söndag 26 december 2010

Sjövet: Om TEU och containrar.


"GOTT NYTT ÅR 2011 MED MÅNGA FINA UPPLEVELSER PÅ SJÖHAVET!"






Vad är en TEU? undrar många läsare som följer projektet Norviks djuphamn i Nynäshamn som väntas hantera ett antal tusen TEU:s när hamnen är klar för ett första anlöp år 2014 enligt plan.

TEU är en förkortning av Twenty-foot Equivalent Unit, vilket på svenska blir Tjugofotsekvivalenter och ett mått på hur många containrar med längd 20 fot (6,10 meter), bredd 8 fot (2,44 meter), höjd 8,6 fot (2,59 meter) som ett fartyg kan lasta. Kan också ange vilken volym som är tänkt att passera igenom en I dag är oftast en container 40 fot(FEU), vilket motsvarar 2 TEU.

Container är ett engelskt lånord för en återanvändbar stor behållare som vanligen kan lastas på olika transportmedel den lådliknande behållaren skall underlätta lastning och lossning så att de fodon som transporterar inte ska stå stilla och overksamma för länge. Godset skyddas också mot väder, vind och kriminella angrepp.

Containerns standardmått och utseende gör den möjlig att frakta på båt, tåg och lastbil i en så kallad logistikkedja som därigenom blir kostnadseffektiv. I väntan på en transport fungerar också containern som ett lagerutymme vilket kräver står uppställningsyta som bland annat Norvik är planerad för.

De första containrarna dök upp i England under 1700-talet i form av stora trälådor för transporter av kol. Under 1900-talet efter andra världskriget blev containrar allt vanligare då som däckslast i konventionella handelsfartyg med lastluckor. Numera stuvas containrarna på moderna fartyg i jättelika sektioner som ett legobygge och surras.

Den så kallade ISO-containers standardiserade redan på 1970-talet och dominerar världshanden långväga fartygstransporter.

Så det hade i det perspektivetvarit framsynt att bygga Norviks containerhamn för 30 år sedan.

Kommentar: Jag mönstrade av min sista båt i transocean fart som 2STJ i maj 1965 Johnsonlinjens m/s Los Angeles. Det var ett för den tiden ganska modernt handelsfartyg för linjefart med sju lastluckor och lastkranar. Mot slutet av min sjötid dök en och annan container upp som däcklast.

Nästa generation styckegodsare blev de sk ro-ro fartyget där lasten kördes ombord i luckor. Sjöbefäl jag talat med säger att ro-ro-fartygen med tiden blev krångliga att hantera på grund av slitna detaljer och andra brister i konstruktioner.

Sedan började containerfartygen ta över världssjöfarten för transport av det traditionella styckegodset och kylfrakterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar