söndag 19 december 2010

Spännande Norvik-debatt väntas i riksdagen!

"Jag vill ge Norvik i julklapp till alla snälla barn!"


Kommer kravet på effektivare sjötransporter till Stockholmsregionens miljonbefolkning att fälla det slutgiltiga avgörandet om Norviks planerade djuphamn utanför Nynäshamn?

Senaste nytt i julveckan är att riksdagen nu skall debattera Norvik (Se bilden ovan!) Det är socialdemokraten Tommy Waidelich som i en interpellation efterlyser regeringens syn på Norvik. Han vill att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) förklarar om hon tänker underlätta för att hamnen skall bli verklighet eller fördröja den.

I ett uttalanden för DN (2010-12-19) i veckan säger socialdemokraten Tommy Waidelich:

"Det har varit mycket konstigt och många långbänkar kring Norvik. Det vore bra om infrastrukturminister satte ned foten och deklarerade att hamnen ska byggas. Det är ju änså regeringen som bestämmer, och både Catjarina Elmsäter-Svärd och jag har suttit och förhandlat fram planen för infrastrukturen i Stockholmsregionen och i den när Norvik än viktig del" påpekar Tommy Wadelich

Vi som ser Norviks containerhamn som ett steg in i framtiden är glada för att det svenska parlamentet nu tar tag i Norviksfrågan på allvar oberoende om Svea Hovrätt (Miljööverdomstolen) säger ja eller nej till Stockholms hamns ansökan att får bygga hamnen. Hittills har ett fåtal rika markägare fått dominera den juridiska prövningen.

Att Södertälje skulle kunna ta emot alla tusentals containrar på ett effektivt sätt tror vi inte på inte minst nu när en sträng vinter tar sitt järngrepp över skärgården. Den 34 sjömil smala och bitvis krokiga farleden in till Södertälje riskerar nu att korkas igen av is som gör det svårt för båtarna att ta sig fram. Transportsektorns "just-in-time" koncept hotas av kraftig fördyrning.

Norviks hamn har en klar fördel i vintersjöfart. Nynäshamn och den planerade djuphamnen ligger vara 16 sjömil in från havet och tillhör ostkusten mer isfria hamnar.

Sjöhistoriska museets legendariske sjöprofil Bengt Ohrelius och Jan Christer Lund påpekade redan för 40 år sedan i sin bok "Vintersjöfart" att 97 procent av den svenska utrikeshandeln gick sjövägen vilket motsvarade cirka 75 miljoner ton gods passerade svenska hamnar. Nu är det betydligt mer i ton räknat.

En normal järnvägsvagn på 70-talet tog 20 ton pappersmassa medan ett medelstort handelsfartyg tog 10 000 ton vilket motsvarade 500 järnvägsvagnar. Merfrakten per ton vid järnvägstransport var då cirka 40 kronor eller för en enda fartygslast 400 000 kronor. Hur mycket dyrare är merfrakten idag med mindre båt, lastbil eller järnvägsvagn?

I januari 2010 anlöpte det första fartyget med en kapacitet på 8 000 standardcontainrar en hamn i Östersjön. Det är positivt både för miljön och inte minst - ekonomiskt - att varje båt kan ta mer gods.

Sverige behöver Norvik i Nynäshamn - en ny hamn på ostkusten som kan ta emot stora fartyg.

Vad säger regeringen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar