tisdag 23 oktober 2012

Båtspaning; VARFÖR OFFRAS SERVICEN?


 Varför offras servicen på befintliga båtar när nybåtsförsäljningen störtdykt och lokala båtfirmor minskar öppethållande och friställer personal? Frågan dök upp i hamnen under dagens båtspaning.
  En båtfixare var på väg med skramlande nyckelknippa för att hämta en båt. Nya jobbet för duktiga båthantverkare är "all exklusive" dvs kunden vill att båtfixaren tar hand om rubbet. Båten lämnas in på hösten och hämtas på våren servad och nytankad.
  I Nynäshamn - årets båtkommun för ett par år sedan  - så märks krisen inom båtbranschens nybåtsförsäljning på att en av de lokala båtfirmorna drar ner på personal under vintern. Nybåtar säljer inte så bra länge - möjligen för att de är för dyra men också för att "gammelbåtarna" från 70-talet och 80-talet väl hållet måttet och än ger glädje och ägarna. Marknaden är helt enkelt mättad och eventuella nyköpare har inte den tjocka plånbok som behövs.
  Men varför går det inte att skapa serviceföretag genom att ta hand om "gammelbåtarna"? Vinterförvaring inomhus, motorservice, genomgång av styrning och elsystem med mera - lätt att får ihop en kravspec. I vår kära hemstad Nynäshamn finns många duktiga båtfixare som har jobb dygnet runt. De är genomgående enmansföretag.
  "Men jag tar inte vad som helst. Inga V8:or och jag vägrar att krypa in i trånga segelbåtar vars motorer knappt gå att komma åt. Numera gör jag bara båtjobb som är roliga"....säger en luttrad båtfixare som varit med om det mesta.
 Vem tar hand om V 8:orna och motorerna i de trånga segelbåtarna?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar