onsdag 7 juli 2010

Milo ensam mot Chile


Långseglare Milo Dahlmann (bilden) lämnar nu Galapagosöarna i Stilla Havet för att ensamsegla sin båt "Artemisia II" mot Chile. Ensamseglingen räknar hon med skall ta fem till sex veckor. Hon har nu varit på väg sedan midsommar 2009 och styr nu mot kallare breddgrader. Målet är att nå Antarktis och nu väntar segling i långkalsonger och fleece.

Milo berättar på sin blogg http://artemisia2.blogspot.com om den spännande tiden på Galapagosöarna som hon upplever hotas av turismen. Så här skriver hon bland annat

"Jag har suttit bredvid sköldpaddor som har skal så stora att jag skulle kunna få plats i dem. Ingen vet hur gamla de är, men gissningsvis 110 till 120 år. Det ger lite perspektiv på tillvaron.
Jag har dykt med sjölejon och sköldpaddor. Sett sjöhästar, rockor, vitspetsade revhajar och den omtalade hammarhajen. Och otroligt vackra fiskar. En gång när vi snorklade på en plats där det fanns en möjlighet att se pingviner kom en av dem simmandes direkt mot mig... Den stannade en halvmeter framför mig, vi kollade in varandra, och sen dök den ner vid mina fötter. Lyckan var fullständig!................. Nästa hamn blir Valdivia i Chile, och på grund av vindriktingen dit går det inte att segla raka vägen, det blir att kryssa en del. Jag beräknar att det kommer att ta mellan fem till sex veckor, men det kan ta längre tid. När jag kommit halva vägen är det nog dags att ta fram långkalsonger och fleecetröja...
Jag lämnar Galapagos på torsdag, om allt går som planerat. Seglingen kommer att ta minst 5 till 6 veckor, kanske längre.

Läs Milos bok "Min dröm om havet" som handlar om hennes längtan till att långsegla öch hur det blev förra gången hon kastade loss. Hon blev då första svenska kvinna att ensam segla över Atlanten - vilket hon inte hade en aning om....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar