måndag 7 juni 2010

Äntligen - Ryssundet klart för passage!

Ryssundet/SKÄRGÅRDSSTIFTELSEN

Äntligen! Ett känt utrop som passar in i det faktum att Ryssundet i Stockholms södra skärgård nu är muddrat och fördjupat till 2,5 meters djup. Nu öppnas möjligheten för fritidsbåtar med ett normalt djupgående ner till cirka 2 meter att söka sig den skyddade farleden ner mot vackra naturhamnar som till exempel Östermarsfladen på Nåttarö och slippa stångas med Mysingens krabba sjö i friska sydliga vindar.
Rånön skiljs från Utö genom Ryssundet som är cirka 500 meter långt. Sundet har fått sitt namn av att de ryska galärerna utnyttjade det skyddade området under de så kallade ”rysshärjningarna” sommaren 1719.
Att nyttja Ryssundet blir spännande inte minst för de tusentals båtfarare som varje sommar söker sig ”Båtfyran” ner mot Västervik eller seglar till Gotland via någon av de hamnar som ligger söder om Huvudskär.
När vi flyttade till Nynäshamn i början av 70-talet så var Ryssundet tillräckligt djupt för att vi kunde segla igenom med vår lilla båt som hade ett djupgående på cirka en meter. Vid milleniumskiftet köpte vi en liten stuga på Norrö, södra delen av Rånö och då gick det knappt att ta sig igenom sundet med snurrebåt. Rännan var igensandad.
Det fördjupade Ryssundet öppnar nya oanade möjligheter för den skärgårdstrafik i södra skärgården som varje sommar kör ut tusentals människor som ingår i den så kallade båtlösa ”rörliga friluftslivet”. Men lämplig passagerarbåt blir det möjligt att öppna en sjögående ringlinje som startar i Nynäshamn och går vidare till Nåttarö, Aspö, Norrö, Ålö och genom Ryssundet till hamnar på Utö en av södra skärgårdens största öar. Båtfärden kan sedan sluta – eller börja – i Årsta Havsbad på fastlandet som tillsammans med Nynäshamns är södra skärgården två fasta omlastningspunkter för passagerare som åker med Waxholmsbolaget eller Utö Rederi AB.
Det senare rederiet för sommartid med sin båt ”Utö Express” (djupgående cirka 1,5 meter) i daglig trafik från Nynäshamn via Nåttarö, Aspö, Norrö till Ålö där båten sedan vänder åter. De skärgårdsturister som vill fortsätta kan fotvandra eller cykla den dryga milen till Utö Gruvbrygga som är centrum för öns service. Med båt genom Ryssundet skulle det nu gå att ta sig från Nynäshamn till Utö vilket hittills varit omöjligt.
Vintertrafiken sköts i av Nynäs Sjötrafik AB som är en av Waxholmsbolagets trafikutövare. Nynäsrederiet har två båtar en isbrytande bogserbåt ”Bamse” och en snabbgående taxibåt ”Hulken”
Muddringen och fördjupningen av Ryssunder kommer också att gynna den lokala servicenäringen på Rånö och Ålö. Vid Ernsviken ligger. Två skärgårdsentrepenörer som gärna ser ett utökat kundunderlag är Monica och Arne Johansson. De har bott på Rånö sedan 1975 och drivit butik och skärgårdskrog i anslutning till en stugby med 35 stugor. Att Ryssundet muddrats upp är livsviktigt för verksamheten. På 70-talet var trafiken med större fritidsbåtar stadig så länge djupgåendet i Ryssundet räckte till.
Krogen och stugbyn har nu överlåtits åt en entreprenör som också bor på plats vid Ernsviken där butik och krog ligger innanför ångbåtsbryggan.
Arne Johansson har flera gånger betonat att detta handlar också om arbetstillfällen i en glesbygd som ligger 5,5 mil från Globen och har reguljär båttrafik 10 veckor om året och saknar kontinuerlig postgång
På Ålö inte långt från Ryssundet ligger ”Båtshaket” en populär sjökrog och på Nåttarö längre sydvart finns en liten affär och en pub.
Stockholm södra skärgård har hittills ansett i bortglömd, där satsningar diskuterats bland annat i Skärgårdens Trafikantförening där jag är representant för Norrö Tomtförening som står för ett 80-tal skärgårdsfastigheter. Det har varit norra skärgården och mellanskärgården som prioriterats, och det har låtit som att Stockholms skärgård slutat vid Dalarö.
Öppnandet av Ryssundet för båttrafik kan möjligtvis få slut denna upplevda diskriminering av ett av skärgårdens vackraste övärldar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar