torsdag 9 december 2010

Snörapport från Ön. Snart Bamses tur!




















Södra ytterskärgården 11 december 2010. Snön ligger halvmetertjock på Ön när jag pulsar upp mot stugan. En jättekoka med snö har glidit utför taket och ner på sidan och ser ut som en stelfrusen spinnaker. Försiktigt kravlar jag mig uppför den översnöade trappan vid berget. Om jag trampar snett kan benet försvinna i ett svart hål och i värsta fall få en stukning eller brott. Härute i den snötyngda glesbygden i Stockholms södra ytterskärgård är jag ensam om det händer nåt. Försöker ha koll på läget och inte överila mig.
Snölandskapet är bedövande med vitpudrade tallar. Spår i snön vittnar om att råddjur och räv passar på när stugorna står vintertomma. Norra viken är isfri och nordan friskar på och vågljudet skvalar mot stranden där badflotten vilar stilla med en snömössa på sig. Ingen hackspett syns till. Folkhumorn säger att vi träskallar alltid ska ha mössa på oss härute till skydd mot hackspettarna.
I somras satt vi på den soldränkta stranden i solstolar och kollade kidsen i vattnet som paddlade omkring på två gamla surfbrädor som fått en ny uppgift. 80-talets vindsurfingtrend blev aldrig nåt för oss frusna amatörer. Möjligen var det för kallt i vattnet. Många surfbrädor typ Mistral, Laser, och vad de ny hette ligger övergivna här och där på Ön.
Söndagens TV domineras av självmordsbombaren i Stockholms city. Härute härskar den vita stillheten och TV-bilderna känns som en rapport från en annan planet. För nio år sedan 11 september 2001 kollade jag också på TV ute på Ön när ett flygplan flög in i World Trade Center i New York. Först trodde jag att det var en katastroffilm eller olycka med när det andra planet dök upp förstod jag att det var en medveten attack och blev sittande franför TV:n resten av den dagen. Världen skulle sedan aldrig bli som förut. Nu nio år senare har den första självmordsbombaren i Sverige blivit verklig. Jag minns hur militärerna i slutet av den kalla kriget på 80-talet talade om islamsk fundamentalism med kärnvapen som det nya hotet. Vi skojade om fabeln Peter och vargen.
På Ön härskar då som nu naturen och stillheten.
Denna vinter 2010 har hittills varit ovanligt kall så här veckorna före jul och isläggningen i skärgården har redan ställt till besvär för båttrafiken ut till öarna längre norrut. Söndagen den 12 december är sista dagen för båten Utö Express att gå på traden till Ålö via Nåttarö, Aspö, Norrö och Rånö. Sedan blir det bogserbåten Bamse (bilden) som i bästa fall skall ta oss ut till öarna.
Bilderna togs förra vintern då isläggningen var ganska påtaglig. Bamse är isförstärkt och har ett förflutet som bogserbåt innan hon byggdes om för att mer ombonad för passagerartrafik. Bamse har sin ordinarie kajplats i Nynäshamns fiskehamn och skeppare är Ulf Busch.
Vi fortsätter att åka till Ön hela vintern. Där finns en annan värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar