måndag 3 december 2012

Haverispaning: PRESTIGE TILL RÄTTEGÅNG


  Bildtext: Oljetankern Prestige bröts i två delar och sjönk efter att ha förvägrats nödhamn i Spanien och Portugal. 76 000 kubikmeter olja rann ut och orsakade stora skador.
________________________
  För tio år sedan inträffade en av de värsta oljekatastrofer som drabbat tanksjöfarten. Då förliste tankfartyget "Prestige" i Biscayabukten och 76 000 ton tjockolja rann ut i havet. Fartyget som var en enkelskrovstanker på 82 100 ton dödvikt byggd 1976 seglade under Liberiaflagg bröts i två delar innan hon sjönk. Spanien och Portugal vägrade ta emot fartyget som sänt nödsignaler
  Nu samlas parterna till en fortsatt rättegång som beräknas pågå till maj 2013. 133 vittnen och 100 experter skall höras. 230 315 dokument skall granskas. 70 advokater är inblandade. Skadeståndsanspråken är beräknade till 5 miljarder EUR ungefär 43 miljarder kronor. 
  Huvudåtalad är fartygets befälhavare Apostolos Mangouras som var 67 år när olyckan inträffade. 
  "De skickade ut oss i en flytande likkista för att drunkna", säger befälhavaren i ett uttalande riktat mot den spanska sjöfartsverket som beordrade ut "Prestige" från spanskt vatten.
  Olyckan inträffade på en resa från St Petersburg i Ryssland. Den 13 november sprack en av ballasttankarna under en storm i Biscaya. Nödsignal sändes till spanska sjöräddningen som vägrade släppa in fartyget. Portugal sände ut ett örlogsfartyg för att hindra Prestige att ta sig in på portugisiskt vatten. Den 19 november bröts fartyget mitt itu och oljan rann ut. Katastrofen var ett faktum. 
  Befälhavaren hade kollat tankarna innan avresan och hade inga anmärkningar. Enligt spanska utredare kunde det förutses att tankarna skulle spricka. Två systerfartyg skrotades sedan inspektion avslöjade att skroven var i så dålig kondition att de kunde spricka inom fem år. (Källa: Svensk Sjöfartstidning)

1 kommentar:

  1. Hur hanterar länderna kring Östsrsjön motsvarande oljekatastrof? Får bara inte hända. Prestige-haveriet banade väg för skärpta krav på tankfartyg bland annat dubbelskrov.
    En motsvarande miljökatastrof i Östersjön skulle - om vi målar fan på väggen - kunna innebära att ett läckande fartyg bogseras in till någon vik som stängs av så att oljan kan pumpas upp. Är en sådan lösning något för Sverige som inom ramen av Östersjökonventionen är störste strandägaren?

    SvaraRadera