söndag 19 april 2015

Båtspaning: SE UPP MED FÖR STARK MOTOR!







Bildtext: Moderna utombordsmotorer är idag kraftpaket som kräver vaksamhet av den som kör båten. Motorer över 20 hästkrafter skall bultas till akterspegeln och helst köra med ratt med styrpulpet. Forna tiders utombordsmotorer kunde vara tunga svårstartade krabater och inte alltid så effektiva. Men denne glade båtförares uppsyn gick inte att ta fel på. 
  Övre bilden visar en 40-hästare korrekt monterad med bultat motorfäste och styrning via ratt och pulpet. Båten är en Uttern 495 och starkare motor en så här är inte nödvändigt. Fördelen med extra kraft i en snurra är att det går lättare att ta sig fram i frisk motvind.
  Nedre bilden säkerhetskontakt till utombordsmotor. Kontakten till höger slits loss om föraren trillar överbord. Strömmen bryts och motorn stannar. Knäppet till vänster sätt tex i flytvästen.

Fråga: Hur stark motor skall jag köpa till min öppna snurrebåt som är 5 meter lång? Är liten tveksam att köpa för stor snurra men vill samtidigt inte ligga och såsa för mycket över fjärden hemma på Saltö. Tacksam för ett råd!
    "Saltis"

Svar: Bra tänk inte minst då dagens moderna utombordsmotorer är riktiga kraftpaket jämfört hur det var förr. 20 hästkrafter skall nog din båt palla för. Styrpulpet eller ej är ett val du måste göra. 20 hästkrafter är något av en gräns. Att köra en 20 hästare med rorkult på en planande femmetersbåt kräver vaksamhet. Häftiga girar och tvära kast kan vara farliga. "Dödmansgreppet" som får motorn att stanna om du som kör trillar överbord är ett måste. Kan kopplas i flytvästen. Ovan en bild på en liknande båt med en monterad 40 hästare.
  Styrpulpet med ratt och styrlinor är ett säkrare alternativ en rorkult men själ också utrymme inombords i en pass liten båt. 
  Allmänt gäller det att se upp med för starka utombordsmotorer. Båtfirmor kan ha en tendens att sälja båtar med för stora motorer för att tjäna mer pengar på affären. Inte alltid så seriöst. När Sjöfartsverkets testade småbåtar när det begav sig så krävde en testare att båthandlaren skulle köra de båtar han sålde på föreskrivet rätt enligt sjösäkerhetskravet. En sådan plågotest var att i fullfart lägga dikt roder åt styrbord eller babord.
  Vid en sådan girtest kastade några av besättningen överbord och fick uppsöka sjukhus för att bli omplåstrade. Den båthandlaren fick en smärtsam läxa.
  20 hästare och uppåt skall också bultas fast i akterspegeln för att inte brytas loss vid häftig girar. Ett sådan incident kan bli livsfarlig med en snurrande propeller som blir ett dödligt vapen.
  Tyvärr finns i dagens informationsflöde om snabba båtar ett effektsökeri där höga toppfarter gärna lyfts fram medan säkerhet och måttlighet får stå tillbaka. 
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar