söndag 4 januari 2015

Bokspaning: TILL SJÖSS MED FLYING CLIPPER




 Segelfartyg var enligt traditionen som skapta för att fostra blivande sjömän. Ombord ibland tackel och tåg fostrade unga pojkar ibland ganska hårdhänt till att bli sjögrabbar som kunde ta hand om fartyget och sig själva. En hand för själv och en hand för fartyget, kunde det heta. På gott och ont.
  En ny bok om unga pojkars liv ombord i ett segelfartyg heter Sailing in the sun och handlar bland annat om s/v Flying Clippers sista resa över Atlanten åren 1957 - 58. Två journalister Lasse Dahllöf och Lasse Genberg har gjort ett gediget arbete. De var med ombord som unga elever vilket har gett en extra närvaro i texterna.
  Boken berättar inte bara om den sista Atlant-seglingen utan om historiken om fartyget och om seglande skolfartyg i allmänhet. Ödets ironi gjorde att Flying Clipper seglade över Atlanten tur och retur samma år som fyrmastbarken Pamir förliste i orkanen Carrie varvid många unga sjöbefälselever fick sätta livet till. Pamirkatastrofen blev också lite av slutet för seglande skolfartyg i denna storlek.
  Hur som helst Flying Clipper som tidigare hette Sunbeam II var Clipper Lines skolfartyg. Hon var en så kallad tremastad bramsegelskonert om 659 ton, cirka 60 meter i skrovlängd och 9 meter bred. Djupgående cirka 6 meter. De slättoppade masterna var ca 40 meter höga och fockmasten hade råsegel. Sjömanseleverna mönstrade på vid Smörkontrollen i Malmö och resan gick sedan via Falmouth, Dakar,över Atlanten till Barbados. Kuba. St Bart, Bequia med flera öar i den västindiska övärlden.
   Flying Clipper anlöpte kajen i Kuba två år före att Fidel Castro genomförde en kommunistisk revolution på ön. Hans styre och ön bottenfrusna relationer med USA har varat tills nu 2015. Om denna politiska utveckling var de svenska sjömanseleverna lyckligt ovetande när de gick över landgången.
  Roligast är att läsa de personliga noteringar från de som var med ombord. Ofta kryddade men foton som bleknat med åren. Calle Carlsson som letar vägglöss i madrasser och lakan. Ingvar från Hjo iklädd fartygets enda morgonrock med Dovers vita klippor i bakgrunden.Om segelsömnad "som att sy gardiner med nål och tråd i king zize". Några exempel.
   Linjedopet vid passage av ekvatorn gav minnen för livet. En cermoni som av tradition präglades av pennalism. Hår klipptes med plåtsax. Ryggar smordes in med en blandning av maskinolja och sågspån. Cermonin avslutade med dop. Lasse Genberg döptes till Hårsimpan.
  Flying Clipper hamnade också i hårt väder som ställde stora krav på besättningen, Fartygets tvingades anlöpa Stavanger i Norge i det hårda vädret i stället för Malmö.
  Befälhavare om ombord eller "Gubben" var sjökapten Lars-Olof Skoglund som då var ung endast 32 år. Han avled 2011 85 år gammal. Hans dagbok finns med i boken. Den aktuella skeppsdagboken från resan har aldrig återfunnits.
  Skepp och sjömän ruttnar i hamn, säger traditionen. Flying Clipper såldes till Grekland där hon aldrig fick det underhåll som ett seglande skepp kräver. Idag ligger hon vid kaj i Pireus och kommer sannolikt aldrig med att få segla igen.
  Av de som seglade med Flying Clipper vinterresan 1957-58 blev elva sjökaptener och fyra sjöingenjörer. Några kom att segla till sjöss resten av sitt yrkesverksamma liv.
  Framtiden är vår - här kommer vi! Så kunde det heta före resan ut i Det Stora Okända.

  Förlag: www.dahllofmedia.com
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar