fredag 11 september 2009

Curt Borgenstam - marin mångsysslare.

Bild: En legendarisk bild från SYR:s (Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening) 20 års jubileum på Filmhuset i Stockholm år 1981. Curt Borgenstam i rutig kavaj står längst till höger. Övriga från vänster: Gustaf Plym, Harry Becker, Peter Norlin, Arvid Laurin, Knud Reimers. Foto: PRIVAT.

Vem var Curt Borgenstam? Läste att han var med och konstruerade motorkryssaren ”Fågel Blå”som var omslagsbild Båtnytt nr 2 1966.
Hans namn har figurerat ibland under de år jag varit engagerad i båtlivet och det skulle vara intressant att få veta lite mera om denne båtkonstruktör.
Curt Borgenstam (1919-1999) var en av båtlivets legendariska tekniska mångsysslare som periodvis hade en flitig kontakt med Båtnytt. Han var dalmas född 1919 i Falun och studerade vid Tekniska Högskolan i Stockholm oh valde sedan den sjömilitära banan. År 1936 gick han bland annat aspirantkurs på fullriggaren ”af Chapman”. Efter avslutade studier i skeppsbyggnadsteknik hamnade han på marinförvaltningens ubåtsbyrå.
Sedan blev motortorpedbåtars hans specialitet under många år innan han tog avsked från marinen och ägnade sig åt civila verksamhet bland annat som besiktningsman av nöjesfartyg.
Han återvände till marinen och blev som expert på gasturbiner en nyckelperson vid utvecklingen av marinens torpedbåtar i Norrköpingsklassen. Även ubåtarna i Näcken-klassen var med i hans arbetsuppgifter. 1974 blev han kommendör och stannade i marinen fram till pensioneringen 1984.
Curt Borgenstam var en lättsam och utåtriktad person och var författare till flera intressanta publikationer. När regalskeppet ”Vasa” bärgades 1961 skrev han en internationellt uppmärksammad publikation om varför skeppet kantrat så olyckssaligt år 1628. Sportbilar och motorcyklar var också en del av hans intresse och han underhöll i hemmet ett eget museum av renoverade fordon.
Kommendören Curt Borgenstam avled den 11 april 1999.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar