söndag 28 december 2014

Nyårsspaning: MÖJLIGEN VAR SKEPPARN SNÄLL!



Fråga: Hur firades jul och nyår till sjöss? Det måste ändå ha varit speciella högtider som firades på något sätt även fast fartyget var på gång över havet.
  Finns det någon forskning om detta?
                            "Sjötomten"

Svar: Julen var den högtid som firades lite extra till sjöss. På segelfartygens tid så slaktades en gris till julbordet. Manskapet som var ganska van vid mager kosthållning fick nu smaka på ett dignande julbord. Var skepparen snäll kunde det bli en flaska brännvin också. Det finns många myter om sjömäns alkoholvanor. Till sjöss förekom sällan spritdrycker med iland så festades det på ibland. Det hände till och med att manskapet inbjöds till julmiddag i salongen. Timmerman kunde snickra en gran av träbitar som pryddes med med granna papper och målades grön. 
  Sjömannens enda verklighet var FARTYGET. HIMLEN OCH HAVET skriver Marika Rosenström , Svenska Littertursällskapet i Finland, som forskat hur sjömännen levde i segelfartygen som gick i sjöfart fram till andra världskrigets utbrott.
Så här berättar en sjöman i en intervju:

  • 23.12.33. Julafton ja. Någon julstämning kunde man inte tala om och inte fordra heller förresten. Klockan 1900 önskade oss försten en god jul, och två man fick gå efter julpaketen. Vi väntade alla att vår kapten skulle önska sin besättning en god jul. men detta uteblev dock. Alla i skansen kände sig inte så litet sårade över detta. Vid elvatiden vädrade vi ut vad som fanns av julstämning. Vi hade bränt barr som någon tagit med hemifrån.
  Julklappar kom ofta från Sjömansmissionens syföreningar för att glädja sjömän som annars inte skulle fått något julpaket. De så kallade "Veteseglarn" från Åland som gjorde länga resor till Australien fick ta ombord julpaketen innan avgång. De förvarades då hos befälhavaren.Nyår kunde firas med några extra slag på skeppsklockan. Ibland sände kapten ned en flaska till skansen. 
 

fredag 12 december 2014

Fredsspaning: DAX IGEN! REPÖVNING FÖR 7500 SOLDATER!









 Repövningar igen för att förstärka försvarsförmågan! Det är budskap i försvarsminister Peter Hultqvist (S) (bilden) beslut att återigen inkalla ca 7 500 soldater till repövingar. Målet är att kunna öva med fullt bemannade krigsförband. En av orsakerna är ett allt oroliga närområde med bland annat den pågående krisen i Ukraina och den marina närvaron på Östersjön. I hotbilden finns också den undervattenskränkning som svenskt territorium utsattes för nyligen. 
  En repövning med fotsoldater innebär övning på kompani och bataljonsnivå (ca 500 soldater) som över samband och framryckning mot definierade mål. I övningarna ingå också mekaniserade förband som stridsfordon 90, stridsvagnar, pansarbandvagnar med mera. Övningar enligt taktikens grundregel - eld, rörelse, skydd.

söndag 7 december 2014

Sjövet: RORSMAN, RORGÄNGARE





Bildtexter: Olika rorsmän som ofta får symbolisera sjölivet. Hon eller han skall ge signaler om energi och beslutsamhet genom att hålla rätt kurs. Notera bilden från Sovjettiden på Stalin som med järnhand håller i rodret.

Fråga: I samband med den pågående regeringskrisen läste jag ordet "styråra" i en krönika och att någon hade lämnat den och nu drev fritt på havet. Båten som drev redlöst skulle i så fall vara "skutan Sverige".Vad är en styråra? Vad kallas den som håller i styråran och styr båten?
                                     "Styrbjörn"

Svar: Ord ur sjöspråket blir ofta metaforer i det symbolspråk som flyter fritt i spalterna i den aktuella regeringskrisen. Styråra är en relik från vikingatiden och var en åra fastknopad om styrbord i båtens aktra del, Först på 1200-talet kom en anordning fastsatt i båtens akterstäv. År 1853 definierades ett roder som " det vid akterstäven fästade, av starka timmer sammansatta verktyg . genom vars vridande åt ena eller andra sidan fartyget styres, vanligen brukar förkortat "ror".
  Roder (eng. rudder, helm) säga komma av fornsvenskans rodher, forntyskans ruodar.
  Den som styr båten kallas rorsman eller rorgängare och hon eller han står till rors. Rorsman tar order av den som ansvarar för navigationen i läget. Det kan vara båtens skeppare eller vakthavande styrman. 
  Sjöman som skall styra förfångar till rors och går sedan rorstörn vilket innebär att så noga som möjligt hålla angiven kurs genom att vrida på ratten åt ena eller andra hållet.
   Att väl styra en båt kräver en speciell känsla hos rorgängare som enligt tradition skall hålla kursen, farten och - käften! Den senaste menat för att understryka allvaret i uppgiften.  

torsdag 4 december 2014

Dansk VOR-BÅT SMÄLLDE PÅ ETT KORALLREV!!



Danska segelbåten Team Vestas Wind grundstötte i 19 knop på ett korallrev nära ön Mauritius i Indiska oceanen. Grundsmällen gjordes i 19 knop under det pågående etappseglingen i Volvo Ocean Race mellan Kapstaden i Sydafrika och nästa etappmäl i Dubai. Beättningen räddades av en fiskebåt och kom iland med fast mark under fötterna på ön efter en 20 timmars båtfärd.
  Hur denna maxade tävlingsbåt kunde smälla på grund trots satellitnavigator GPS ombord och annat elektroniskt godis kommer sannolikt att utredas och diskuteras,
  Seglaren på bilden är båtens navigatör Wouter Verbrak som kojade strax före smällen. Han hade inte sett korallrevet på det elektroniska sjökort han navigerade efter. Han ger inget svar på om ekolodet var påslaget och varnade för eventuell uppgrundning strax innan revet. Det ser ut på video som om båten smällde på i mörka natten. Ett under att ingen av besättningen skadades.

Brottspaning:FEM SMURROR STULNA PÅ NSS BÅTVARV!

     Fem utombordsmotorer stals natten till idag torsdag från NSS båtvarv i Fagerviken, Nynäshamn. Tjuvarna hade klippt upp två hål i nätstaketet och sedan tagit sig in på området och tagit motorerna. NSS ordförande i varvskommittén Rickard Björkman uppmanar nu medlemmarna att se till att grindarna är stängda dagtid. Okända personer som befinner sig inom varvsområdet bör tillfrågas om sitt ärende. De aktuella motortjuvarna har möjligen rekat på varvsområdet dagtid innan de slog till i skydda av mörkret. Utombordsmotorer som förvaras inom varvsområdet bör prepareras för att bli mindre attraktiva för motortjuvar. Växelhuset kan till exempel skruvas bort och förvaras hemma.