söndag 8 februari 2015

Båtfynd: IF-BÅTEN - VÄLSEGLANDE KLASSIKER







 Vad sägs om en välseglande klassiker som kostar cirka 50 000 kronor i toppskick på den begagnade segelbåtsmarknaden? Det handlar om IF-båten som hade ett nypris 1987 på 150 000 kronor och som idag knappt 30 år senare kan kosta en tredjedel på den begagnade marknaden. 

  IF-båten kom i slutet av 60-talet ritad av Tord Sundén. Han hade tidigare ritat Nordiska Folkbåten som varit en av de mest populära segelbåtarna genom tiderna. 
  Tidningen Båtnytt testade nya "Folkan" mot den gamla "Folkan" år 1967 och angav omdömen som står sig än idag. Nya plastfolkan var snabbare än sin syster i vindstyrkan 5 meter per sekund vid testseglingarna utanför Marstrand. Styv, lättpassad "gick som en buss" enligt Leif Sandberg som gjorde jämförelsen till foton av Bengt Westlund.
  En orsak var att nya IF-båten hade en lägre tyngdpunkt än träfolkan. Totalvikten var densamma med plastskrovet är lättare och kölen 268 kilogram tyngre. Nya IF-båten var styvare vilket hänger med än idag. Hon kan seglas orevad upp till 12 meter per sekund.
  Det märkte jag i början av 70-talet vid en test av segelbåtar utanför Sandhamn i Stockholms skärgård. Frisk vind och hård sjö rådde vid tillfället Noterade att sittbrunnens raka sidor var en aning obekväma att luta sig i emot när båten krängde. 
  De första IF-arna hade inbyggd motorbrunn för en utombordsmotor - en detalj som försvann på senare modeller därför att den var opraktisk. Normalt för en IF-båt i dag är att ha en utombordsmotor på ett uppfällbart beslag bultat till akterspegeln. 
  På en modern IF-båt har mycket utvecklats och förbättrats. Storseglet kan ha genomgående lattor som ger det styvare profil och därmed ger båten bättre driv genom en utvecklad spalt. Focken kan även vara utformad som en  rullfock "gubbgenua" som hanteras från sittbrunnen. Alla fall och skot är naturligtvis neddragna i sittbrunnen. Andra finesser på däck kan vara en solcell som ger tillräckligt med el för att driva ett kylskåp planerat under stegen ner till ruffen. 
  Sprayhood är ett måste och gärna mantåg för en säkrare segling speciellt om barn är med ombord. Bra stuvningsutrymmen inombords.
  Detaljer som kan fixas på äldre IF:ar är till exempel utbyte av röstjärn och behandling av botten mot böldpest. Det senare kan ske genom blästring och sedan målning med någon tvåkomponents epoxyfärg. Ett tips är att fuktmäta skrovet om misstanke finns.
  IF-båten har ett aktivt klassförbund som kan ge råd och tips.
Slutomdömet är att denna familjeseglare ger säker båtglädje till ett lågt pris. Mycket båt för pengarna

  • Data:
  • LÖA: 7,85 meter
  • LIV: 6.03 meter
  • Bredd 2,15 meter
  • Djupgående: 1,21 meter
  • Kölvikt: 1.268 kilogram.
  • Segelyta 26 kvadratmeter.
  • Pris 1967 :26 500 kronor
  • Pris 1987:149 500
  • Tillverkare: Marieholms Bruk (Boats) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar