söndag 28 oktober 2012

Båtspaning: SKOTTLAPP OCH VRICKNING




 Skottlappen i Kjellbergs roddbåt från Trosa väckte en del huvudbry. En "skottlapp" är en löstagbar durk som tas bort vid ösning av båten. Då friläggs utrymmet över kölen där vattnet samlas i en lägsta punkt. Skottlappen i min första roddbåt låg längst akterut vid akterspegeln. 
   Sjöord kan vara mycket lokala i linje med den dialekt som finns runt båtar och båliv. Min hustru som är från Norrbottens inland där det ros friskt och fiskas på träsken säger "mynja" när jag ber henne "stryka" det vill säga backa med årorna. Kan också heta "mynda" ellet "mynna" liksom att även "hamla" förekommer. Om roddaren är vänd föröver under rodd så "skåtar" han enligt tradition.
  Under min sjötid i hanndelflottan lärde jag mig "vricka" den flotte som användes vid målning av fartygets vattenlinje. I flottens akterstäv satt en klyka i vilken åran placerades. Årbladet lyftes aldrig ur vattnet och skars växelvis snett från sida till sida. Att vricka lillbåten var vanligt i handelsflottan liksom i orientens fartyg. Venedigs gondoljärer vrickar i princip sina långsmala flytetyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar