lördag 23 januari 2016

Båtspaning: CE-MÄRKNINGEN FÖR BÅTAR SKÄRPS!

  







 Väl tajmat skärps nu reglerna kring EU:s fritidsbåtdirektiv som ger tillverkare och säljare ökade skyldigheter. För Sveriges del öppnar största båtmässan Allt För Sjön i Stockholm i början av mars. Då får vi båttoktiga konsumenter se vad båtarna går för.
  CE-märket är det tydligaste tecknet på att båten håller vad den lovar. Alla aktörer i båtbranschen är skyldiga att se  att de båtar som säljs är CE-märkta. EU:s standard som uppgraderas vart femte år är det som skall gälla.
  Det betonar Christer Bergström på Transportstyrelsen som ansvarar för tillsynen av direktiver. Han har lång erfarenhet av båtprovning inte minst från "Blå Skylten" . Sjöfartsverkets fritidsbåtsprovning. Under ledning av legendariske chefen Göran Karlsson ruskade båtprovarna om båtbranschen rejält från 70-talet fram till Sveriges EU-inträde, "Nordisk båtstandard" kom då in i det nya fritidsbåtirektivet.
  CE-märkningen skall vara ett bevis på att tillverkaren har uppfyllt EU-kraven. Liten båt skall vara flytsäker. Motorbåtar ska vara brandskyddade. Några exempel. Nytt för i år är att fast räddningsstege gäller för att kunna ta sig ombord vid fall överbord. Tidigare räckte det med en lös stege.
  Toalettförbudet finns nu EU-direktivet. Båtar med vattentoalett skall ha fast tank eventuellt reningsanläggning. Avgaskravet för motorbåtar till nivå Kalifornien i USA som är strängare.
  Båthandlare som importerar icke CE-märkta båtar från länder utanför EU får inte göra den längre.

  •   - Tidigare har man kunnat kontrollera och CE-märka båtarna i efterhand, men det får man inte göra nu. Distributörer får inte hantera annat än produkter som är CE-märkta från början, säger Christer Bergström i tidningen Skärgårdens senaste nummer.

  Däremot kan privatpersoner köpa båt i länder utanför EU och sedan CE-märka dem hemmavid.
  Höga vitesbelopp väntar de som fuskar. En båt som kostar 100 000 kronor får ett lika stort vitesbelopp. Nästa prisklass 300 000 kronor får ett vitesbelopp på 200 000 kronor. Och så vidare upp till en halv miljon kronor.
  En privat CE-märkning måste utföras av tredje person och kan kosta mellan 50 000 kronor och 500 00 kronor, En motor kan kosta upp till en halv miljon kronor att certifiera.
  Branschorganisationen  Sweboats VD Mats Eriksson säger till Skärgården att han är nöjd med varnar för att lagen kan bli tandlös om inte marknadskontrollen från Transportstyrelsen tas på allvar och ges ökade resurser. Det blir också dyrt för tillverkare att uppgradera. Kan kosta 70 000 kronor och mer för stora båtar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar