
Nio Riva-båtar siktades i Dragets Kanal för en tid sedan. Det var veteranträff för Riva Club Sweden som valt Nynäshamn som mötesplats. De vackra Riva-båtar bygga i mitten av förra seklet haR lite raggastuk över sig med sin blänkande mahogny.
Riva-varvet kom igång 1869 på det italienska varvet Cantieri i Sarnico, Italien. Ernesto Riva hette båtbyggaren. De första båtarna var fiskebåtar. Senare kom sportbåtar i mahogny som blev kända 1930-talets båttävlingar i Europa.
Vid 1950-talet slut var Riva-båtarna välkända över hela världen . De var förstklassigt byggda och det var innan den glasfiberarmerade polyesterplasten blev det dominerande båtmaterialet. Riva utvecklade en teknik med laminerat trämaterial som blev starkare än ren plywood. En Riva-ägare kunde också få botten utbytt om den nötts för mycket av tidens tand.
Legendariske Mercury-agenten i Sverige NK Kristensson i Stockholm hade Riva-agenturen på 1960-talet och en av modellerna kostade cirka 30 000 kronor - mycket pengar på den tiden. V 8:or var oftast motorer i Riva-båtarna vars mullrande ljud älskas av entusiasterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar