fredag 8 februari 2013

BegBåt: KUSTKRYSSARE PRIS.150 000 :-




 På spaning efter drömbåtar dök en kustkryssare upp på nätet i gryningen. Båten designad Rosätra/Amén i trä har måtten 10,5 x 2,5 meter i trä med sittbrunn och rattstyrning. Pris 150 000 kronor. 
   Båten lockade direkt fram den där pirriga känslan som infinner sig vid förälskelser. Båtägaren eller "båtfararen" sägs vara glad två gånger i båtlivet - när båten köps och när båten säljs.
  Ett välment råd i berusningen tid är att låta besiktiga ett misstänkt fynd som är äldre en 25 år. Ett vant öga kan hitta dolda skavanker efter typ våldsamma grundstötningar. På en träbåt är ett tips att gå på rötjakt - helst utan kniv!
  Du har som köpare en viss undersökningsplikt mot säljaren och det kan vara bra för bådas nerver att upprätta ett köpekontrakt. Det gäller speciellt vid båtköp mellan privatpersoner. Köpekontraktet bör utformad som ett köpeavtal och kan omfatta fakta om båten och vissa definierade villkor. Viktiga uppgifter är:

  • Namn på tillverkare.
  • Årsmodell.
  • Material.
  • Motor.
  • Utrustning t.ex segel och en lista bifogas kontraktet.
  • Besiktning på land eller i sjön.
  • Eventuell provkörning - provsegling.
  • Eventuella fel.
  • Försäkring.
  Det bör framgå av kontraktet om hur fel skall rättas till av säljaren. Det går inte att komma efter båtköpets avslut och begära att säljaren skall åtgärda fel.  Det finns färdigtryckta formulär hos bland annat Konsumentverket och Svenska Kryssarklubben.

Boktips::En bok som är ett måste för alla som väljer en träbåt är  "Handbok i träbåtsvård" av Björn Peter Behrens (Nautiska Förlaget 1995). Bokens 200 sidor behandlar ingående ämnesområden såsom underhåll, renovering, ytbehandlingsmaterial, tätningsmedel, limning samt epoxi-renovering. Författaren Behrens lanserade på 1980-talet det så kallade Westsystemet i Sverige.
  Förra sommaren Jubileumsregatta i Nynäshamn besöktes av en eskader välhållna träbåtar Classic Boats som glänste i sommarsolen. Svenska träbåtsägare vårdar av tradition sina träbåtar. Ett skäl kan vara att båtarnas tas upp på vintern och då finns det tid att pyssla om och renovera flytetyget. Båtsnickare som klarar svåra jobb finns det gott om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar