söndag 21 oktober 2012

Båtspaning: VAD KOSTAR BÅTEN?

 
Båtbranschen kvider under sjunkande försäljning och för att få en hum om vad det egentliger kostar att ha båt gick jag till banken och frågade och jag kunde få låna pengar till en drömbåt. Visst sa banken och stack en broschyr i min näve.
  Om jag hittar en båt som kostar 350 000 kronor och slantar up 70 000 kronor kontant så får jag låna resten mot 5,95 procent ränta med en uppläggningsavgift på 500 kronor. Lånetiden är 15 år och det jag skall betala är 423 900 kronor på 15 år och månadskostnaden blir då 2 355 kronor.
  Vilken båt kan jag få för pengarna? Jag bläddrade i ett tjock ex av Båtbörsen som lovar hjälpa mig till ett bästa båtköp.
  Jag hittar effter viss letande en öppen sportbåt med kraftig motor en Buster XL-12 för 342 000 kronor.
  Är det mycket båt för pengarna? 28.260 kronor skall jag betala varje år plus bränse, båtplats och försäkring
  Jag får nog fundera ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar