fredag 5 oktober 2012

Båtspaning: VAR FINNS FOLKETS NYA BÅTAR?


Vinna eller försvinna? - dags på allvar sikta mot allt det nya i samhället, signalerar Mats Eriksson, VD i båtbranschens organisation Sweboat i senaste numret av organisationens egen tidning. I år har det sålts 10-15 000 båtar samtidigt som de stora båtföretagen har det tufft och när Nimbus konkursade nyligen drog dödens vind över båtbranschen. Nu har Nimbus räddats av investeringsbolaget R12. Får se om det hjälper - någon välgörenhet lär inte förekomma.
   Nästan samtidigt får vi tillsammans med morgontidningen publikationen "Vi ses!" som är Stockholmsmässan program för hösten 2012. Ingen båtmässa finns med att synas på. Det är mat, Zumba fitnes concert, hundmässa, hem och villa, underbara barn, syfestival, hjärntillskott och annat mässgodis - men inga båtar!
  Storbåtsmässan Scandinavian Boatshow kommer i mars 2013 till
Stockholmsmässan klassiker Allt För Sjön första veckan i mars.
  Det oroande med hösten program som sannolikt går ut till en miljon människor i Stockholmsregionen är att båtar inte länge är självklara objekt. Vi lever i en region som ökat med en fullsatt SL-buss per dag ungefär 30 000 nya invånare per år och det känns konstigt att  känna att inte båten är ett självklart för denna grupp.
  Vi som var med när det begav sig på 70-talet då "all time high" var år 1976 då ca 50 000 båtar såldes på ett år i landet. Vad som oftast mörkas när sådana siffror kommer upp var att marginalsskatten var hög liksom inflationen på ca 10 procent. För den som köpt en villa  kunde på den tiden enkelt få in en båt mellan vindbjälklaget och skorstenen och utnyttja ränteavdrag på skatten och att inflationen sakta gröpte ur kapitalskulden. Familjen köpte två segelbåtar på detta upplägg - våra bästa köp hittills - och vi tillhörde då som nu en hushållande medelklass som sätter en balanserat budget högst på listan och numera inte sysslar med köp på kredit. 
  Kärlek är som bekant fint - men inget går upp mot en balanserad budget, är ett talesätt. Så sant inte minst när det gäller båtköp. I dagens ekonomiska verklighet är denna låne och inflationskarusell ett minne blott.
  Samtidigt som båtbranschen kvider så noterade vi denna säsong miljonbåtar i gästhamnen i Nynäshamn - 7 000 gästande båtar  stora fina 40 och 50-fotar många med slurpande bogpropellrar - och ibland nån enstaka Ballad som ser ut som en liten jolle.
  Vem köper dessa miljonbåtar? Jag försökte en gång på en båtmässa spåra nya ägarna till de dyraste lyxbåtar men misslyckades kapitalt.
   På nätet läser i dagsläget vi om IF-båtar som är till salu för 20 000 spänns och det sägs att 20 000 begbåtar finns att köpa på nätet - båtägare skänker nästan bort sina kärlekar.
   Har vi som älskade båtlivet när det begav sig tröttnat på detta liv av åldersskäl?
  Vid sidan om allt detta så skriver båttidningar om den ena nya båtmodellen efter den andra för det mesta med fokus på funktion - sällan på hur båtköpet skall finansieras.
  Var finns de plånboksvänliga båtarna? Finns det några över huvud taget. Var finns det nya båtfolket som har råd?
  Det är gubbigt att säga att det var bättre förr - men båtlivet var annorlunda -  mycket annorlunda.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar