
  En orsak att bygga godshamnen Stockholm - Norvik är att globaliseringen ökar behovet av transportflöden. På 20 år har containertrafiken i världen femdubblats. I Stockholm - Mälardalen beräknas containervolymen tredubblas från 2005 till 2020. Områdets hamnar är inte anpassade för morgondagens behov av effektiva transporter. Rederiern bygger allt större fartyg. För fyra år sedan år 2010 anlöpte det första fartyget Östersjön med 8 000 containrar.

torsdag 9 oktober 2014

Krigsspaning: BLACK HAWK DOWN I KOBANE


Bildtext: Ur filmen "Black hawk down" som delvis visar USA tidigare fiasko  i Somalia år 1993.


  Kan marktrupper rädda Kobane? Svaret på USA:s och Obamas ovilja att sätta in "marktrupper" för att rädda den hotade staden från jihadisterna kan möjligen ses mot tidigare militär misslyckanden i regionen. Militära katastrofer har en tendens att  upprepa sig.

  Filmen "Black hawk down" som kom för några år sedan speglade det amerikanska fiaskot i Somalias stad Mogadisho år 1993. I verkligheten så sköt fienden ner två av världens mest stridsvärdiga helikoptrar och sedan grovt skändade de amerikanska soldaterna. Deras lik släpades efter ett fordon och bilder kablades ut över världen.
  Den amerikanska specialstyrkan Delta Force misslyckades med att fånga två somaliska krigsherrar och mötte ett militärt motstånd som de grovt underskattat. Möjligen kan denna händelse har relevans om "marktrupper" ska försöka sig på att inta Kobane i Syrien på gränsen till Turkiet.
  För att säkra upp och driva ut IS i Kobane i  krävs i teorin  förbekämpning av flyg och artilleri och sedan i staden  stridsvagnar och helikoptrar. Fienden IS förfogar sannolikt över bärbara pansarvärnsrobotar och missiler mot helikoptrar. De senaste måste gå in på låg höjd för att kunna landsätta soldater som sedan kan säkra upp ett brohuvud för att ta in mer utrustning. En sådan operation skall ske under hård eldgivning från fienden som uppträder osynligt och skyddar sig bakom oskyldiga civila.
  Krigshistorien visar att strider i städer oftast slutar med att staden ifråga blir en grushög och förlusterna stora. Slaget om Stalingrad är ett skolexempel liksom slutstriden om Berlin under andra världskriget.
 Varje hus i en stad måste säkras. Försåtsmineringer, prickskyttar och numera självmordsbombare är ständigt dödliga hot. Vem är fiende.Vem är en oskyldig civil? 
   Krigen i Afhganistan, Kuwait. Irak med flera visar på hur rörliga stridsvana förband skapar stora förluster hos den på papperet överlägsne motståndaren. Den bärbara Stealth-roboten som jihadisterna sannolikt har är till exempel ett direkt hot mot helikoptrar.
  Att skydda de civila i ett sådant helvete är i praktiken omöjligt. USA kan inte döda oskyldiga civila för att komma åt jihadisterna.
  Hur alliansen skall få slut på detta fasansfulla krig i Syrien och Kobane med militära medel återstår att se. 
      De turkiska  stridsvagnarna som spanar ut över Kobane kan inte göra så mycket utan understöd. Möjligen ser de bra ut i TV liksom den svarta IS-flagga som vajar över nejden.
  
  

tisdag 7 oktober 2014

Miljöspaning: BOTTENNAPP AV ÅSA!




 Miljöminister Åsa Romson, tillika vice statsminister i nya regeringen, har målat sin båt med en bottenfärg som inte är godkänd. Sigma Antifouling. Avslöjade Expressen och skapade veckans stora snackis. Skandal eller inte?
  För oss som följt debatten om giftiga bottenfärger i minst ett decennium var inte avslöjande sensationellt. I denna fråga gäller verkligen kålsuparteorin - det vill säga vi är alla lika goda kålsupare. Själv var jag VC-17 fan en kopparbaserad bottenfärg som skapade en slät och fin yta på vår älskade Express "Elisa" och som jag målade på utan skuldkänslor fram till 1995 då vi sålde båten. Nu kör vi snurran utan bottenfärg och borstar rent.
   När debatten om bottenfärger tog fart i början av 90-talet  med Kemikalieinspekionen som härförare - så kom skynkena in  i båttillbehörsaffärerna. I skumrasket bakom ett skynke stod en rad burkar med det mest förbjudna. Utöver det fanns en svart marknad med burkar inte minst från Västkusten som hade lite andra regler. En västkustfärg gav lite extra gift åt båt och miljö. För att inte tala om marinens bottenfärg. Rena blymönjan.
   Bottenfärgproblemet är ingen ny fråga
   "Utsöndring av främst kopparbaserade giftfärger skapar problem för alger, växter, plankton mm speciellt i grunda farvatten där båtar är förtöjda. Ur "Fritidsbåten och samhället" 8.3.3 SOU 1996:170)
  Många inom båtfolket körde också med dubbel agenda - dels gnällde de över byråkrater som la sig i båtlivet samtidigt som de målade med sin giftiga bottenfärg. Miljöfrågan det villa säga hur tex kopparbaserade färger förstör havsmiljön kom i skuggan. Krångeldebatten dominerade. Det skapade oreda och förvirring. Den miljövänliga perfekta bottenfärgen efterlystes medan det mest förbjudna slaskades på.
  Så kom lagstiftning med förbud och läget hårdnade.  Samtidigt började mekaniska båtbottentvättar sprida ut sig i landet. Vi har en i Nynäshamns gästhamn. När jag hörde nyheten om Åsas giftfärg så råkade jag passera en bowrider motorbåt som fick botten rentvättad innan upptagningen.
  Lite pinsamt var det för en miljökämpe att använda miljöskadlig  bottenfärg. 
  Men Romson är i gott sällskap. 

lördag 4 oktober 2014

Racespaning: SJU 65-FOTARE I VOR





De sju båtar - team - som startat i Alicante Spanien  är:

  • Team SCA
  • Abu Dhabi Ocean Racing
  • Dongpeng Race Team
  • Team Brunel
  • Team Alvemedica
  • Map Fre
  • Team Vestas Wind
Båtar skall kappsegla 38 739 sjömil och anlöpa 11 hamnar på sin resa jorden runt.

VOR: TJEJBÅTEN HAR KASTAT LOSS!







   
Nu drar det ihop sig till seglarvärldens tuffaste tävling - Volvo Ocean Race. Blött, kallt, inombords och utombords, hårda rorstörnar med överbrytande sjö väntar seglarna i de sju båtar som ställer upp.
  Fokus är just nu på det svensksponsrade Team SCA - en renodlad kvinnlig besättning som längtar efter strapatserna på havet. De har legat i hårdträning på ön Lanzarote och i slutänden har 14 tjejer tagits ut efter hårda tester. Tre seglare är i reserv.
  Kappseglingen inleddes den 4 oktober med ett kick-off-in-port-race i Alicante. Besök av svenska kungahuset Victoria och Carl Philip. Starten första etappen sker den 11 oktober och då skall 6 487 sjömil seglas mot Kapstaden med ETA anlöp den 4 november. 
  Båtarna är på 65 fot och med identiska segel och utrustning, Målsättningen är att besättningarna skall kunna tävla mot varandra på lika villkor.
    De seglare  som ingår i besättningen är:

  • Sally Barkow
  • Caroliju Brouer
  • Sofie Ciszek
  • Sam Davies (Skipper)
  • Abby Ehler
  • Libby Green Halgh
  • Sara Heistrater
  • Stace Jacksom
  • Annie Lush
  • Justine Mettraux
  • Liz Wardely
  • Corinna Halloran (reporter ombord)
  De kommer från Australien, USA och Europa. Ingen svensk tjej är med i besättningen.

EXTRA: TEAM SCA kom sexa i första delseglingen på lördagen. Båten låg bra till i mitten av fältet. Först i mål var båten ALVEMEDICA med turkisk sponsor. Om en vecka lördagen den 11 oktober smäller startskottet för första etappen mot Kapstaden.

fredag 3 oktober 2014

Fredsspaning: ORKAR VI MED ALLIANSFRIHETEN?




 BILDTEXT: Svensk trupp (ovan) NATO förband (nedan) övar landstigning på baltiska kusten. Kan Sverige klarar sig utan medlemskap i denna försvarsallians?

    Klarar Sverige fortsatt alliansfrihet som syftar till neutralitet i krig?  Dagens regeringsdeklaration av nye statsministern Stefan Löfvén var luddig på den punkten. Han räknade med att skall räkna med att andra länder skall hjälpa oss om lede Fi skall hoppa på oss - men vi skall försöka klara oss själva så långt det går. Inte ansöka om medlemsskap i försvarsalliansen NATO.
  Finlands skall vi dock samarbeta med medan Norge (NATO) och Danmark (NATO) finns med någonstans i periferin.
  Någon allmän värnplikt igen blir det inte tal om i nuläget. Men systemet kan lösa ut om nödvändigt. Ett mönstringsförfarande övervägs av män och kvinnor.
  Positivt är ett ja till försvarsberedningens betänkande om en satsning försvaret med bland annat flera JAS-plan och ubåtar.
Men var finns de stridsgrupper som behöva för att stärka upp den tröskeleffekt som är nödvändig för trovärdigheten. Soldater måste övas på olika nivåer för att få högt stridsvärde. Under det kalla kriget kunde försvaret mönstra ett tiotal brigader - idag högst en brigad. Hemvärnet i alla ära klarar inte en sådan uppgift.
  Vi som tror på ett starkt försvar anpassat till hotbilden är en bra garanti för en fortsatt fred - i väntan på att "den eviga freden" bryter ut.  

onsdag 1 oktober 2014

Nyläst: DIRIGENTEN FRÅN ST PETERSBURG





  • Dirigenten från Sankt Petersburg
  • Camilla Grebe
  • Paul Leander Engström
  • Ponto Pocket
  "Små tjuvar hängs, men de stora kommer undan."
Ryskt ordspråk

   Ordspråket inleder denna nya bok som handlar om Ryssland år 2003. Bra timing av förlaget med tanke på vad som händer i Ukraina och Putins underförstådda vilja att stoppa demokratiseringen och försöka återskapa Sovjetunionen.
  Bra flyt i texten och läsaren känner doften av lågoktanig bensin, svett och byggdamm. De nya ryska oligarkerna roffar åt sig i den nya ekonomin efter gamla Sovjetunionen fall i början av 90-talet. Den svenske finansmannen Tom Blixen på väg till sitt arbete på Pioneer Capital, Rysslands ledande investeringsbank.
  Enorma förmögenheter har skapats över en natt och i den ryska huggsexan har många fått betala med livet. Rättsystemet är trögt och fungerar inte som det ska särskilt när Presidenten och hans hejdukar griper in. I skuggan av korruption vilar hitmen inhyrda mördare som inte drar sig att tortera och avrätta misshagliga på de mest bestialiska sätt. Våldet är ett självklart inslag i det ryska affärslivet och Tom Blixen dras långsamt in i denna spiral som kostar flera av hans närmaste livet. Vem är det som styr och vet allt? Ingen går säker, inte ens små oskyldiga barn.
  Boken är den första delen i trilogin Moskva Noir och känns som en intierad skildring av Ryssland i början av 2000-talet. En av författarna har tillbringat tid på plats i Ryssland och träffat personer i styrelserum, på fabriksgolvet och på datjor (sommarstugor).
En spänningsroman med flyt i texten som har högsta aktualitet mot bakgrund av att den ryska björnen tycks vässa klorna mot möjligen ett nytt kallt  krig.
Huga!