söndag 29 augusti 2010

Bättre båtservice krävs i Nynäshamn


Trött på naturhamnar Här kommer lite aktuell trendspotting från kusten.
Hur kommer det sig att antalet gästande båtar i fritidshamnar ökat medan antalet gästande båtar i naturhamnar har minskat under senare år? Har båtarna blivit för stora för att skepparen och besättningen ska våga trassla sig in vackra naturhamnar och i stället vill ligga trygga i den ombonade gästhamnen? Har båtfolket tröttnat på naturhamnar och vill ha det bekvämt i hamn?
Detta är några funderingar jag haft i sommar efter att ha noterat att antalet gästbåtar i hemmahamnen Nynäshamn aldrig varit så många upp till 200 nya båtar per natt. Hamnen tidvis varit fullbelagd trots att solen strålat från en klar himmel och de ena tropiska natten har avlöst den andra. Förra säsongen var det över 7 000 gästbåtar i hamnen och det tycks inte blir färre i år. Båtfararna betalar 200 kronor per dygn inklusive el för få ligga i hamn i flera dygn.
Fritidsbåtarna har bevisligen blivit större och därmed svårare att manövrera. Bogpropeller på större motorbåtar är till exempel ett vanligt hjälpmedel idag för skepparen som vill ta sig säkert in och ut från kaj.
Samtidigt rapporterar bofasta skärgårdsbor som har koll på läget att antalet gästande båtar i naturhamnar minskat stadigt under senare år.
När vi seglade på 70- och 80-talet så undvek vi att ligga i hamn och betala hamnavgift utan efter att ha bunkrat sökte vi oss till en lugn vik där vi kunde ligga gratis och få lugn och ro. Undantag var om det var dåligt väder. Då kunde det vara skönt att vila ut bakom någon skyddande pir.
De båtar som vi bodde ombord då var till exempel segelbåtarna Monark 540, Maxi 77, eller motorbåtarna Nimbus 26 eller Flipper, Albin 25, för att ta några klassiker ur högen. Dessa båttyper ser idag små ut i jämförelse med dagens båtar. En kväll såg jag till exempel en prydlig Maxi 95:a med akterruff och ratt ligga förtöjd vid Havstrappan. När 95:an kom kändes den jättestor – nu var hon liten i jämförelse med de andra båtarna.
Att ligga ett dygn med båt i Nynäshamn har i sommar kostat 200 kronor om du också vill ha el ombord. Vissa båtar tycks kunna ligga veckovis och betala denna summa. Då har besättningen tillgång till vatten, bastu, tvättmaskin och all den service som staden kan bjuda på inklusive systembolag.
Jämfört med vad ett hotellrum kostar är detta jämförelsevis billigt. Du kan till och med lämna båten och åka kollektivt till Stockholm på en dryg timme och sedan återvända ombord samma dag.
Miljön har kommit i fokus på ett helt annat sätt en tidigare. En bra gästhamn skall därför ha toasug där den gästande båten kan tömma sin septiktank direkt i det kommunala avloppsnätet där gråvattnet renas efter samma metod som övrigt kloakvatten.
En ”top-of-the-line” produkt är en mekanisk båtbottentvätt som borstar bort havstulpanerna på båten som då inte behöver bottenmålas. Annan bra miljöservice är rejäla sopcontainrar gärna med sopsortering av brännbart, metall och glas.
Även en bra miljöservice kan tyvärr ha sina negativa fläckar. Det finns exempel på gästhamnar där den lokala båtfirman sprutar bottenmålade båtbottnar med högtryck nära en sjösättnings- och upptagningsramp och det förorenade vattnet får sedan rinna rakt ut i sjön. En avskiljningsanläggning av samma typ som biltvättarna är önskvärt.
Större båtar i en gästhamn kräver service med muskler. Vid ett tillfälle lyftes en motorkryssare Storö 34 upp ur vattnen och för att säkert klara denna båtvikt på cirka 8 tom krävs en stor mobilkran. Kranföraren berättade att han vid ett par tillfällen denna sommar fått rycka ut för att lyfta upp båtar som höll på att sjunka på grund av läckare, kollision, grundstötning och annat elände. Om båtarna sjunkit hade det blivit extra kostsamt och tjafs med försäkringsbolaget.
Båtar går sönder och ju större båtarna är desto mer komplicerad blir reparationen. Men viktigaste är att skadan repareras omedelbart helst samma dag.
Kustkommuner och båtserviceföretag efter Sveriges 270 mil långa kust står inför stora utmaningar att möta detta båtfolk i sina stora båtar helst vill ligga i en gästhamn med bra service.
Förutsatt att denna trendspotting är sann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar