lördag 25 juli 2015

Båt-Nyhet: FRAMÅT FÖR NORD-SYDLINJEN!






Nya båtlinjen genom Stockholms skärgård från Nynäshamn till Arholma - "Nord-Sydlinjen" har hittills blivit en succé. Dagsrekordet ligger på 154 passagerare för den södra linjen och 129 passagerare för den norra linjen, rapporterar tidningen Skärgården i sitt senaste nummer. 

  Om intresset fortsätter är Nord-Sydlinjen aktuell även nästa säsong 2016, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) (bilden) till tidningen. 

  •  Vi har sagt inom alliansen att vi vill ge linjen ett år till, om inte båtarna går tomma, Med 150 åkande per dag är det glasklart att vi skall förlänga.

  På linjen söderut reser de flesta från Utö/Gruvbryggan till Fjärdlång, Dalarö och Rögrund. På den nordliga linjen är resandet mer ojämnt. På en brygga kan det ena dan stå två personer och nästa dag 30 personer på samma brygga, enligt Niklas Drakenberg, Stavsnäs Båttaxi.
  Det ostadiga sommarvädret till trots så har hugade skärgårdsturister sökt sig till den nya linjen. Flera stoppalternativ med övernattning finns att välja på. 
  

onsdag 15 juli 2015

Båtspaning: SOMMARLYCKA FÖR BARN!


 Foto:hamnen.se
"Sommarlycka", heter ett annorlunda båtprojekt som dragits igång av två båtfarare  Johanna och Marcus.De äger en norsk snipa och har bjudit in barn från ekonomisk svaga familjer som ser båtlivet som något avlägset lyxliv som de aldrig har råd att få uppleva.
  De barn som anmält intresse har fått låna flytväst och sedan gått ombord för en dagstur i skyddade farvatten. 
  "Det här var den bästa dan i mitt liv!", sade spontant en av de kids som fick pröva på lite svenskt båtliv ombord i en ordinär fritidsbåt i deplacement fart. Projekt "Sommarlycka" har fått stort genomslag i sociala medier. Mer info kan fås på sajten hamnen.se eller på sajten sommarlycka.se eller på telefonnummer 070-7721919..

måndag 6 juli 2015

Båt-Frågan: HUR LAGAR JAG EN LÄCKANDE ALUMINIUMBÅT?




Bildtext: Ett tips för att avslöja läckor i en aluminiumbåt är att ta upp båten på land och fylla den med vattnet. Kolla sedan var vattnet rinner ut. 18 nitskallar visade sig vara otäta vid ett sådant prov.

Fråga: Jag har en aluminiumbåt av känt märke från förra seklet. Båten läcker sannolikt i någon av de nitar som båten är tillverkad med och som håller ihop plåten. Jag har försökt täta så gott det går med tätningsmedel men båten fortsätter att läcka in vatten och det börjar bli tröttsamt att alltid vara blöt om fötterna.
  Har du nåt tips hur jag skall få ordning på detta?
   "Farbror Allan"

Svar: Av en händelse råkade en båtgranne berätta om en liknande läckande nitad aluminiumbåt. Efter några misslyckade försök att täta läckan tog han upp båten på land och fyllde den med vatten Det visade sig att den rann vatten ut från 18 nitskallar! 
  Han anlitade en kunnig svetsare som tätade till alla de 18 förbindningarna och sedan dess har båten varit tät.
  Allmänt så är aluminium ett populärt material i nöjesbåtar. I stort sett underhållsfritt. De flesta moderna alu-båtar är till synes svetsade vilket kan indikera att båtbyggarna gått ifrån nitar som förbindning. 
  Jämfört med båt i glasfiberarmerad plast så är aluminumbåten svårare att laga om det till exempel går hål i skrovet. En kunnig svetsare behövs. Enligt nordisk båtstandard så skall en kunnig svetsare ha genomgått en svetsarprovning för legering.