måndag 6 juli 2015

Båt-Frågan: HUR LAGAR JAG EN LÄCKANDE ALUMINIUMBÅT?




Bildtext: Ett tips för att avslöja läckor i en aluminiumbåt är att ta upp båten på land och fylla den med vattnet. Kolla sedan var vattnet rinner ut. 18 nitskallar visade sig vara otäta vid ett sådant prov.

Fråga: Jag har en aluminiumbåt av känt märke från förra seklet. Båten läcker sannolikt i någon av de nitar som båten är tillverkad med och som håller ihop plåten. Jag har försökt täta så gott det går med tätningsmedel men båten fortsätter att läcka in vatten och det börjar bli tröttsamt att alltid vara blöt om fötterna.
  Har du nåt tips hur jag skall få ordning på detta?
   "Farbror Allan"

Svar: Av en händelse råkade en båtgranne berätta om en liknande läckande nitad aluminiumbåt. Efter några misslyckade försök att täta läckan tog han upp båten på land och fyllde den med vatten Det visade sig att den rann vatten ut från 18 nitskallar! 
  Han anlitade en kunnig svetsare som tätade till alla de 18 förbindningarna och sedan dess har båten varit tät.
  Allmänt så är aluminium ett populärt material i nöjesbåtar. I stort sett underhållsfritt. De flesta moderna alu-båtar är till synes svetsade vilket kan indikera att båtbyggarna gått ifrån nitar som förbindning. 
  Jämfört med båt i glasfiberarmerad plast så är aluminumbåten svårare att laga om det till exempel går hål i skrovet. En kunnig svetsare behövs. Enligt nordisk båtstandard så skall en kunnig svetsare ha genomgått en svetsarprovning för legering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar