måndag 26 april 2010

Fem frågor om Årets Båtkommun - Nynäshamn!

Bild: Nynäshamns gästhamn. Kommunen har utsetts till Årets Båtkommun av Sweboat
_________________________________________________________
Varför nämns inte Nynäshamns Segelsällskap i sammanhanget? Frågan känns viktig i samband med den positiva nyheten att Nynäshamn har blivit utsedd till Sveriges bästa båtkommun 2010 enligt båtbranschens riksförbund Sweboat.

Bra tillgång på båtplatser, priser och tillgång på gästplatser och båtbottentvätt, sugtömningsstation med mera har bidragit att kommunen kom etta i undetrsökningen med Strömstad på andra plats.
Nynäshamns kommun ligger i Stockholms län längst ut på Södertörn. I kommunen bor 25 713 invånare medräknat Sorunda och Ösmo-Torö. Avståndet till Stockholms är cirka 50 kilometer. En resa med pendeltåg tar cirka en timme. Ny fyrfilig motorväg är klar till Ösmo och sista etappen till Nynäshamn väntas blir klar hösten 2010.
Vi är bosatta i Nynäshamn sedan 1973 och älskar denna stad med sin fina skärgård och närhet till havet. Därför ställde jag några relevanta frågor och svar till mig själv med anledning av utmärkelse nÅrets Båtkommun.


? Hur upplever du att bo i Årets Båtkommun?
Känns utmärkt. När vi kom hit första gången i början av 70-talet spöregnade det och vi fastnade med ankaret i en sjunken surstock. Då var det inte mycket till gästhamn, och vi undrade vilken håla vi hamnat i.”

?Vilket är Nynäshamns största fördel för båtfolket?
Läget absolut! I ytterskärgården med skyddad hamn strategiskt läge för de båtfarare som söker sig norrut eller söderut längs ”Båtfyran” till Västervik. Här finns all service plus närhet till Stockholm."

?Vilket service i hamnen upplever du som den bästa?
Här finns både båtbottentvätt och fungerande toasug. Alla båtar med septitankar kan komma hit och tömma sitt gråvatten. Gästande båtfarare har nära till staden och inte minst till systembolaget. Nästa bolag ligger långt inne i Trosa och sedan är det Oxelösund som gäller."

?Är det något du saknar i presentationen av Årets Båtkommun?
”Jag saknar Nynäshamns Segelsällskap NSS och det viktiga roll som detta anrika sällskap spelar för stadens båtliv. Ett hundratal båtägare står i kö för att få plats på klubben varvsplan. NSS har också ett av skärgårdens vackraste klubbhus och bra kappseglingsvatten. NSS laddar nu för 2012 då det bli 100-årskalas med anledning av att OS-seglingarna genomfördes här vid olympiaden i Stockholm 1912."

?Är det något Du önskar för framtiden för Nynäshamns som båtstad?
”Jag vill se starten för Gotland Runt här nere, men den önskan är väl som att svära i kyrkan, KSSS lär inte släppa Sandhamn i första taget. En start för ”Östersjöns Vasalopp” skulle vara bekvämare med snabbförbindelse till Stockholm och möjlighet att sjösätta deltagande båtar på plats. KSSS kan fortsätta vara arrangör tillsammans med NSS. Det är bara att hissa töjet. Inför förra omgången av havskappseglingen Volvo Ocean Race låg Ericsson-teamet här nere och trimmade in båtarna, vilket visade vilka fina seglingsvatten vi har härnere."

söndag 25 april 2010

Sjövet: Bästa knopen?


Fråga: Jag är nybliven båtägare som gärna vill lära mig lite mer om knopar. En så kallad ”kärringknop”, och möjligen ett halvslag klarar jag av – räcker det med att kunna dessa knopar?
”Knåpsugen”
Svar: ”Slå den knop du kan så många gånger du hinner!” Så sade en gång ett befäl på en Finlandsfärja under en livbåtsövning jag var med på 80-talet. Även en dålig knop som slås flera gånger kan funka i skarpa lägen.
De flesta människor har en slags relation till ”kärringknopen”som lite grabbigt fått stå för okunnighet att slå en knop. Idag kan denna knop även kallas ”gubbknopen”. En sådan knop kan alla slå. Två överhandsknopar läggs på varandra.
Denna knop rappar ur om den utsätts för belastning därav knopens dåliga rykte. I Tyskland heter denna knop ”altweiber” och i England ”Granny´s knot”.
Halvslag, råbandsknop, skotstek och pålstek är de knopar som vi som sysslar med båtliv har mest nytta av. Jag sätter pålsteken högt och den är oslagbar om du behöver en fast öga. Pålsteket har stora likheter med skotsteket som används för att sammanfoga två linor.
Råbandsknopen, som används för att sammanfoga två linor, har ett rykte om sig att vara en bra knop. Det är inte riktigt sant. På det moderna glatta syntetvirket funkar inte råbandsknopen så bra utan glider lätt upp. Använd aldrig råbandsknopen för att sammanfoga två linor av olika grovlek. Ett bra sätt att säkra en råbandsknop är att först slå råbandsknopen sedan säkra den med två överhandsknopar. Den beprövade fiskarknopen anses vara betydligt bättre än råbandsknopen att sammanfoga två linor.
Det dubbla halvslaget som ofta används av båtfolk för att knyta fast båten i en pollare eller ring har också en svaghet. På ett kantigt föremål kan du ta den lösa änden och ”gå upp” halvslaget. Fördelen är att du kan slå ett halvslag med en hand. En sällsyntare knop är constrictorn , som på danska heter kvävarstek ”kvaelerstyk”, som har namnet efter en boaorm och som kan bli så hårt åtdragen att ett verktyg krävs för att få upp den.
För den knopsugne som vill fördjupa sig i denna ädla knopkonst så finns många böcker att läsa. Storverket är ”The Ashley Book of Knots” som innehåller flera tusen knopar. På svenska är Sam Svenssons ”Handbok i sjömansarbete” en klassiker.
Båtnytts förre medarbetare Yngve Rydholm skrev på 70-talet boken ”Knop&Splits och annat sjömansarbete för båtfolk!. En läsvärd bok med instruktiva teckningar av Erling Röising
.

onsdag 21 april 2010

Flygande Kinafarare


Foto: ÅKE FREDRIKSSON
Högra bilden visar Kronprinsessan Victoria i Shanghai vid "Götheborg" som den 19 juni ligger i Stockholm i samband med den kungliga bröllopet.
___________________________________
Vilket segelfartyg ligger i bakgrunden på bilden av dig? undrar en fåtöljseglare som sänt en vänlig flaskpost. Svar. "Ostindiefararen Götheborg" (bilden) som var i Nynäshamn för två år sedan. Ett imponerande segelfartyg med en glad sjöstark besättning varav många var tjejer.

Jag köpte en DVD ombord "Ostindiefararen" som handlar om resan till Kina och hem igen. En film av Peder Jacobsson, Patrik Axen och Johan Löfstedt. Skeppet gjorde en Kina-resa mellan 2005 och 2007 och i filmen finns några seglingsbilder i "Roaring Forties" som får oss fåtöljseglare att tappa andan och fälla en tår.
"Götheborg" i orginal byggdes 1738 och hann göra tre handelsresor mellan Sverige och Kina innan hon förliste mitt i Göteborgs hamninlopp. En kopia av 1700-talsskeppet sjösatte 2003 efter en tid av svåra ekonomiska problem som för det mesta drabbar sådana här dyrbara projekt.
Skeppet anlöper Stockholm i juni för att delta i festligheterna kring det kungliga bröllopet den 19 juni.

Goda vindar för "Götheborg" under kommande seglatser.



  • Fakta om skeppet:

  • Totallängd 58,5 meter
    Bredd 11 meter
    Djupgående 5,25 meter

  • Höjd över vattenytan 47 meter

  • Segelyta 1964 kvadratmeter

  • Deplacement 1 250 ton

  • Besättning 80 personer varar 50 volontärer.

  • Kanoner 10

  • Medelfart: 5-6 knop - max 11 knop

måndag 19 april 2010

Flaggan i topp för Leif Kronlund!


En stor musik och dansupplevelse var det att få stuffa till Leif Kronlunds orkester på en Ålandskryssning med Cinderella. Denne eminente kapellmästare som påminner oss om vår ungdom är ju i 80 årsåldern och uppenbart pigg som en lärka med ett kanonband i minst med en trumpetare som spelade Ernmans Voix så vi gamla dinosauer fick ståpäls och tårarna rann.
Vi var ju där vid dansbanan Skansen aphus på 50-talet där Kronlund spelade. Fick en pratstund med LK och köpte en CD och pratade om vokalister som var ned då. Vilken kille.
Det sägs ju att sången ädla känslor föder och LK:s motto är att hålla dansen vid liv när jag nu lyssnar till We Meet Again och Moonlight Serenade.
Just det där "gunget" (?) är lite av LK:s signatur. Samma gung som på sjön. Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå.
Sjung och dansa mera!

söndag 18 april 2010

"Sista båten från Singapore.."

Bild: Bamse (Nynäs Sjötrafik AB) som fördömligt skött ötrafiken från Nynäshamn denna kärva vinter. Foto: ANDERS ÖHMAN

....är ett gammal talesätt till sjöss möjligen från kriget. Idag söndag åkte vi sista vinterbåten från Ön in till Nynäshamn. Båten heter Bamse och är en ombyggd bogserbåt med kapacitet att bryta is och Bamse har tjänat oss väl denna kärva isvinter. Idag var sista dagen för vintertabellen som förlängts en vecka på grund av isläget. Nästa helg börjar vårtabellen med förhoppningsvis Utö Express som vanligast trafikerar denna tur och som har fik med rättigheter ombord. En ötradition är att ta sig en "landsätter" ombord före brygganlöp.
Nu är vikarna nästan isfria och sommarbåtar och kajaker skall utrustas och sjösättas. Bojstenar skall läggas på plats och röda bojar schacklas i. Innan vi lämnade Ön idag söndagen den 18 april 2010 så limmade vi ihop byggsatsen till en fågelholk som möjligen ivriga flugsnappare skall ockupera så småningom.
Den gamla holken i den knotiga tallen hade brutits sönder i det hårda snövintern och kvarvarande bitar hängde och slängde i blåsten.
Nu väntar årets första sjöresa till Stora Björn som är ett oöverträffat öparadis i den södra skärgården.
Tack Bamse för denna gång! Hoppas vi ses i höst igen.

torsdag 15 april 2010

Kappsegling miniRivaler i Nynäshamn!

Bild: Kappsegling med miniRivaler i Fagerviken, Nynäshamn. Foto: MATTIAS HANSSON/HG BILD.
_________________________________________________________
Denna sena vår efter den kallaste och snörikaste vintern på länge har vi nyss börjat treva under täckningen för att planera för årets vårutrustning. Då börjar mer behändiga segelbåtar att kappsegla. Den kommande helgen är det premiär för kappsegling med miniRivaler söndagen den 18 april.
Nynäs VårCup genomförs vid NSS klubbhus i Fagerviken. Regattan har utkämpats varje år sedan startåret 1992. Dessutom, redan 1989, genomfördes här vårt första KlassMästerskap med Petter Larsson som vinnare. Rorsmansplats på T-bryggan i direkt anslutning till klubbhuset
Samling, klubbhusets södra plan, senast klockan 10. Skepparmöte omkring klockan 11Första start från 11:30Senaste start omkring 15:30 (beslutas vid skepparmötet) Anmälan och information: Mats Åhlander 0702 - 15 57 95 Mer information om miniRival: http://www.minirival.nu/Mer information om NSS: http://www.nynashamnssegelsallskap.nu/

måndag 5 april 2010

Milo har nått Panama!




Bild:Milo och båten Artemisia II på Mysingen. Bokomslag till Min dröm om havet om seglingen 1997-98. Milo blev första svenska kvinna att segla ensam över Atlanten från Kuba till Azorerna. Ovan Milo i stäven på Artemisia II i Nynäshamn vid avseglingen från Sverige strax efter midsommar 2009.
__________________

Långseglaren Milo Dahlmann har nu anlöpt Panama på sin tvåårsegling med Antarktis som mål. Hon har haft problem med båtköket på "Armetisia II" och har tvingats laga mat till sin besättning och sig själv på ett litet spritkök som fanns ombord i reserv. Då Milo inte är någon förste skeppkock så undrar vi som gillar henne hur båtkäket smakade.

Vid förra Atlantseglingen för 13 år sedan år 1997 seglade Milo över Atlanten mera sydvart mot hamnstaden Mar del Plata i Argentina. Då seglade hon ensam tre av 15 delsträckor i sin dåvarande segelbåt en Bianca 27 ”Artemisia”.
Nu är målsättningen att fortsätta genom Panamakanalen till Stilla Havet till Costa Rica och till fadderbarnet i Nicaragua. Sedan sätts kursen mot Galapagosöarna och vidare sydvart mot Chile, Antarktis och åter till Argentina, Uruguay, Brasilien, Azorerna och hem till Sverige. Drygt två år räknar hon med att långsegla på vissa etapper ensam och på några etapper med besättning
Milo blev en historisk svensk långseglare när hon åren 1997-1998 i det närmaste rundade Sydamerika i sin Bianca 27:a ”Artemisia”. Hon seglade sedan ensam från Kuba till England via Azorerna men hade besättning på de övriga etapperna, en total seglad distans på cirka 30 000 sjömil. Ett trasigt vindroder stoppade hennes försök att nå målet – Antarktis.
Om denna segling berättar hon livfullt – mellan skratt och gråt – boken ”Min dröm om havet” 30 000 sjömil i liten båt (B. Wahlströms år 2000)
___________________________________________________________
Milo startade från Sverige strax efter midsommar år 2009. Läs mer om hennes äventyr på Milos blogg http://artemisia2.blogspot.com/ där du kan läsa senaste flaskposten.