onsdag 11 juni 2014

Båtnostalgi: GUBBSNURRAN - MIN SJÖKOMPIS!




  Sedan många år är jag förälskad i "gubbsnurran" som är ett nedsättande ord för de tvåtakts utombordsmotorer som hänger lite varstans i sjöbodarna. De flesta startar efter första eller andra rycket. Min gubbsnurra som är en 20 hästare har inte körts på två säsonger. 5 timmar gick den senaste säs
ongen 2012 - förra året låg den ensam och övergiven på land.
  Med ny olja i växelhuset och med vältorkade tändstift startade den efter ett par ryck och bolmande oljerök spred sig över viken. Det var rester från konserveringsoljan som gick upp i rök innan utblåset blev mer diskret. Min gubbsnurra körs på seperat oljeinblandning med miljövänlig olja. 
  Ljudet från snurran får mig att minnas min första kontakt med en utombordsmotor någon gång på 40-talet. Vi hade ett sommarställe i mellanskärgården strax söder om Waxholm. Av familjen två småbåtar i trä hade en båt en aktersnurra av märket Penta U21 (bilden). Det var en stor tingest som tyngde akterspegeln och med ett roterande öppet balanshjul ovanpå som snurrade farligt nära den som lutade armen över aktern Motorn startades med snöre efter att den snedställda bensinkranen öppnades och förgasaren flödades.  Motorn startade snällt efter ett par ryck och så puttrade vi iväg driven av en hiskeligt stor propeller. Bensintanken akter om balanshjulet fylldes då och då med oljeblandad soppa ur en kletig dunk. 
  Denna tvåcylindriga motor U21 gjorde Pentanamnet känt över hela världen. Den första motorn kom år 1921 och producerades fram till år 1962.
  Vår Penta som vi älskade - var naturligtvis ett miljömonster med dagens mått. Man vi kom ut på sjön och gjorde korta dagsturer till abborrgrunden där vi släppte i draggen och metade abborre.
  Pentan hängde med till långt in på 60-talet då den ersattes med en yankesnurra som inte gav lika sköna vibbar. Pentan inledde sannolikt sin svanesång på en långfärd från vår abborrvik i mellanskärgården ut till havsbandet där vi under några år med gubbsnurrans hjälp pilkade torsk av bara den medan dyningen rullade in från havet.
  Frid över hennes minne - vårt oljeosande miljömonster som aldrig svek.
_____________
Omläsnigen: För den som vill fördjupa sig i svenska båtmotorer - som varit världsledande periodvis - kan läsa "Svenska båtmotorer" av Lars Biström och Bo Sundin (Båtdokgruppen) 1991. Under tiden 1890 till 1980 tillverkades i runda tal ett par miljoner motorer i 250 fabriker och verkstäder i Sverige. Många motorer gick på export till Afrika, Sydamerika, Asien och även till USA. Första svenska båtmotorn tillverkades av John Weyland år 1893.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar