söndag 24 augusti 2014

Båtspaning: HÖSTPRIS KAN GE GOD BÅTAFFÄR

  

Hösten båtmässa Allt På Sjön håller på 29 - 31 augusti i Gustavsberg på Värmdö utanför Stockholm. Där visas nya segel- och motorbåtar som båtbranschen vill att vi konsumenter helst skall köpa. En båt som är med på båtmässan är segelbåten Sun Odyssey 349(bilden). 
  
  Köpa båt på hösten? Låter inte vettigt med tanke på att den korta båtsäsongen går mot sitt slut. Tvärtom kan det vara en god affär att köpa båt på hösten då ägaren kanske inte har lust att betala uppläggning och vinterförvaring. Båtbranschen hjälper till med en ny sajt SökBåt.se som nu har 3 000 annonser på både nytt och begagnat.
  Talesättet  - det finns två tillfällen båtägaren älskar sin båt - när den köps (1)  och när den säljs (2)
  Tveka inte att pruta om objektet känns bra. Gäller speciellt något äldre begagnade båtar från 80-talet och 90-talet. Nuvarande ägare kan ha tröttnat på att ständigt visa båten. Det finns exempel på nyblivna båtägare som med en postväxel i handen prutat 50 000 kronor på en mycket välskött segelbåt.
  Vissa detaljer kan vara skäl att kolla lite extra på. Böldpesten är en sådan. Om skrovet visar tecken på blåsor i gelcoaten så väntar möjligen slipning alternativt blästring och sedan målning med någon tvåkomponents epoxifärg. Gäller inte minst för segelbåtar. Försök inspektera båtskrovet på land möjligen med en fuktmätare.
  Fenkölen på en segelbåt skall kollas extra noga. Har båten grundstött kan det finnas dolda skador. Långkölade segelbåtar klarar sig generellt bättre. Denna sommars tidvis extrema lågvatten har ställt till det för många skeppare som litat för mycket på GPS:en och tjongat på någon stenbumling.
  Rigg och segel är andra detaljer som kan kosta pengar. Utseglat töj har stor buk och ett slappt tyg. Ett nytt segelställ kan kosta 20 000 kronor - men det kan det förståss vara värt.
  När det gäller begagnade motorbåtar är tumregeln att motorn står för båtens halva värde. Gamla konverterade bensinmotorer som det finns gott om på begmarknaden kan ställa till det. Inte minst sommarens båtbränder vid tankning har varit oroväckande. En inspektion av slangar och kopplingar är inte så svår - även om åtkomligheten i vissa båtars motorrum inte är den bästa. Kan vara ide att efter löpet lyfta ur hela motorn för genomgång.
  Att anlita en besiktningsman före köpet kan vara bra. Idag finns det begagnade båtar i miljonklassen och vem köper en lägenhet eller ett hus för den summan utan att ha någon koll på viktiga detaljer.
  Att äga en båt innebär ständiga problemlösningar som kan vara negativa och dyrbara men vägs upp av glädjen att vara på sjön. Den tiden är förbi då båtköp var en investering.
  Nu är det köparens marknad så att svallen går höga! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar