lördag 4 april 2015

Båtspaning: FLYTER BÅTEN?


Bildtext: (Övre bilden)Tomma PET-flaskor är flytmedlet i denna Scandica 430 Vertical Pro. enligt sajten marinan.se
   (Nedre bilden:) Test av båt under 5 meter i skrovlängd med 7 personer ombord enligt "Blå Skylten". Båten klarade flytprovet genom att flyta rätt och stabilt i vattenfyllt tillstånd.

Fråga: Kan jag lita på flytkraften om jag köper en mindre båt? Klarar den att flyta på rätt sätt vattenfylld? Läste på sajten marinan.se om båten Scanica 420 Vertical Pro som sades ha tomma PET-flaskor som flytmedel. 
   Är det möjligen ett aprilskämt?
      "Svenne"

Svar:  Vi som jobbat med flytsäkerhet sedan 70-talet kanske hajade till när vi såg uppgiften om de tomma PET-flaskorna i en liten båt. Det får sajten i så fall själv svara på om det nu är ett aprilskämt.
   Det har varit mycket tjafs genom åren. Småbåtars påstådda flytsäkerhet är inte alltid att lita på. Flera båttillverkare har slarvat eller helt enkelt "glömt" flytmedlen. Bästa sättet att avslöja syndarna är att flytprova ett antal "godkända" båtar. För det mesta har någon sjunkit och lagt sig på botten till skräck och varnagel.
  Flytsäkerheten för småbåtar är annars den största säkerhetsreformen för småbåtar som båtbranschen tillsammans med myndigheter tagit fram under 1970-80-talen.  "Blå Skylten" från Sjöfartsverkets fritidsbåtsprovning och senare Norske Veritas var en garanti för att båten flöt vattenfylld. Nordisk Båtstandard var det regelverk som gällde i hela Norden när det begav sig. När sedan Sverige fick fullt medlemskap i EU så försvann säkerhetsnormerna in i EU:s fritidsbåtsdirektiv som ligger till grund för den CE-märkning som gäller av nya båtar. 
  Så far so good! 
   En båt under fem meter skall inte bara flyta vattenfylld utan också ha en stabilitet i detta läge så att den inte slår runt. I början kunde det hända att en båt hade flytbarhet i botten så att om den kapsejsade så olyckligt att vatten kom in så slog den runt med kölen i vädret. Tanken att båten skall kunna flyta vattenfylld så att den blir en livflotte om olyckan är framme.
   Större båtar över fem meter i skrovlängd är sällan flytsäkra i vattenfyllt tillstånd. Däremot kan de har vattentäta skott typ kollisionsskott som så att säga håller vattnet borta om det går hål någonstans i skrovet. Några svenska båtbyggare har försökt med flytmedel i större båtar -  typ Uttern och Fisksätra varv när det begav sig. Inbyggd flytsäkerhet i större båtar  blev aldrig någon hit. Nu är det under fem meter som gäller, - båttyper som ofta är öppna eller delvis öppna och används vid fiske gärna ute i havet.
    Havskappsseglare är mest rädda för att köra på val, containrar, isberg eller andra föremål i havet när de i mörker rusar på i högfart och grov sjö. Radar fångar inte så bra föremål i ytan. De har inbyggd kollisionsskott som skall ta upp smällen om olyckan är framme. 
   Senaste otroliga smällen inträffade i pågående Volvo Ocean Race då en deltagande båt smällde upp på ett rev. Trots all elektronik och GPS. Båten  totalhavererades av bilder att döma  men besättningen klarade sig. Båten vidare öde ovisst. I den branschen tycks det finns miljoner i kassakistan.
  Yrkesfartygs konstruktioner styrs noga av gemensamma byggnadsregler som är internationella. Trots detta sjunker stora klassade fartyg typ passagerarfärjan "Estonia" vars hjärtskärande öde ingen riktigt trodde på innan katastrofen var ett faktum.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar