tisdag 21 april 2015

Båtspaning: "SHIP TO LIBYEN!"





 Varför kapsejsar båtarna i Medelhavet  så att hundratals flyktingar mister livet? 1 600 människor uppges hittills omkommit i havet sedan deras båtar slagit runt.
  En avgörande orsak är att båtarnas överlast av tätt sammanpackade människor förlorar sin stabilitet så fort en folkmassa rör sig åt ena eller andra sidan. Den så kallade metacenterhöjden i båten blir negativ. Hände till exempel på regalskeppet Vasa 1628 då hon kapsejsade på Stockholm ström. Överlastade färjor kapsejsar då och då för det mesta i Asien. 
  Sjölagens strikta bestämmelse om behörigen bemannad och utrustad  tycks inte gälla för de överfyllda båtar i Medelhavet som förvandlas till flytande likkistor. De som bemannar och kör dessa båtar är uppenbart kriminella personer utan någon som helst kunskap om hur en båt fungerar. Det är normalt upp till fartyget kapten att se till sådant inte får ske. 
  En man som utpekas som befälhavare på den senaste katastrofbåten är nu gripen av de italienska myndigheterna. Han är misstänkt för massmord. 
   Om EU: länder som har en humanistisk grundsyn skulle göra något radikalt för att minska fasorna till sjöss i Medelhavet så sänd en flotta av sjövärdiga fartyg till Libyen och fyll dem med flyktingar. 
  Vart dessa flyktingfyllda fartyg  skall ta vägen blir sedan en politisk het fråga för EU-samfundet. Dessa utsatta människor på flykt undan krig och elände slipper i alla fall dö en kvalfull död i Medelhavets vågor.
  Ship to Libyen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar