måndag 30 juni 2014

Båtspaning: USEL SJÖMANSKAP I HOVRÄTTEN!


 Hur fort får en båtförare köra i dålig sikt och mörker och samtidigt hålla utkik för att anses uppfylla regeln om gott sjömanskap? Inte snabbare än att det går att få stopp på båten på ungefär en båtlängd.
   En spontan reaktion efter att ha läst mediauppgifter om den motorbåtsförare som av hovrättens dömts att betala 100 000 kronor i böter efter att i 17 knops fart  ha kört på en segelbåt (bilden ovan Foto: POLISEN) med fyra personer som låg och sov. Svajbåten hade inte föreskriven ankarlanterna vid kollisionen. 
   Olyckan inträffade i Stockholms mellanskärgård för snart tre år sedan och nu har rättvisans kvarnar malts upp till hovrätten. Hovrätten dömde för att ha brustit i gott sjömanskap och för smitning från olycksplatsen men friades för sjöfylleri då rätten ansåg att bevisningen inte höll.
  "Rimlig hastighet",  - så där 7-10 knop hade varit rimligt det ville säga i  deplacementfart. Att i mörker vräka sig fram i 17 knop är inte sjömässigt. Att den uppankrade båten inte hade förskrivna ankarljus var inte heller sjömässigt - det finns inga så kallade "skyddade" farvatten antingen är båten på väg eller också ligger hon förtöjd vid en brygga. En minst sagt konstig diskussion.
   Elektroniska manickers tillförlitlighet fanns med i underlag till rätten - båtföraren hävdade att han kört efter "plotterspår" i sin GPS och nu diskuteras tillförlitligheten i detta. Ingen tillförlitlighet alls är en erfaren navigatörs bedömning - känns som att tro på en isränna vintertid som antas gå klart för grynnor trots att den flyttat sig av vind och ström. Ingen GPS ger garanti för vad som finns innanför sjökortets tremeterskurva - där det finns brister i sjömätningen. Antingen vet navigatören var hon eller han är - eller också inte. Att skylla på en manick håller inte..
   Varför finns inte en trovärdig sjöförklaring när det gäller olyckor med fritidsbåtar?. Detta juridiska verktyg innebär att parterna under ed får ge sin version av händelsen som sedan ligger till grund för eventuellt åtal. Så är det inom yrkessjöfarten när det smäller till.
Sista ordet lär inte vara sagt i denna fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar