lördag 16 februari 2013

Norvikspaning: BYGGSTART 2014?




Nedre bilden visar ett 210 meter långt containerfartyg i hamn i den östra delen av Östersjön i det forna Sovjetunionen. Denna storlek på fartyg är aktuell för Stockholm - Norvik med en last på ca 5 000 till 8 000 TEU:S (containrar).
____________________________________
   Samtliga miljövillkor klara i år och byggstart 2014! I bästa fall.
    Det var budskapet på lördagens föredragning av läget för byggande av den nya godshamnen Stockholm - Norvik på udden strax norr om Nynäshamn. Det var Magnus Sjöberg från Stockholms hamnar som höll i micken och bildspelet med powerpoint inför ett välbesökt lördagsmöte på Utsikten Meetings företagsmässa.
  Gamla synder det vill säga bottensediment från länge sedan utanför "Oljan" och nära inseglingen mot Norvik är en fråga som måste lösas. Bottensedimentet ligger på 40 meters djup och det finns oro att rörelser från stora fartyg kan grumla upp gamla föroreningar från en tid då inte Norviks godshamn var påtänkt.
  Antingen måste botten saneras vad det nu innebär med grumling - alternativt får vara i fred. Tester i simulator görs nu med fartyg i olika hastigheter då det möjligen kan räcka att sänka farten för att undvika grumling. Ett fartyg pressar t vatten framför sig och neråt och det bli större påverkan beroende på storleken. Så det är inte propellern som är den stora busen i detta sammanhang.
  Stockholm - Norvik - nya godshamnen - kan ta emot de största fartyg som går in i Östersjön med 15 meters djupgående - det kan däremot inte Södertälje som har 9 meters djupgående och därför bara kan ta in mindre fartyg. Södertälje hamn behövs liksom Stockholm- Norvik betonade Magnus Sjöberg som svar till en nitisk åhörare som tydligt propagerade för Södertälje.
  Miljöprövningen går trögt men nu väntar miljödomstolen i Nacka pröva de villkoren för byggandet inom kort. 
  I slutänden är det rederierna som bestämmer var de vill anlöpa. "Ge oss en hamn så kommer vi!", sade en hamnoperativ nyligen. Sjöfarten är som en kameleont - det kan anpassa sig till det bästa läget snabbt.
  En fråga som är aktuell för Nynäshamn är om kommunen skall verka för att ta hand om något som berör omlastning av de 1000-tals containrar som skall landas i hamnen. I Haninge kommun jobbas nu på att skapa en stor terminal för omlastning vilket kan tydas som att Nynäshamn vill bli av med "lådorna" så fort som möjligt. Ett annat transporttänk skulle innebära många flera jobb och möjligen nya fartyg  här nere.
   Slutligen transporterna - 15 procent skall gå på järnväg enligt plan och det räcker på nuvarande järnväg men ca sex tåg per dag som rangeras in utan att störa pendeltågstrafiken bland annat köra på nätterna som tidigare år.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar