Är det sant att styrbords sida av sjömän anses vara den finaste sidan på en båt medan babordssidan anses vara lite sämre?, är en fråga i flaskposten.
Ja, en viss sanning finns i detta påstående. I örlogsflottor anses babordssidan mindre förnäm än styrbords. Officerarna klättrade alltid ombord på styrbordssidan medan underofficerare och manskap fick nöja sig med den sämre babordssidan.
En gammal benämning på manskap som tillhörde styrbords vakt var "styrbölingar" (eng.starbowlines) och en skrift från 1765 var styrbords vakt den förnämsta och kommenderades av den äldste vakthavande officeren.
Manskapet som tillhörde babords vakt kallades "babölingar" (larbolines) och kommenderades av andra officeren efter fartygets befälhavare.
Dessa två vanlig sjöord kan annars härledas till vikingatidens långskepp som styrdes med en jättelik åra fastsatt på skeppets motstående sida "styrbord". När rorsman styrde långskeppet stod han vänd med sin rygg. "bag" vänd år det vänstra sidan "bagbord" som sedan blev babord.
I USA:s marina historia finns ett försök att ersätta "starboard"(styrbord) och "port" (babord) med "right"(höger) respektive "left"( vänster). Försöket misslyckades. Engelska "port" för babord hette först "port side" efter den sida som fartyget för det mesta lade till vid kaj. Senare föll "side" bort och det blev bara "port" som också betyder "hamn" till exemper Port Said med flera.
I kajutans dunkel vid kaffebordet berättades om jungmannen som stod på utkik första gången med tydliga instruktioner om vad han skulle rapportera. Han hade inte riktigt snappat skillnaden mellan styrbord och babord men insåg att han måste säga nåt:
"Styrman, jag ser ett ljus på samma sida som eldarnas skithus!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar