"Små tjuvar hängs, men de stora kommer undan." Ryskt ordspråk Ordspråket inleder denna nya bok som handlar om Ryssland år 2003. Bra timing av förlaget med tanke på vad som händer i Ukraina och Putins underförstådda vilja att stoppa demokratiseringen och försöka återskapa Sovjetunionen. Bra flyt i texten och läsaren känner doften av lågoktanig bensin, svett och byggdamm. De nya ryska oligarkerna roffar åt sig i den nya ekonomin efter gamla Sovjetunionen fall i början av 90-talet. Den svenske finansmannen Tom Blixen på väg till sitt arbete på Pioneer Capital, Rysslands ledande investeringsbank. Enorma förmögenheter har skapats över en natt och i den ryska huggsexan har många fått betala med livet. Rättsystemet är trögt och fungerar inte som det ska särskilt när Presidenten och hans hejdukar griper in. I skuggan av korruption vilar hitmen inhyrda mördare som inte drar sig att tortera och avrätta misshagliga på de mest bestialiska sätt. Våldet är ett självklart inslag i det ryska affärslivet och Tom Blixen dras långsamt in i denna spiral som kostar flera av hans närmaste livet. Vem är det som styr och vet allt? Ingen går säker, inte ens små oskyldiga barn. Boken är den första delen i trilogin Moskva Noir och känns som en intierad skildring av Ryssland i början av 2000-talet. En av författarna har tillbringat tid på plats i Ryssland och träffat personer i styrelserum, på fabriksgolvet och på datjor (sommarstugor). En spänningsroman med flyt i texten som har högsta aktualitet mot bakgrund av att den ryska björnen tycks vässa klorna mot möjligen ett nytt kallt krig. Huga!
Ryssbåt i sjömacken tankar för 50 000 spänn och återkommer. Ni är så snälla. säger skepparen på engelska. De största lyxigaste båtar i Europa ägs ibland av de ryska oligarkierna. Båtar som kostar flera 100 miljoner kronor. Möjligen finns det någon relevans med bokens budskap att de köra över Östersjön till Sverige för att tanka soppa. Money talks.
Född i Norrköping 1940. Seglade till sjöss i transocean fart åren 1957-65 mesta tiden i Johnson Line. Sjökapten 1962. Poppius
journalistskola 1965-66. Båtnytt, Båt för Alla, DN (1970-2001). Bevakade försvaret de sista åren av det kalla kriget 1980-90 då varsel om nedläggningar av regementen duggade tät Författare till flera böcker.
Elektronik i båten; (Bonniers 1970)ot;Med Bris mot Kap Horn med Sven Lundin(Yrvind)(1983 Rabén&Sjögren Utgiven 2011 i serien Klassiska seglingsberättelser (Norstedts).
Sjövet; 1,2,3 tre böcker 1995-97 (Dagens Nyheters Förlag)
Debattör i sjöfartsfrågor.
Ryssbåt i sjömacken tankar för 50 000 spänn och återkommer. Ni är så snälla. säger skepparen på engelska. De största lyxigaste båtar i Europa ägs ibland av de ryska oligarkierna. Båtar som kostar flera 100 miljoner kronor. Möjligen finns det någon relevans med bokens budskap att de köra över Östersjön till Sverige för att tanka soppa. Money talks.
SvaraRadera