Bilden är tagen i början av 80-talet i farvattnen utanför Varberg i Halland på den svenska västkusten. Fästningen skymtar i bakgrunden. Vi testade öppna snurrebåtar ca fem meter i skrovlängd och det blåste hård kuling med grov sjö som rullade in från Kattegatt. Vi la särskilt vikt vid flytsäkerhet och skrovhållfasthet. Småtar skall vara som livflottar om olyckan är framme. I skuggan av den svenska Jantelagen kommer här lite skryt om läget efter första inlägget på denna blogg år 2009. Totalt har det blivit;
555 inlägg.
2 804 sidvyer per månad ca.
106 242 sidvyer all historik.
500 läsare i Sverige
40 i Ryssland.
40 i USA.
24 i Tyskland.
7 Ukraina.
5 Finland.
5 Frankrike
4 Storbrittanien.
3 Åland.
3 Schweiz.
Tack för förtroendet. Jag skall försöka fortsätta denna seglats på det digitala Sjöhavet med att rapportera om marina frågor som möjligen kan vara fortsatt intressanta.
Född i Norrköping 1940. Seglade till sjöss i transocean fart åren 1957-65 mesta tiden i Johnson Line. Sjökapten 1962. Poppius
journalistskola 1965-66. Båtnytt, Båt för Alla, DN (1970-2001). Bevakade försvaret de sista åren av det kalla kriget 1980-90 då varsel om nedläggningar av regementen duggade tät Författare till flera böcker.
Elektronik i båten; (Bonniers 1970)ot;Med Bris mot Kap Horn med Sven Lundin(Yrvind)(1983 Rabén&Sjögren Utgiven 2011 i serien Klassiska seglingsberättelser (Norstedts).
Sjövet; 1,2,3 tre böcker 1995-97 (Dagens Nyheters Förlag)
Debattör i sjöfartsfrågor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar