tisdag 1 juli 2014

Båtspaning: BRANDSKYDD OMBORD!

  

  
  Motorrumsfläkt, jordad bränsletank, inga bränsletankar i fören, fast brandsläckare i motorrum, är några detaljer som höjer brandskyddet ombord. 
  Midsommarhelgens båtbrand i Siljan med 10 ungdomar ombord slutade lyckligt då ingen skadades men eldslågorna ombord i båten vittnar om vad som kan hända med en motorbåt om det börjar brinna.
  Brandskydd på äldre motorbåtar talas det sällan om i båtpressen idag som förefaller mer fokuserad på nya häftiga båtmodeller. Men det finns kunskap på detta område. 
    När EU:s fritidsbåtdirektiv trädde i kraft 1996 (snart 20 år sedan) för nya båtar så fanns brandskyddet med i avsnitt 5.  Särskilt stränga regler gäller för bränslesystem med bränsletankar och elektriska system. Till exempel flytande bränsle med en flampunkt som är lika med eller under 55 grader Celcius skall förvaras i tankar som inte utgör en del av skrovet och de skall vara isolerade från motorrummet och annan tänkbar gnistkälla (typ batteri) och vara skilda från boendeutrymmen.
  I Nordisk Båtstandard från 1990 (24 år sedan) finns också ett utförligt kapitel (F14) om brandskydd som omfattar

  • installation av förbränningsapparat.
  • Gasolinstallataion
  • Inbyggt brandskydd
  • Handbrandsläckare
  • Fast brandsläckningssystem
  Har du en brandsläckare ombord? Möjligen en samvetsfråga. En släckare bör vara godkänd typ AB eller ABE och innehålla minst 2 kg släckmedel. Om brand utbryter kan du åstadkomma mycket med en släckare innan det är för sent
  Redan då ansåg experterna att båt men inombords bensinmotor skall ha fast brandsläckningssystem för motorrum och tankrum. Systemet bygger på att den skall gå att släcka från förarplats utan att behöva öppna lucka till motorrum eller liknande för att inte syre utifrån skall utveckla branden.

  •   Men hur står det till med brandskyddet ombord i motorbåtar från 1970-80 talet?

  Brandskyddet har idag ingen större plats i mediabruset om båtlivet. Inte ens Sjöfartsverket lägger krut på denna fråga med än att visa en övertänd fiskebåt i sin senaste guide till en "säker båtsommar". Rådet är att ring Sjöräddningen! 
  Om vi råkar befinna mig ombord i en övertänd motorbåt till havs är det nog säkrast att först ta oss därifrån antingen i en livflotte, jolle eller liknande alternativt hoppa i sjön med flytvästen på och möjligen samtidigt får kontakt med sjöräddningen. En sådan evakuering kräver övning!
  Om brand utbryter under gång stanna motorn. Stäng av all elektrisk utrustning. Försök släcka med handbrandsläckaren. De första minuterna är viktiga för att branden inte skall sprida sig.
  Motorrumsfläkten tillhör favoriterna i brandskyddsutrustningen. Helst skall fläkten vara kopplad till tändningen så att motorn inte går att starta förrän motorrummet är utvädrat.
  Numera kör jag en liten snurra på öppen båt med lös bränsletank som står i en ventilerat utrymme akterut. Vid tankning tar jag alltid upp tanken och fyller den vid bränslepumpen så att bensingaserna får sväva fritt och inte stanna i ett slutet tankutrymme. Självklart får inte motorn vara igång vid tankning.

EXTRA: En motorbåt fattade nyligen eld vid en sjömack i Skurusundet i Stockholms skärgård. Branden utbröt i samband med tankning av bensin. Sjömackens personal lyckades kapa den brinnande motorbåtens förtöjningslinor och puttade ut motorbåten på fritt vatten innan räddningstjänsten var på plats och kunde släcka elden. 
  Hantering av ett spritkök misstänks ha orsakat en större båtbrand i Pålsnäsviken, Saltsjöbaden i början av september. Sex båtar stod i brand när räddningstjänsten och sjöräddningen kom till platsen. Branden släcktes. Ingen människa skadades. En varning utfärdades för spritkök ombord som fylls med bränsle innan det kylts ned. Då kan det plötsligt slå eld.
(SKÄRGÅRDEN).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar