lördag 29 november 2014

Hamnspaning: NYA MILJÖREGLER GYNNAR STOCKHOLM-NORVIK!



Nya miljöregler gynnar Stockholmsregionens framtida godshamn Stockholm-Norvik strax utanför Nynäshamn. Det handlar om nya strängare gränsvärden för båtarnas rökgaser som träder i kraft den 1 januari 2015 De nya utsläppskraven innebär att rederierna måste sänka svavelinnehållet i bränslet från 1,0 till 0,1 procent.

  Det väntas bli en mycket dyrbar miljöreform för de rederier som bland annat trafikerar Östersjön. Att miljöanpassa ett normalstort fartyg kan kosta flera 100 miljoner kronor.
  I slutänden kan det innebära större och färre fartyg på Östersjön. Därmed minskade utsläpp. Inseglingen till nya godshamnen Stockholm - Norvik är ca 15 meter vilket gynnar mycket stora fartyg så Östersjömax som klarar inseglingen via Stora Bält i Danmark. Ett Norvik-anpassat fartyg med 15 meters djupgående kan frakta upp till 10 000 TEU:s containrar.
  I jämförelse kan nämnas att Södertälje hamn lång inne i skärgården kan ta emot fartyg med ca 9 meters djupgående. Det begränsar deras storlek. De fartyg som byggs om anpassade till de nya svavelreglerna får lägga kostnader för ombyggnad på frakten som blir dyrare. I slutänden blir det billigare att frakta containrar på de större fartygen än på de mindre. Konkurrensfördelarna med de större fartygen blir de fördel för Stockholm - Norvik med sitt överlägsna djupgående på 15 meter..
    Historien visar att sjöfarten kan ändra sig snabbt om det finns pengar att tjäna. Sjöfart brukar jämföras med kameleonten som snabbt kan skifta färg.
- Ge oss en hamn så kommer vi, brukar redare säga när nya hamnen kommer på tal,
  De nya utsläppskraven bekymrar bland annat rederiet Stena AB som bland annat trafikerar Nynäshamn med förbindelse till Ventspils i Lettland. Rederiet har ett 40 tal linjer inom området på 23 färjelinjer. Omställningen till miljövänligare bränsle väntas kosta rederiet minst en halv miljard kronor per år. Det innebär minst 15 procentiga prishöjningar från årsskiftet. De nya regler försämrar konkurrenssituationen till förmån för transporter på väg i stället för till sjöss. Det är knappast miljövänligt.
   Om inte nya godshamnen Stockholm - Norvik byggs snarast så riskerar trafiksituationen i regionen bli mycket besvärlig med allt fler större lastbilar som anstränger en redan svår trafikmiljö i en växande region.  
   På den politiska nivån pressas ytterligare Miljöpartiet som inte vill ha Stockholm - Norviks nya godshamn och dessutom satt käppar i hjulet för Förbifart Stockholm vars byggstart skjutits på framtiden. Det kostar flera miljoner kronor om dagen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar