onsdag 12 december 2012

Båtspaning: GASBÅT FÖR LNG-DRIFT!



Kommer Nynäshamns LNG-terminal  att få anlöp av en miljöslimmat fartyg som klarar de tuffa utsläppskrav som skall gälla år 2015? Det är inte helt omöjligt då ett sådant fartyg är på gång med målet sjösättning samma år.
  Det är västkustrederiet Sirius som utvecklar ett nytt tankfartyg "Evolution" (bilden ovan)som ska drivas med flytande naturgas LNG som ger minskade utsläpp av svavel och kväve med upp till 90 procent och partiklar med nära 100 procent.
 LNG håller en temperatur på minus 162 grader och expanderar 600 gånger från flytande till gasfas och det måste kontrolleras med tryckkärl och isolering. Den förvaras i flytande form, men gasas av innan den förs vidare till motorer och reglagesystem. Tankarna är av rostfritt stål tryckklassade till 18 bar, försedda med dubbla mantlar och vacuumisolerade för att minska risken för okontrollerad avkokning.
  Distrubutionsnätet för LNG är fortfarande under uppbyggnad så rederiet kan inte helt förlita sig på naturgas. Motorerna skall därför snabbt kunna växla över till gasolja, den fraktion som dieselolja framställd ur. Även den har låg svavelhalt, men ger mer partiklar och kväve än LNG. Det nya fartyget förbereds också för partikelfilter och katalysator.
  Sirius arbetar även med värmeåtervinning. På de nya fartygen ska värmen från samtliga dieselgeneratorer tas tillvara, inte enbart från huvudmaskineriet, vilket är vanligast.
  Rederiet planerar att bygga två Evolution-fartyg. De kommer att kosta 40 procent mer än konventionella fartyg.
  Sirius Evolutionsfartyg är utformat i samarbete med sjöfartens plattform Zero Vision Tool (ZVT). Projektet startade efter att Sverige Redareförening som första redareförening i Europa 2009 ställde sig bakom EU-kommissionens mål om en sjöfart utan negativ inverkan på luft och vatten I ZVT ingår Redareföreningen, SSPA,Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Naturskyddsföreningen, Trafikverket, Havs- och vattenmyndigheten, Energimyndigheten och Sveriges Hamnar. (KÄLLA: NY TEKNIK NR 48)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar