onsdag 30 november 2011

OS 1912-2012: BJUD IN BRIGGEN TRE KRONOR!



















Är det möjligt att den seglande briggen ”Tre Kronor af Stockholm” kan förgylla nästa år jubileumsregatta? När OS seglades i Nynäshamn 1912 var de seglande skeppsgossefartygen ett populärt inslag ibland OS-seglarna Briggen ”Tre Kronor” är byggd är delvis en kopia av briggen ”Gladan” som var med och kappsegade seglade med fullriggarna ”Jarramas” och ”Najaden”.
Dåtida rapporter berättar att starten gick nära grundet Pigbådan i Gårdsfjärden väl känt av oss nynässeglare sedan urminnes tid. Innan start hade de tre fartygen ankrat upp med beslagna segel. De mindre skeppbåtarna var upphissade i sina dävertar och besättningarna – skeppgossarna – var uppställda på däck.
Klockan nio fick de tre fartygscheferna veta banans sträckning och en timma senare gick startskottet. Fullriggaren ”Jarramas” räknades som den snabbaste båten tillsammans med ”Najaden” medan ”Gladan” byggd 1857 var ett betydligt äldre fartyg. Det gällde också för de tre besättningarna att segla sina fartyg på ett ”örlogsmannamässigt sätt.”
KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet) som var med och arrangerade OS-seglingarna publicerade en rapport i sin årsskrift skriven av en seglare som sannolikt var med ombord på ”Gladan”. Reportern skrev entusiastisktr:
”Innan startskottet small på Gladan kommenderades ”märsskepparna i märsarna”, hvarefter kapten Fröding riktade några manande och hurtiga sjömansord till sina gossar. Så ljöd signalen och den förut så tysta fartyget blef ögonblickligen en tummelplats för högljudda kommandorop”
Dåtidens kommandoord typ ”Klar att äntra upp och så loss!” eller ”Loss toppläntor och racktaljor!” eller ”Hala brassarna, brass skarpt för!”syftade till att få rätt vinkel på alla segel i förhållande till vinden med målet att nå högsta fart. Banan med start på Gårdsfjärden var 12 sjömil. Briggen ”Gladan” for iväg till havs först tätt följd av ”Najaden” och ”Jarramas”.
1912 års seglande reporter var lyrisk i sin beskrivning av de tre skeppsgossefartygens kappsegling och skrev bland annat om ”ett starkt intryck af målmedveten sträfvan och den vackraste korrepondens mellan den kommenderande viljan och de lydande organen”…
Om briggen ”Tre Kronor af Stockholm” kommer till Nynäshamn under nästa års jubileumsregatta kan vi marina nördar möjligen att få en lektion i konsten att segla ett av dessa ståtliga fartyg vars förlaga var med vid OS-seglingarna 1912.
Fotnot: En fullriggare är ett segelfartyg med minst tre master med råsegel på samtliga master. En brigg är förenklat en liten fullriggare med två master som båda har råsegel. År 1912 användes skeppsgossefartygen som utbildningsplattform för flottans underofficerare och officerare. ”Jarramas” och ”Najaden” är idag museifartyg i Karlskrona respektive Halmstad

tisdag 29 november 2011

Dunderkur för ledont!





En konjak-chilikur för för onda leder till exempel artros som jag har i knäna. Detta är en dunderkur som många tvivlar på men som hjälper. Nätverket för chilikuren blir bara större och större...
Följande kur kommer enligt hörsägen från Australien och den visar sig har positiva effekter på ledsmärtor, ischias, psoriasis och diverse immunologiska sjukdomar med flera.



Så blandas kuren;



Fixa 20-22 (OBS antalet) färska chilipeppar som hackas smått-smått gärna med plasthandskar för det blir starkt.



- Den hackade chilin hälls över i en glasburk.
- Konjak – dyr eller billig – ca 350 milliliter - typ Eau De Vie hälls över chilin i burken och skakas några gånger.
- Blandningen får stå i rumstemperatur cirka 20 timmar.
- Chilibitarna silas bort.
- Konjaksblandningen slås på en flaska som sätts i kylskåpet.
- Slå upp ett stort glas vatten. Med hjälp av pipett (finns på apoteket) droppas 8 droppar av chili-konjaken i glaset.
- Den färdiga blandningen dricks för frukost varje morgon. Konjak-chilin – extraktet – håller i minst 6 månader.
Lycka till!

onsdag 16 november 2011

Nynäs-Nytt: HA KOLL PÅ JULLJUSEN!

GLAD ADVENT!




Stäng in branden – röken dödar! Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus! Om det brinner hos dig – ta dig ut och stäng dörren! Det var en del av budskapet i ett infomöte i ett bostadsområde i Nynäshamn i veckan. Det var Tony Kullman insatsledare och kommunsamordnare som höll i mötena och med stora infoskärmar försökte då oss boende att förstår hur viktigt det är med att systematisera brandskyddsarbetet. Nynäshamns brandförsvar bekämpar årligen ett 30-tal bränder i bostadshus och så här års är 3:e advent den värsta dagen då många bränder startar för att adventsljusen brunnit ner och inte bytts ut.
Från och med 2010 så har fastighetsägaren ett större ansvar för brandskyddsarbetet med mera. Vi skall se till att rökluckor fungerar som de ska och att trapphusen rensas på brandfarligt material typ barnvagnar, brandfarliga julprydnader på dörrar, med mera som kan orsaka farlig rökutveckling om de tar fyr.
Brandfilt, spisvakt mot överkokning på grund av glömska, eldsläckare på minst 6 kilogram, brandvarnare i alla rum, är några av de detaljer som en boende kan ta ställning till för att höja sin säkerhet. En olöst fråga är hur brandskyddet i garage kan förbättras. Bilar brinner och Södertälje har till exempel i genomsnitt en brunnen bil per natt av bilar som är parkerade utomhus. Nynäshamn har än så länge förskonats från många anlagda bilbränder med det inträffar då och då.
Nynäshamns brandförsvaret har också haft ett nätverksmöte för stadens bostadsrättföreningar och bostadsföretag på brandstationen. Ett välbesökt möte med Clas-Göran Öhman från Södertörns brandförsvarsförbund som fördjupade diskussionen om ett systematiskt brandskyddsarbete.
En brand som inte en boende kan släcka själv inom två minuter kan utvecklas till en brand som kräver brandkårsutryckning som i bästa fall kan vara på plats och jobba inom 10 minuter förutsatt att utryckningsvägar är klara vilket kan vara ett problem när vintern slagit till.
En ny brandkälla som vållat dödsbränder är bärbara datorer ”laptops” som utvecklar värme om de använd tex i sängar utan skydd. Vid ett tragiskt dödsfall hade en laptop skjutits in under sängen efter avslutat användning och satt fyr på bråte och röken dödade mor och barn.
En nyhet på årets nätverksmöte var ett projekt trygghetsbesiktning av fastigheter och gårdar framtaget av Södertälje kommun, Södertörns Brandförsvarsförbund och polisen i Södertälje. I projektet ingår också Nynäshamns kommun liksom projektet ”Grannsamverkan mot brott! I slutänden kan en fastighet få ett certifikat efter besiktning i två nivåer som kan användas för att ge boendet en trygghetsprofil som höjer värdet hos fastigheten. Trygghet i boendet är idag allt viktigare då denna faktor varierar mellan olika bostadsområden. I vissa bostadsområden finns idag uppsökande ”Trygghetsvärdar”. Grundläggande är att vi skall bry oss om varandra och ha en rimlig riskbedömning



  • Kommentar: När jag fullgjorde värnplikten 15 månader i flottan under det kalla kriget i början av 60-talet fick mina kompisar och jag utbildning i skyddstjänst vid Berga Örlogsskolor. Vi släckte oljebränder och tränade läcktätning i ett gammalt pansarskepp som jag minns hette Oscar II. Ett påtagligt minne var när Lasse och jag med en brandslang med 12 kg tryck kröp mot ett brinnande oljefat i ett trångt rökfyllt mellandäck. Då förstod jag hur det kan vara att släcka bränder. En nära-döden-upplevelse.Tyvärr är värnplikten borta inte minst som utbildningsplattform i risktänkande som vi hade nytta av i det civila samhället. Det goda kamratskapet - att bry sig om varann - lärde vi oss i lumpen. Var hittar unga tjejer och killar samma känsla och säkerhetstänk idag?

fredag 11 november 2011

U137-30 år: RYSKA BOTTENKRYPARE











(Bilden: Ragnar Thorén hade koll på ryska ubåtar under kriget)




”Miniubåtar” var något nytt för oss i media som försökte rapportera från ubåtsjakten i Horsfjärden 1982. Det ryktades om att små grundgående miniubåtar skulle ha smugit in genom sund in till Horsfjärden. I dessa sund var det för grunt för större ubåtar och där fanns ingen bevakning.
På DN försökte vi leta i olika arkiv och hittade bland annat uppgifter om italienska och engelska miniubåtar som år 1943 genomfört djärva operationer under andra världskriget till exempel mot det tyska slagskeppet ”Tirpitz” som låg till ankars i Norge. Tre brittiska miniubåtar smög sig in i Kåfjorden i Alta och placerade tidsinställda sprängladdningar under fartyget som exploderade. Slagskeppet sänktes senare år 1944 av brittiska bombplan.
Vi hittade andra uppgifter i den militära historien att under de tre sista åren av andra världskriget utvecklade Hitler-tyskland flera ”dvärgubåtar” inom ramen för programmet ”Kleinkampfmittel”. En av miniubåtarna hette ”Seeteufel” och var utrustad med drivande larvfötter. Syftet var att gruppera den i skogsterräng nära kusten varifrån de kunde köra ner i vattnet. Larvfötterna hjälpte miniubåten att ta sig loss när den fastnade på grunda vatten.
Denna tyska miniubåt lär ha fungerat dåligt därför att bandaggregaten var för smala. Den tyska miniubåten kom aldrig i strid.
Sovjetunionen som var en av segrarmakterna tog över tyska miniubåtsprojekt efter kriget och antogs ha utvecklat dessa ubåtar.
När de osynliga miniubåtarna dök upp i Horsfjärden 1982 hade Sovjetunionen två banddrivna miniubåtar ”Argus och Zvuk” enligt västliga militära källor.
USA:s marin hade en atomdriven ubåt med hjul på skrovet som underlättade att ta sig fram på havsbotten.
Vi i media som var på plats i Horsfjärden oktober 1982 såg aldrig några miniubåtar. Men ryktena surrade om ”de små rackarna”, och vi förstod ingenting.
Överraskningen var därför stor när ubåtskommissionen under förre försvarsministern Sven Andersson (s) som ordförande redovisade rapporten om Horsfjärden 1983. Där satt även en ung Carl Bildt för moderata samlingspartiet. Vid presentationen av rapporten visades videofilmade bottenspår som sades härröra från miniubåtarnas larvfötter.
Inte blev vi ubåtsreportrar så mycket klokare. Möjligen misstänkte vi att bottenspåren kom från någon farkost som människan konstruerat och byggt.
Marinens nervositet ökade markant och det märktes på att ubåtsnät videokameror och avlyssningsutrustning placerades ut i strategiska passager och sund i skärgården. Videokamerans uppgift var att marinen skulle se vad som fanns på ytan om de fick en signal under vattnet.
Seglare brukade hälsa på videokamerorna vid passage och att vissa kameror sades hälsa tillbaks med en liten nick.

Det var först nio år senare som bottenkrypande sovjetiska ubåtar blev verkliga i ett historiskt perspektiv. DN lyckades lyfta bort hemligstämpeln på en rapport på försvarsdepartementet om det ryska ubåtskriget under andra världskriget. Under brinnande krig navigerade de ryska ubåtskaptenerna med stor skicklighet och djärvhet i Finlands grunda skärgårdsfarvatten.
Ubåtarna ålade och kröp på sjöbotten i låg fart för att ta sig förbi minspärrar och ubåtsnät i finländska viken och anfalla tyska sjötransporter.
Ubåtsrapporten som skrivits delvis med finska källor som underlag var en pusselbit i det ryska ubåtskriget i Östersjön under åren 1941 – 1945.
Källor inom försvarsmakten sade att rapporten var ett viktigt bidrag till helheten när det gällde ubåtskränkningarna riktade mot Sverige under 1980-talet.
Rapporten var skriven i september 1949 och hemligstämpeln hävdes den 6 maj 1991. Den militära underrättelserapporten var skriven av kommendörkapten Ragnar Thorén som åren 1941-45 tjänstgjorde som marinattaché i Helsingfors.
”Det förtjänas särskilt att framhållas, hur oförväget de ryska ubåtarna uppträda i ofria farvatten, och att de vid olika tillfällen i undervattensläge inträngt till fjärdar, som kringgärdas av grundfyllda skärgårdsområden. De lära därvid framgå med synnerligen låg fart och liksom knuffa sig fram mellan stenar och grund.
De ryska ubåtarna var speciellt konstruerade för att kunna knuffa sig fram på sjöbotten. Ubåtens stävtuber var väl indragna för att kunna motstå stötar mot stenar och andra hinder.”
En incident som bekräftade ubåtarnas förmåga att ta sig fram inträffade i september 1943 vid Melkö i den finländska skärgården. En rysk ubåt tog sig in till en del av skärgård skyddad farled med bottendjupet 7,3 meter, Helsingfors – Porkala, mitt under pågående kappsegling. Sjunkbomber fälldes mot ubåten nära centrum av kappseglingsbanan.
”Händelserna visar också att man alltid måste vara beredd på överraskningar ifråga om ryska ubåtars uppträdande. Väntar man till exempel att möta en ubåt utanför ett visst skärgårdsområde, kanske man i stället finner dem lurpassande inne i skärgården på välskyddande fjärdar, dit de kommit ålande på botten mellan stenar och grund.”
De ryska ubåtarnas förmåga att uppträda dolt påverkade förloppet av sjökriget i Östersjön åren 1941-45. Hitler-Tyskland försökte med Finlands hjälp spärra av finländska viken med minor och ubåtsnät, exempelvis vid Hogland och Juminda. Den så kallade Porkalaspärren utbyggdes i april 1943 till en yttre huvudspärr tvärs över viken, med cirka 10 000 minor, varav 3 120 magnetminor. Spärren kompletterades med ubåtsnät med nätmaskor storlek fyra gånger fyra meter.
Den sovjetiska Östersjöflottans ytfartyg var instängda utanför Leningrad, men ubåtarna lyckades smita ut genom mineringar och ubåtsnät. Av totalt 75 ubåtar förlorades ett 40-tal ubåtar under krigsåren 1944-45.
Fem ryska ubåtar var med i den lyckade utbrytningen. Största ubåten ”K” var 97,7 meter lång, deplacement 1 600 ton. Minsta ubåten ”Stja IV” var mellan 57 och 59 meter lång med ett deplacement på mellan 577 och 600 ton,
De större och medelstora ubåtarna kunde vara till sjöss över en månad utan att fylla på bränsleförråden. Mindre 200-tons kustubåtar i M-serien, på cirka 200 tons deplacement, hade också lång uthållighet. Under 1942 opererade sannolikt två ubåtar i södra Östersjön och minst en i de västra delarna och utanför den svenska kusten.
I juli-augusti intensifierades det ryska ubåtskriget i Östersjön, och även svensk sjöfart drabbades, med förluster av fartyg och människoliv. Vid 165 skilda tillfällen hade ubåtar observerats i finländska viken fram till den 1 september. Fem fartyg sänktes eller skadades av ubåtar i Bottenhavet följande månad.
Efter de ryska framgångarna i ubåtskriget 1942 förstärktes spärren Porkala-Nargö. Finländska sjökrigsledningen uteslöt inte möjligheten att någon enstaka ubåt ålat sig fram på botten och tagit sig förbi spärrens yttersta nät nära landgrundningen vid Porkala Kallbåda.
En rysk underofficer, tagen som krigsfånge från ubåten ”Sjtja-303”, avslöjade hur en genombrytning lyckades genom att i låg fart, endast 2 knop (cirka 3.6 km/tim) krypa genom minfälten. Mekaniska minor detonerade inte vid en kollision i så låg fart. Ombord satt besättningsmännen som med örat intill skrovet larmade så snart ubåten knuffade till en mina. Propellrar stoppades omedelbart och ubåten gled vidare.
På ubåtens skrov satt isolerade avbärarlister av trä, monterade i längsgående radar längs skrovet och runt tornet för att skydda mot antennminor. Till skydd mot magnetminor hade skrovet avmagnetiserats. Ubåtarna genomförde utbrytningarna på cirka 45 meters djup, enligt krigsfången. Hans ubåt ”Sjtja 303” hade tidigare sänkts ett tyskt handelsfartyg ”Aldebaran”.
De sovjetiska ubåtarna var stryktåliga mot sjunkbomber. Att sänka en ubåt krävde en direktträff på skrovet. Vid ubåtsjakterna observerades flera oljeläckor, men det kunde aldrig sägas om oljebehållare använts i vilseledande syfte.
Efter den 1 oktober 1944, då Sovjetunionen fått ön Hogland och tyskarna börjar utrymma Estland, eskorterades ryska ubåtar genom finska skärgården förbi spärrarna.
Denna rapport om det ryska ubåtskriget 1941-45 ansågs intressant mot bakgrund av ubåtskränkningarna mot svenska ostkusten under 1980-talet. Ostkustens skärgårdar har samma karaktär som den finländska skärgården, Ubåtskränkningarna under 80-talet hade koncentrerats vid försvarsanläggningar inom dessa skärgårdsområden.
Nils Gyldén, departementsråd vid försvarsdepartementet sade i en kommentar till DN att ”hans rapport är ett viktigt bidrag till helhetsbilden”.
Konteramiral Claes Tornberg, under 1980-talet chef för kustflottan, menade att rapporten var välgjord men innehäll inte så mycket nytt. Liknande uppgifter fanns från andra källor.
”För att få djupare kunskaper om ubåtarnas uppträdande krävs studier av sovjetiska källor, sade Claes Tornberg till DN den 13 maj 1991.
Denna rapport om sovjetiska ubåtar uppträdande i grundfyllda finländska skärgårdsområden upptäcktes aldrig av den parlamentariska ubåtskommissionen som utredde ubåtsincidenten i Horsfjärden i oktober 1982. Ubåtsrapporten låg gömd i krigsarkivet.
”Vi kände inte till den. Denna kunskap måste ha glömts, förstärkts eller underskattats”, sade Michael Sahlin, sekreterare i 1983 års ubåtskommission till DN den 14 maj 1991.
Om rapporten varit känd hade den stärkt kommissionen i sin slutsats att Sovjetunionen var den kränkande makten.
Sex ubåtar, varav två miniubåtar, trängde djupt in i Stockholms södra skärgård och efterlämnade bottenspår som blev upptagna som bevis av kommissionen. Mönstret i ubåtskränkningarna kan ha fått en annorlunda beskrivning med mer tonvikt på kontinuitet.
”Sovjetunionens militärmakt har nästan på ett abnormt sätt löst sina uppgifter med en återblick på erfarenheterna från det stora fosterländska kriget, både i strategi och taktik, sade Wilhelm Agrell, freds- och konfliktforskare, samma dag till DN.

”Ingen kunde förstå hur detta var möjligt. Det var fullkomligt oförklarligt.”
Ragnar Thorén 95 år tvekade inte när DN intervjuade honom i maj 1991 någon vecka efter att hans hemligstämplande rapport om ryska ubåtskriget blev offentlig. Han visade för DN fotografier av ryska ubåtar som han själv fotograferat i Finska viken under kriget.
För att säkra farlederna mot intrång av ubåtar hade den finländska krigsmakten spärrat alla infarter till inomskärsleder mellan Hangö och Kotka i Finska viken med dubbla ubåtsnät och bottenhydrofoner. Näten skulle hindra ubåtarna från att ta sig in i undervattensläge, och hydrofoner skulle fånga upp ljudet från ubåtarnas motorer.
En kväll när Ragnar Thorén var på middag hos goda vänner hördes plötsligt explosioner från en position strax utanför hamnen.
”Vi hörde ett förfärligt brak. Ett fartyg från Hangö på väg till Kotka hade just passerat Melkö fyr, en liten ö med fyr vid inloppet till Helsingfors, då det utsattes för ett torpedanfall av en ubåt.”
Finländska krigsmakten fick senare av ryska krigsfångar veta hur ubåtarna navigerade inne i skärgården, förbi ubåtsnät, minor och hydrofoner.
”Inte fan tror ni att vi går längs några leder. De är ju spärrade och bevakade. Vi stöter oss fram bland stenarna och ålar sig fram på botten, berättade de ryska krigsfångarna. Det var första gången i världshistorien något sådant inträffat med ubåtar. Sedan har det fortsatt, utvecklats och utvecklats”, sade Ragnar Thoren.

måndag 7 november 2011

Så lagas "BEEF NELSON" (Sjömansbiff)




Sjömanstraditionen talar om att efter att Lord Nelson stupade vid slaget vid Trafalgar år 1805 så uppfanns en maträtt efter sjöhjälten som fick namnen "BEEF NELSON" eller i vanligt sjömanstal "Sjömansbiff". (Bilden ovan ur den prisbelönta TV-serien "Landgång"och livet i byssan på en Walleniusbåt.I skepphumorns grymma värld kallades denna populära maträtt för "Sailors grave".

I stället för ursprungsreceptet med oxfilé används till vardags benfritt nötkött till exempel utskuren biff,

Receptet:


  • 0,8 kg benfritt nötkött.


  • 0,2 kg gul lök.


  • 50 gram smör


  • 1 kg potatis


  • 1 fl öl görna mörk.


  • 1 ts salt.


  • 1 st lagerblad.


  • Svartpeppar.


  • 20 gram persilja


Nötköttet skärs i skivor och beströs med malen peppar. Löken skalas och skivas tunt. Potatisen skalas och skäres i tjocka skivor som brynes och lägges upp varefter löken brynes i lite margarin. I en bredbottnad gryta varvas köttskivor. lök och potatisskivor. Salt strös över och en köttbuljong tillsättes. Stekpannan sköljes med varmt vatten och skyet slås över köttet i grytan varefter ölen tillsättes. Anrättningen får sjuda tills köttet är mjukt. Vid servering strös finhackad persilja över anrättningen. Kan med nöjes ätas med salt- och ättiksgrurka och rödbetor. (Källa "SJÖMANSBIFF och stormsoppa" Sjömansskrönor och recept från den sju haven sammanställda och delvis skrivna av Stig Elenius och Arne Ingmansson. Eget förlag 1999)

onsdag 2 november 2011

Nynäs P-elände: FLYTTA BUSSTRAFIKEN!!


Är det inte dags att flytta busstrafiken från Fredsgatan till Hamngatan? Det skulle i så fall innebära en klar förbättring av trafikmiljön på Centralgatan och bussresenärerna får möjligen bara gå ett hundratal meter längre. Den gångna helgens trivsamma knallemarknad på avstängda Fredsgatan visade vad denna gata kan användas till med målet att skapa en mer levande stadskärna. En bussflytt ligger också i linje med den pågående trafikplaneringen för att minska hotet att P-eländet skall kväva stadskärnan.
I storleksordningen fem busslinjer trafikerar idag Fredsgatan. Bussarnas hållplats för utgående bussar ligger vid tobaksaffären. Bussarna fortsätter sedan ut förbi Pingstkyrkan ut på Hamngatan och vidare mot Nynäsvägen.
Om busshållplatsen för avgående bussar låg vid Hamngatan nedanför kyrkan skulle bussfärden mot Nynäsvägen bli densamma. De som kommer från city och skall åka buss få gå lite längre. Stadstrafikens bussar kan svänga upp Vikingavägen.
Trafikmiljön på Centralgatan mellan Hamngatan har försämrats i takt med att bilarna inte minst de lådliknande lastbilarna blivit större. Att vara en cyklist som hamnar i kläm mellan svängande buss vid SEB-bankens hörna samtidigt som en stor skåpbil står parkerad i hörnan mitt emot är direkt farligt. Då inser i alla fall jag att Centralgatan från början byggdes för hästfordon och oxkärror och inte för tung buss- och stadstrafik.
De stora vinnarna på en bussflytt bli också gående och cyklande som slipper stora bussar som svänger. De stora förlorarna på ett bussflytt blir Hamngatans gratisparkerare som snällt får ställa sig någon annans stans och öppna plånboken.