onsdag 9 september 2009

Briggsegling




Bilder: (Ovan) En ny handbok finns nu om detta välbyggda segelfartyg. (Nedan)) Briggen "Tre Kronor" under segel. Foto: TOBIAS ÖSTERBERG
En brigg är en liten fullriggare med två master som har lika många råsegel på varje mast. Gaffelseglet akterut kallas ”briggsegel”. Knopen halvslag är bannlyst ombord eftersom den kan orsaka kink. I tampexercisen för landkrabbor ingår skeppsordern att släppa tampen lika snabbt som tyglarna på en yster vildhäst som börjar bråka.
Detta är några exempel på nyttig kunskap vi fick lära oss under ett par timmars frisk segling med briggen ”Tre Kronor”. Mest nyttigt var att få känna på att hala tamp och se hur våra bleka händer som knappt duger till att knappa på fjärrkontrollen fick ta i och hissa segel. Åhej, åhej !
Vi var 25 kvinnor och män som betalar 650 kronor för att få segla fyra timmar och det var värt varenda krona.
”Ett segelfartyg är inte sjövärdigt om det inte finns två ålänningar ombord”, sade Leo Eckerman, sjöman från Åland vars förfäder seglat i Gustaf Erikssons legendariska flotta av ”Tall Ships” stora segelfartyg som gick på Australien med vete och rundade Kap Horn.
Vi kastade loss från fiskebryggan i Nynäshamn och länsade i en måttlig nordostlig bris ut genom Gårdsfjärden och styrde sedan upp i halvvind och kryss mot Danziger Gatt. Alla segel utom röjlarna kom upp och vi halade i brassar och gigtåg.
Vår uppgift som ”paying crew” var att hjälpa till att med handkraft få råseglen på plats. Förhandsmän var matroserna Maja Hallén och Leo Eckerman och de var noga med att påpeka att vi måste lägga av linan snabbt på givet kommando för att förhandsmannen skulle lägga fast linan. Om vi inte släppte tampen snabbt riskerade förhandsmannen att klämma fingrarna.
Det var då hästarna kom in i bilden för att vi skulle förstå var det handlade om.
”Kasta tampen ifrån er lika snabbt som ni höll i tyglarna på en bångstyrig vildhäst!” hojtade Leo och hans pedagogiska försök gav omedelbart resultat. Vi slängde tampen som den var glödhet.
Briggen ”Tre Kronor” som under viss ekonomisk möda byggts på Skeppsholmen i Stockholm sedan 1997 är ett fantastiskt välbyggt fartyg. Det visar finishen på skrov, däck, och andra skeppsdetaljer.
I Stockholm finns idag 15 skickliga skeppstimmermän som byggt ”Tre Kronor” på förlaga av örlogsbriggen ”HMS Gladan” sjösatt i Karlskrona år 1857. Skrovet är i ek och däcket i sibiriskt lärkträ. Mått: Längd över allt 35 meter, Max bredd 8,25 meter, Max djupgående 3,25 meter, masttoppens höjd över vattnet 29,5 meter, segelyta cirka 735 kvadratmeter , maskin Scaniadiesel 6 cylindrar miljöcertifierad. Besättning 8-12 personer.
Befälhavare på vår segling var sjökapten Alf Lind 31 år och i besättningen mötte vi bland annat Maja Hallén matros, Gösta Olsson volontär och matros Leo Eckerman.
”Tre Kronor” seglas med en stambesättning som kompletteras med volontär ur en pool av hågade entusiaster som vill komma ut och segla. I sommar skall briggen vara med i ”Tall Ships Race” som i år seglas till Ryssland via Polen. Hon skall också vara åskådarbåt i ”Volvo Ocean Race” som har ett stopover i Stockholm. Utöver detta program blir det företags- och medlemsseglingar. Målsättningen är att briggen ”Tre Kronor” skall vara en ambassadör för Östersjöregionen i det pågående arbetet för ett renare hav.
Den hittills ansträngda ekonomin har lösts med en nyemission som hittills inbringar cirka 5 miljoner kronor. Nu hoppas de ansvariga att intäkter från företagsseglingar med mera skall täcka upp driften av detta praktfulla segelfartyg.
Vi debarkerade ”Tre Kronor” på redden och kördes iland med barkassen ”Hulken” till fiskebryggan.
Lite darrande sjöben hade vi fått när vi stapplade iland med ömma handflator av allt halande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar