fredag 30 mars 2012

Varför sjönk Titanic för 100 år sedan?
















Den 14 april 1912 kolliderade Atlantångaren Titanic med ett isberg och sjunker på 4 000 meters djup utanför New Foundland. Av 2 227 människor ombord räddades endast 704. På 100 års dagen öppnas minnesutställningar bland annat i Belfast på Irland. Hur kunde det hända att den påstått osänkbara Titanic så snabbt gick under - en händelse som skakade en hel värld.
”Min syster Margit och jag firades ner mot vattnet i säckar. Mor tvingades hoppa sista biten…”
Så berättade Beatrice Sandström år 1987 om natten då Titanic förliste på Sjöhistoriska museets minnesutställning i Stockholm av katastrofen i april 1912. Hon var 77 år gammal år 1987 och var då den siste överlevande av 30-talet svenskar som räddades från döden i det iskalla havet. Av 2 227 passagerare räddades bara 704. Totalt var 130 svenskar ombord och de flesta reste i tredje klass.
Jag var där och intervjuade Beatrice Sandström på museets förhandsvisning och det var en stark upplevelse och det är henne jag tänker på idag år 2012 då 100 år har gått sedan atlantångaren Titanic förliste i Nordatlanten 600 kilometer från Nordamerikas kust på ca 4 000 meters djup. Vraket hittades efter 73 år och då inleddes en dramatisk bärgning av olika föremål. Ett armbandsur, en handväska och en nästan intakt tallrikshylla var de första tingen som vittnade om tragedin.
Museet hade på denna minnesutställning för 25 år sedan byggt upp en fjärdedel av fartygets 25 meter höga skorsten och det var i detta utrymme som utställningens visades i text och bild. Golvet i denna skorstenskuliss lutade fem grader åt styrbord och två grader föröver. Det var samma lutning som Titanics passagerare upplevde innan hon klockan 02:20 måndagen den 15 april år 1912 gled rakt ned i djupet medan människor i livbåtar vanmäktiga såg detta ofattbara utspelas. Överlevande berättade om hur skriken upphörde allt mer och att havet fylldes med döda som låg så tätt att de såg ut att kunna gå på.
Före utställning 1987 hade museet efterlyst föremål från Titanic och fick bland annat in en klocka som tillhört Mauritz Ådahl som stannat på 02:34 knappt tre timmar efter kollisionen med isberget och endast 14 minuter efter att hon försvann ner i djupet.
Ett annat föremål var en diamantbesatt guldmedaljong av ryskt ursprung som hittades i fickan på en av de omkomna och som senare tillhörde en dotter bosatt i Sverige.
Ur sjösäkerhetssynpunkt var Titanic-katastrofen en skandal. Att framför ett så stort fartyg i 22 knop utan radar (som inte fanns 1912) och enbart utkik i ett område med isberg var exempel på ett övermod utan dess like.
Kritiska bedömningar har pekat på att befälhavare och fartygsbefäl var i händerna på profithungriga redare som byggde fartyg efter otidsenliga För fartyg över 10 000 ton fanns en gräns för 962 platser i livbåtar i säkerhetsbestämmelser. Titanic kunde ta 3 547 personer och mätte 46 000 ton. 1 178 passagerare fick plats i livbåtarna – 2 300 hade ingen plats.
Svensken Axel Welin hade konstruerat en dubbelverkande dävert som kunde ta fyra livbåtar på en gång. Titanic var förberedd på en sådan konstruktion, då en lagändring var på gång. För att undvika en onödig utgift och ej inskränka på passagerarna rörelsefrihet nöjde sig rederiet med tjugo livbåtar vara fyra var ihopfällbara.
Inombords strålade lyxen i de högre klasserna. Queen Anne, renässans, rokoko, nyklassicism, stilarna avlöste varandra för att passa förmöget folk. Överklassen tilltro till Titanics osårbarhet illustrerar av en passagerares replik strax efter kollisionen – ”jag tror det hänt en olycka i köket”.
Titanics förlisning innebar att det senare blev hårdare säkerhetsbestämmelser för sjöfarten. En internationell ispatrull bildades för att patrullera farvattnet söder om New Foundland. Strängare byggnadsregler infördes. De vattentäta skotten på Titanic var för lågt dragna så att vatten rann över efter kollisionen med isberget. Skotten höjdes med 13,5 meter från vattenlinjen.
Pr 1997 – 85 år efter katastrofen – kom nya uppgifter om Titanic nämligen att små revor i skrovet hade beseglat skeppets öde. Med hjälp av en fjärrstyrd ubåt ”Nautile” hade ett antal revor i skrovet upptäkts på 4 000 meter djup som födde en teori att vattenmassor efter kollisionen med isberget av trycket ruset in i sex av fartygets 16 vattentäta skott och påskyndat förloppet. Tidigare ansåg de flesta att smällen mot isberget skapade ett 100 meter långt hål i vilket vattnet strömmade in. Denna teori gav stöd åt bedömningen att Titanic skulle klarat sig flytande om hon inte haft så hög fart vid kollisionen med isberget. Beräkningar visade att vid halv fart skulle kollisionen inte blivit så kraftig och skadorna så omfattande och färre sektioner ha vattenfyllts.
Samma år 1997 avslutade filmregissören James Cameron en påkostad mastodontfilm om Titanic och filmbolagen hade satsat nära 200 miljoner dollar. Det var den 18:e filmen på temat och i huvudrollerna ses två unga skådisar Kate Winslet och Leonardo DiCaprio som förälskar sig ombord – en kärlekssaga över klassgränserna. De som vill se filmen om Titanic i år kan njuta av den i 3D och får då se de älskande i stäven med fartvinden fladdrande i håret – ovetande om att de stävar mot undergången. En klart sevärd film – inte minst för att de tekniska beskrivningarna av förloppet är mycket trovärdigt skildrat.
För den som vill läsa rekommenderas boken Titanic av Claes-Göran Wetterholm – internationellt erkänd forskare i ämnet. Han har deltagit i flera expeditioner till haveriplatsen i Nordatlanten. Boken utkom första gången år 1988 och i nyutgåva 1996 (Rabén Prisma) med ett tillägg av författaren om de expeditioner som genom åren gjorts till platsen för förlisningen.

___________________________
Filmen om TITANIC visar på Folkets Hus biograf i Nynäshamn i 3D - fredag 6 april kl 19:00, söndag 8 april kl 19:00, måndag 9 april kl 19:00. Från 11 år. Biljettpris 120 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar