torsdag 17 mars 2016

Båtspaning: KAN JAG LITA PÅ GAMLA FENKÖLAR?




 Bildtext; Överst fenkölar på äldre segelbåtar. Nederst skrotbåt med liten fenköl,

Fråga: Jag är på gång att köpa en fenkölad segelbåt från 80-talet.På min båtklubb talas den om segelbåtar vars kölar satt löst vid upptagningar. Den begagnade segelbåtsmarknaden vimlar idag av båtar till salu av för en bråkdel av nybåtar kostar.
Känns inte bra att segla en båt som tappat kölen. Hur skall en bra äldre fenkölad segelbåt se ut för att anses säker?
   "Seglartjej"

Svar: Känsliga fenkölar var ett hett debattämne på 70-talet då båtmarknaden översvämmades av mer eller mindre kölsäkra segelbåtar. De gick så långt att dåvarande statliga båtprovningen fick mörklägga en lista av dåliga båtar som gjorde vid en flygande besiktning av båtprovarna på en storbåtsmässa. Den "svarta listan" stals från sjöfartsverket, sades det. Fanns inte lagstöd för en publicering. På DN försökte jag publicera listan men fick nej av ansvarige utgivaren.
  Ytterst handlade debatten om fenkölar båtar skall tåla grundstötningar utan att skada kölen. En fenkölad båt som smäller på en grund utsätt för ett kraftigt moment i kölens förkant. Om inte kölen har förstärkningar som tar upp dessa hårda krafter så kan akterkant kölen tryckas upp genom laminatet och orsaka läckage.
Jag ägnade tid åt att kolla kölsvaga båtar. Vid upptagningar kunde jag se kölen tryckas in i i skrovet. I några fall gick det att handrucka kölarna.
  De seriösa båtbyggarna försökte snabbt lösa problemet och byggde in extra starka kölbultar och kölbalkar som fördelade krafterna vid en grundsmäll. 
  Av Nordisk Båtstandard från 1990 skall enligt kapitel F 15 angående infästning av barlastköl:

  • Förstyvningssystem, innermoduler etc skall vara så utformade att kölmuttrarna kan dras med momentnyckel. Bultaroch muttrar skall ha en effektiv låsning. Överplastning av skruvförbandet tillåts inte.
  • Kölbultar, muttrar och brickorn skall vara av korrosionsbeständigt material och tillfredsställande korrosionsskyddat. Materialet får ej kombineras så att galvanisk korrosion uppstår. Fogar och spalter skall utformas så att spaltkorrosion undvikes.
  • För att förhindra vatteninträngning skall ett lämpligt tätningsmedel användas mellan kölen och skrovets infästningssula samt kring bultar. muttrar och brickor.
  • För att kölinfästningen skall tåla kölens vikt och andra påkänningar vid en maximal krängning (90 grader) skall kölbultarnas diameter inte vara mindre än (formel)

Kolla om din båt har en blå skylt från dåvarande båtprovningen. Är båten så pass ny att den är CE-märkt enligt EU:s fritids båtdirektiv så bör kölen vara bra. Förre ägaren skall också tala om hon eller han varit på grund kraftigt. Du bör skriva ett avtal enligt de regler som gäller för båtköp mellan privatpersoner.
  Christer Bergström erfaren båtprovare jobbar numera med tillsyn av CE-märkningen på Transportstyrelsen. Han kan svara på frågor. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar