fredag 19 oktober 2012

Norvik-spaning: BYGGSTART I HÖST?


 Byggstart vid vägen redan i höst? - den förhoppningen framhöll Frank Andersson NCC:s projektledare för den framtida företagsparken med mera i Norviksudden strax norr om Nynäshamn.
  Driftstart för hamnen är satt till 2016 med tidsplanen kan förskjutas av olika skäl. Målet är att den nya hamnen skall miljöklassas enligt gällande regelverk.
  Det kontaminerade bottensediment som hittats utanför "Oljan" Nynäs är gamla synder och det är i första hand företaget som skall kolla upp eventuella åtgärder. Mycket talar för att låta det var som det är.
  Läget för den framtida godshamnen för Stockholmsregionen var temat för en infokväll i Folkets Hus torsdagen den 18 oktober. Det var Företagarna som bjudit in tillsammans med kommunen och de som informerade Henrik Widerståhl, marknadschef Stockholms hamnar och Magnus Sjöberg projektledare och Frank Andersson byggföretaget NCC:s projektledare.
  I storleksordningen 500 anläggningsarbetare står på start linjen den dagen alla tillstånd är klara och hamnen kan börja byggas. Det juridiska läget är att hamnen får byggas - men hur den skall byggas skall villkorsprövas av miljödomstolen i Nacka.
  De 500 anläggningsarbetare kommer sannolikt att bo i husvagnsläger eller hyrda villor i Nynäshamn. Många i kommunen har redan hört av sig med erbjudande om att hyra ut bostaäder. Företag har också hört av sig till NCC som etablering i Norviks framtida förtagscenter, men Frank Anderssin betonade att NCC inte ännu gått ut och marknadsfört sig.
  Först skall 25 miljoner ton berg sprängas bort och malas ner till grus som sedan säljs som byggmaterial. Bortsprängningen skall ske i etapper. Järnvägsspår skall vara byggt ner till hamnen innan anlöp kan ske. I första hand inriktas järnvägstransporterna till 2 tåg per dygn möjligen på natten för att inte störa pendeltågstrafiken. Det kan också bli fråga att köra naturgas LNG på järnväg - AGA har hört sig för om den möjligheten. En av Vikinglinjens nya färjor skall köras på naturgas från Nynäshamn.
  Norviksuddens godshamn pekas ut som en framtida "Core Hamn" i Europa i en region som växer ibland de snabbaste i hela Europa och intresset för stora rederier börjar nu skönjas. Färjerederiet Stena Line etablering i Nynäshamn är exempel på vad som komma skall och det kan blir nya färjelinjer till Europa.
  Norviksudden skall bli en godshamn för containers (TEU:s) och Ro-Ro- last - någon flytt av Gotlandstrafiken från sin nuvarande plats till Norvik är inte aktuell, sade Magnus Sjöberg på en fråga från en person  i publiken. Bertil Lindberg, kommunens planeringschef underströk att en sådan prövning inte är aktuell.
  En viktig fråga är hur kravet på 0,1 procent svavel i fartysbränslet skall finansieras. Det är en dyrbar reform som rederierna har svårt att mäkta med. En tänkbar lösning är att de farledsavgifter som sjöfarten betalar för att finansiera sjöfartsverket skulle tas bort och investeras i denna viktiga miljöfråga.
  I problemet ligger också om Ryssland på andra sidan Östersjön kan möta EU:s krav på minskad svavelhalt i fartygens bränsle. Den ryska sjöfarten på Östersjön har ökat kraftigt och de stora containerbåtar som olyckskorpar tidigare påstod aldrig skulle trafikera Östersjön är redan på plats i "Mare Balticum".
  En annan viktigt fråga är elförsörjningen till godshamnen. Det krävs mycket el för att serva fartygen och hamnanläggningen - tillräckligt mycket för att släcka ned halva Nynäshamn om det befintliga nätet skulle nyttjas. 
  Vad gäller prognosen för TEU:s som kommer idag cirka 1,7 miljoner containrar till Sverige på ett år och cirka 900 000 TEU:s landas i Göteborg. 30 000 kommer till Stockholm i nuläget innan Norviks godshamn är byggd - och i första skedet skall ca 105 000 TEUs hanteras i hamnen.
  Nästa info möte om Norvoks godshamn kommer våren 2013, lovade Bertil Lindberg, kommunens planeringschef.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar