onsdag 20 februari 2013

Båtspaning: MÄSSA FÖR GULDBYXOR







 Minns ni TV-serien "Pojken med guldbyxorna"från 1967 ax Max Lundgren om pojken Mats som hittade byxor med en massa pengar i. Inte så dumt för en drömmande båtköpare. 
  Översta bilden av båtarna visar  svensk nyhet DIVA 24 och sedan en kinesisk segelbåt FOREAST 20 som visas på mässan. Stark svensk krona skall ge billigare importbåtar, lovar reklamen. Nedersta bilden en ÖRNVIK 535 från 80-talet som håller stilen på begbåtmarknaden.
_______________________________
   Vi närmar oss årets besök på båtlivets drömfabrik - båtutställningen Allt för Sjön i Stockholm 2-10 mars. För mig är besöket en tradition sedan 1966 och det har varit spännande att få uppleva båtbranschens uppgång - nedgång - och fall (nästan) Båtbyggare ger sig inte i första taget.
  För oss kalenderbitande fåtöljseglare så var 1966 året då daycruisarna slog igenom som en utveckling av den gamla Solö-serien.  Fisksätras Primör 18 lanserades som ny daycruiser för det facila priset av 22 180 kronor med en Aquamatic! En engelsk segelbåt Westerly 25 kostade 34 500 kronor.
  Spännande på 2013 års båtmässa är om prisnivån på någon båt passar plånboken för den medelklass som kan tänkas kasta loss i sol, regn och rusk tre månader om året. Alla har inte guldbyxor eller kistor med guldpengar som var Pippi Långstrumps sätt att finansiera sina nöjen. Det talas vitt och brett om nya fantastiska världspremiärer men mycket lite om hur de tänkta båtköpen skall finansieras. Att köpa på kredit är dyrt numera med låg inflation och begränsade ränteavdrag på skatten. En sund utveckling. Att låna till konsumtion är en dålig affär.
  Båtmässans presstjänst talar nu om att starkare krona ger billigare importbåtar. Får se om det stämmer. 
  För att ge balans åt nybåtstänket så visas här en bild av en begagnad hardtopbåt Örnvik 535 från 80-talet pris 89 000 med en stark utombordsmotor. Den fanns på begbåtnätet som är överlägset i antal i båtar och pris den kommande båtmässan. Möjligen ger den ett litet perspektiv på läget i svenskt båtliv.
  72 läsare har kollat på denna sjövärdiga båt från 80-talet sedan den las ut på bloggen den 13 januari. Ett tecken i tiden?
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar