onsdag 14 januari 2015

Ubåtsfråga: HUR KOM UBÅTEN IN MOT STOCKHOLM?





Fråga Läste i DN om den misstänkta ubåten i Stockholms inlopp nära ön Stora Höggarn. Om det nu var en ubåt - hur kom den in så långt i skärgården utan att bli upptäckt? Det finns såvitt jag vet inte många passager i mellanskärgården där en ubåt kan köra in utan att bli upptäckt.
                " Sjökortsläsare"

Svar:  De passager som kan vara aktuella är Oxdjupet (Se bilderna ovan!) och eventuellt Kodjupet. Den första är den trånga och djupa passagen vid fästningen Oscar Fredriks Borg vid Rindö. Bottendjup ca 30-50 meter. Där passerar dagligen de färjor som regelbundet trafikerar Finland plus övriga sjöfart på Stockholm. Kodjupet är den mindre farled som går förbi Waxholm på båda sidor om det gamla kastellet där djupgående är cirka 11 meter. Mindre sannolik passage för en ubåt.
  Området kring Oxdjupet har tidigare i slutfasen av det kalla kriget varit plats för misstänkt främmande undervattensverksamhet.  I slutet av 1987 skärpte marinen bevakningen sedan tre personer vid Försvarets Materielverk FMV siktat ett tre till fyra meter högt ubåtstorn och delar av ett ubåtsskrov utanför Rindövarvet. Ett vitt ljussken från ubåtstornet sågs tydligt ombord i färjan mellan Rindö och Waxholm och vittnet uppfattade ubåten som svensk. 
   Ubåten observerades under cirka 1 minut samtidigt som en militär svävare var under utprovning. Efter att larmet gått till KA1 förbandet på plats 1987 så stävade ubåten på sydlig kurs på sydsidan av Rindö. Inga vapeninsatser gjorde. 
   Rindö-båten var senare med i den grupp på 15-tal incidenter som dåvarande ÖB redovisade för regeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar