torsdag 17 september 2009

Tag lärdom av Tsesis-olyckan!

(Bilden: 1 000 ton olja förstörde skärgården när ryska tankern Tsesis grundstötte vid Fifång i Södertäljeleden i oktober 1977. Grundet fanns ej i sjökortet. Foto:PRIVAT.)

Uppmaning till miljödomstolen om Norviks djuphamn:
Tag lärdom av Tsesis-olyckan
Minns ni Tsesis-olyckan för 32 år sedan i Södertäljeleden när 1 000 ton olja rann ut och skadade den trånga skärgårdsledens stränder för lång tid?
Denna miljöskandal i en trång skärgårdsled skall nu förhoppningsvis miljödomstolen väga in i den pågående prövningen av konsekvenserna för miljön när det gäller Stockholms hamns ansökan att etablera en containerhamn vid Norviks udde i Nynäshamn. Den korta djupa inseglingen till Norvik är kanske den största miljö- och sjösäkerhetsvinsten i prövningen för de container-feederfartyg som är aktuella för framtida anlöp i Norvik.
Den trånga farleden till Södertälje är ”very tricky” sade en representant för Hutchinson Port Holding vid ett möte med Nynäshamns företagare för en tid sedan. Detta uttalande får stöd av erfaret sjöbefäl som menar till exempel att ”gångjärn” på den smala passagen vid Brandalssund i Södertälje och omfattade ingrepp i farleden blir nödvändiga om Södertälje hamn blir ett alternativ till Norvik.
Tsesis-olyckan 1977 förändrade synen på att släppa in stora fartyg i trånga skärgårdsleder som till exempel Södertäljeleden. Den ryska oljetankern Tsesis grundstötte vid Fifång i oktober 1977 och sprang läck. 1 000 ton olja rann ut. Sjöfartsverket lade först skulden på lotsen och den ryske befälhavaren.
En närmare granskning av omständigheterna visade att sjöfartsverket kände till grundet men inte märkt ut det i sjökortet och dessutom hade underlåtit att informera om detta. Efter sex år av segslitna juridiska förhandlingar så fällde till slut Högsta Domstolen sjöfartsverket för denna försumlighet som orsakade skärgårdens värsta oljekatastrof.
Tsesis-olyckan visade också att ansvariga myndigheter inte alltid är att lita på.
Hoppas miljödomstolen har insikt om detta när ledamöterna nu skall fatta ett förnuftigt och för miljön objektivt beslut om Norviks djuphamn som väntas få stor betydelse för Stockholmsregionen. Norviks hamn är vida överlägsen Södertälje hamn när det gäller de nautiska förutsättningarna för en sjösäker in- och utfart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar