fredag 3 december 2010

Flytande båtmässa i Gustavsberg











Medan snön dalar mjukt och isen lägger sig i skärgården och båtarna - de flesta - sover vintersömnen under sina täckningar så landar en flaskpost om nästa års flytande båtmässa som i september 2011 skall hållas i Gustavsberg utanför Stockholm den 2 - 4 september. Båtbranschen har minsann framförhållning.
Vi har nu tre båtmässor i Stockholms att hålla reda på - Allt för Sjön i mars, Scandinavian Boat Show i novemberoch som nu Allt på Sjön i september i sitt namn förvillande lik sin största vårupplaga på land inomhus. I Göteborg öppnar första båtmässan för säsongen i februari.
Vi som så här års är fåtöljseglande båtfrälsta som för länge sedan lagt omöjliga nybåtköp för miljoner kronor på hyllan kan nu får nu vårt lystmäte stillat bara genom att besöka båtmässor på land eller i vattnet. För den som råkar vara på västkusten är Öppna Varv på Orust ett alternativ i vårt grannland Norge finns en mässa Båtar i sjöen att besöka. Slutligen har vi Pickos flytande båtmässa på Djurgården i Stockholm som käckt funnits ett par år och den kan möjligen fortsätta 2011.
Håll båtdrömmen flytande!
_______________________________
Kaptensudden 1907
Båtmässa i början

Fråga: När öppnade den första båtmässan? Det var en fråga som kom upp när vi träffades över en fika häromdagen för att planera årets båtsäsong. Har Sverige någon tradition av båtmässor eller var båtmässor från början enbart en internationell företeelse?
”Båtfikare”

Svar: Sverige har i allra högsta grad en tradition när det gäller båtmässor. Vid en stor nordisk utställning i Köpenhamn år 1888 visade Sverige upp ett par intressanta långfärdskanoter. En av kanoterna var klinkbyggd av byggmästare Gummeson på Långholmsvarvet i Stockholm och visades fullt riggad och utrustad.
Den andra var en kanot byggd i plåt med vattentäta skott för att inte sjunka om den vattenfylldes. Ingenjör Undén i Klarafors hade ritat denna farkost.
Vid världsutställningen i Chicago år 1893 deltog Sverige med bland annat 25 hel- och halvmodeller som visade segelportens utveckling i Sverige sedan 1950-talet.
En av de första båtutställningarna i Sverige var 1907 på Kaptensudden i Stockholm. Då visades bland annat motorbåten ”Dixi” som är en av Sveriges äldsta och bäst bevarade motorbåtar.
Norden största båtmässa ”Allt för Sjön” har innan den kom till Stockholmsmässan i Älvsjö funnits i Ostermans marmorhallar och i Storängsbotten. Båtmässorna har arrangerats och styrts av båtindustrins branschföreningar i samarbete med båtlivets organisationer.
Den 20-28 maj 1922 arrangerade Kungliga Motorbåtklubben KMK den i Saltsjöbaden den utställning som räknas som den första Allt för Sjön. 52 båtar visades upp och de båtar som inte sålts när båtmässan var slut såldes på en auktion sista dagen.
När ”Allt för Sjön” firade 50 år 1985 kom en mycket läsvärd minnesbok skriven av Janicke Henrikson. För oss läshungriga båtnördar har den en given plats i bokhyllan. (De flesta uppgifter i denna text kommer från boken ”Allt För Sjön 50”)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar