onsdag 3 oktober 2012

Norvik: SVAVLET MÅSTE NER!


 
Är det nuvarande höga svavelhalten i fartygsbränslet ett hot mot miljön i Norvikuddens godshamn när den blir klar för anlöp av stora fartyg om några år?
  Frågan är högst relevant eftersom svavel orsakar 50 000 människor död varje år bara i Europa.
  I den bästa av världar så sänks gränsle för godkända svavelhalter i bränsle från 1.0 procent till 0,1 procent inom SECA-området - det vill säga  Österjön, Nordsjön, Engelska kanalen och nordamerikanska kusten.( SECA står för SOx-Emission Controll Area.)
  Det innebär i tid att svavelhalten i bränslet är så pass lågt 0,1 procent när de första fartygen väntas anlöpa Norviks godshamn ca år 2015.  För att uppnå detta viktiga miljömål måste rederierna hitta en teknik att rena avgaserna från svaveloxid och en sådan teknik är inte ännu framtaget, vilket oroar rederna.
  "Vi jobbar för fullt tillsammans med forskare och tillverkare för att hitta en lösning men vi måste få mer tid på oss, säger Christer Schoug. vd Sveriges Redareförening till sjöfartverkets tidning "Sjörapporten".
  Svavelfrågan har diskuterats under minst tio år i sjöfartskretsar och beslutet inom IMO kom redan 2008,
  -Fortsätter sjöfarten med "business as usual" kommer utsläppen från sjöfarten att år 2020 överstiga samtliga landbaserade utsläpp, säger Lena Ek, miljömminister till tidningen.
  Hon jämför debatten inom sjöfarten med den tidigare debatten inom bilindustrin och katalysatörerna och resultatet betydde mycket för människors liv och hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar