torsdag 13 december 2012

Båtspaning: FULL GAS FÖR VIKING GRACE!




 Viking Grace (bilden) heter den nya storfärja som  i januari 2013 sätts in på trafik i Östersjön och hon bli pionjär som världens första stora LNG-drivna passagerarfärja. Vi som sannolikt kommer att ta en tur med denna gasdrivna superfärja kommer att märka att ingen rök kommer ur skorstenen och det blir sannolikt heller inte några sotflagor på däck.
  Nya gasfärjan Viking Grace utlovad släppa ut 25 procent mindre koldioxid och 85 procent mindre kväveoxid och naturgasen kommer till att börja med i tankbilar från LNG-terminalen i Nynäshamn. Inget svavel eller andra partiklar släpps ut i luften.
 Viking Grace är byggd i Finland och gasen hämtas i Norge till AGA:s terminal i Nynäshamn. Tre tankbilar per dygn skall köra LNG-gasen till Frihamnen i Stockholm. Där pumpas gasen över till en bunkerbåt som sedan tankar Viking Grace vid Stadsgårdskajen. Bränslet i en bunkerbåt utlovad räcka gott och väl för en tur-och-retur-resa rill Åbi i Finland. 
   När drift med LNG-gas blir vanligare inom sjöfarten kommer inte tankbilsvarianten att räcka till och Stockholms hamn kollar alternativ som att en större tankbåt levererar LNG till Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. Det pågår ett projektarbete med sex hamnar runt Östersjön inom ramen för ett EU-projekt.
  Viking Grace blir snart inte det enda LNG-fartyget på Östersjön. Gasen har använts i Norge i mer än tio år och ett norskt gasdrivet fartyget skall börja trafikera Östersjön inom något år.
  Nya gasfartyget Viking Grace - som utlovas ge fullgas för ett grönare Östersjön - skall ses mot EU:s nya strängare svaveldirektiv som träder i kraft 1 januari 2015. Direktivet innebär att svavelhalterna i fartygsbränslet skall minska från 0,5 till 0,1 procent. (Källa: Via Stockholms Hamn 4/12).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar