torsdag 17 december 2015

Båt-Fråga: SVÅRSTARTAD SNURRA -VAD ÄR FELET?



Fråga: Jag har en 20 hästars tvåtaktare som blivit alltmer svårstartad. Motorn är ca 15 år gammal och har körts mellan 5 och 10 timmar per år. Varje höst har snurran konserverats och oljan i växelhuset bytts ut. Ett par gånger har snurran fått nya tändstift. Ändå har den blivit alltmer trögstartad. Motorn har ingen elstart och efter att ha ryckt länge för hand så är jag helt slut.
  Vad gör jag? Måste jag sälja motorn eller montera elstart?
"Snurrtrött"

Svar: Mycket talar för att det är skräp i bränslesystemet. Bränslefilter och förgasare bör rengöras och bränsletanken som jag antar är en lös tank. Häll ut all bensin ur tanken genom att till exempel sila den genom en tratt med filter. Öppna sedan tanklocket och försöka göra den tomma tanken så ren som möjligt genom att peta runt med en ren trasa som är surrad kring en lång skrivmejsel eller dito.
  Ta av kåpan och leta rätt på bränslefiltret (Se skiss!) och gör ren det. Försök även göra ren förgasaren. Skruva ihop och när det är dags för första turen är förhoppningsvis snurran mer lättstartad.
Tipsen ovan har jag fått från Anders Nyström i Nynäshamn,(bilden) en lokal expert på service av utombordsmotorer sedan många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar